3821
Sök

Weber till Volvo 740 med en B230K motor

Bessewisser
556 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Tjena
Jag har nu inhandlat min första bil.. en Volvo 744 GL -87
Eftersom jag inte har råd med försäkringen till en GLT/TIC så funderar jag på att trimma den lite.. Har ett komplett 3" system med extraktorgrenrör och allt men eftersom jag släpper ut mer så måste jag juh också ge den mera soppa. Så nu till fråga.. Skulle det fungera bra med en weberförgasare till min bil? Och i så fall vad ska man ha för modell? (av förgasaren) och vad behöver jag mera? Allt ska vara orginal enligt förra ägaren så just nu sitter inget monterat på bilen. sattsar på ca 140 - 150 hk. man kanske till och med skulle byta kamaxel i bilen?

Tacksam för svar!
SkyNard

How low

Kettunen
18 mars 2007
Byt till en vassare kam tycker jag. Den gör det lilla exta man söker...
Jag själv hade nog satsat på 2 - 2,5" Avgas system.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
18 mars 2007
Allra helst skulle du göra dig av med K-motorn och skaffat en B230A som du kan muttra fast ditt K-insug på..  K-motorerna e inge skoj, de har förbränningsrummen i kolvarna och toppen är helt flat, du kan inte plana den nånting för då kysser ventilerna kolvarna och skulle kamremmen gå av så har du ventilsallad..

men men iaf, här får du ett par tips...

På det insuget du har, "K-insuget" kan du med smärre modifieringar montera en weber 36/36. Modifieringen innebär att du får fila upp pinnbultshålen i förgasarfoten ett par mm så blir de kanonbra..

Komplettera detta med att putsa lite gjutskägg i insug/avgaskanaler i toppen, montera en vassare kam förslagsvis K-kam el. liknande och öppna upp andningsvägarna lite med grövre avgass. och annat luftfilter.. Sen blir du nog nöjd..
Allting kan du hitta billigt beggat, så kostar skjortan gör de inte heller..om du tar lite tid på dej att leta...

mvh//tompa

Sök