6332
Sök

Fungerar en topp från en 940gl till en turbo?

577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#1
Jag har en 940 turbo och jag har en 940 gl. Jag har också hört att 531 topp och vx3 kam skall vara fördelaktigt till turbomotorerna.
Min gl har 531 och vx3 så därför undrar jag om man utan vidare bara kan flytta över toppen.
Om detta inte går, vad behöver man göra för att det ska fungera?
Mvh Charlie

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2012
#2
risodlarn skrev:
Jag har en 940 turbo och jag har en 940 gl. Jag har också hört att 531 topp och vx3 kam skall vara fördelaktigt till turbomotorerna.
Min gl har 531 och vx3 så därför undrar jag om man utan vidare bara kan flytta över toppen.
Om detta inte går, vad behöver man göra för att det ska fungera?
Mvh Charlie

ja det är inga problem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:
Jag har en 940 turbo och jag har en 940 gl. Jag har också hört att 531 topp och vx3 kam skall vara fördelaktigt till turbomotorerna.
Min gl har 531 och vx3 så därför undrar jag om man utan vidare bara kan flytta över toppen.
Om detta inte går, vad behöver man göra för att det ska fungera?
Mvh Charlie

ja det är inga problem

Smidigt! O man behöver inte justera kammen eller dylikt? Nästan för bra för o vara sant big_smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2012
#4
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:
Jag har en 940 turbo och jag har en 940 gl. Jag har också hört att 531 topp och vx3 kam skall vara fördelaktigt till turbomotorerna.
Min gl har 531 och vx3 så därför undrar jag om man utan vidare bara kan flytta över toppen.
Om detta inte går, vad behöver man göra för att det ska fungera?
Mvh Charlie

ja det är inga problem

Smidigt! O man behöver inte justera kammen eller dylikt? Nästan för bra för o vara sant big_smile

ne är bara att smacka på

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:

ja det är inga problem

Smidigt! O man behöver inte justera kammen eller dylikt? Nästan för bra för o vara sant big_smile

ne är bara att smacka på

Ok fint.
Har bara en sista fråga om man ska turbokonvertera en gl så måste man ju kompsänka. Blir inte detta typ samma sak. Eller vad kommer det sig att detta fungerar?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2012
#6
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:

Smidigt! O man behöver inte justera kammen eller dylikt? Nästan för bra för o vara sant big_smile

ne är bara att smacka på

Ok fint.
Har bara en sista fråga om man ska turbokonvertera en gl så måste man ju kompsänka. Blir inte detta typ samma sak. Eller vad kommer det sig att detta fungerar?

att slänga på en 531 topp blir inte samma sak som att kompsänka

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

579 Inlägg
17 september 2012
#7
Riktplana den innan du sätter ditt den så blir de bra


577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#8
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:

ne är bara att smacka på

Ok fint.
Har bara en sista fråga om man ska turbokonvertera en gl så måste man ju kompsänka. Blir inte detta typ samma sak. Eller vad kommer det sig att detta fungerar?

att slänga på en 531 topp blir inte samma sak som att kompsänka

Självklart inte men jag menar att toppen satt ju på en sugis och nu kommer de ju bli annat så att säg. Men jag litar på att det fungerar så kommer köra på det också.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#9
motorraZ skrev:
Riktplana den innan du sätter ditt den så blir de bra

Det ordnas, något mer man behöver se över då toppen gått rätt långt?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2012
#10
risodlarn skrev:
motorraZ skrev:
Riktplana den innan du sätter ditt den så blir de bra

Det ordnas, något mer man behöver se över då toppen gått rätt långt?

slipa in ventilerna och byta ventiltätningar är ju inte dumt att göra smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2012
#11
Tobbeaj skrev:
Är ju inte fel att köra med natriumkylda ventiler som det är på turbo motorn

ne men det behövs inte

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

415 Inlägg
17 september 2012
#12
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:

Ok fint.
Har bara en sista fråga om man ska turbokonvertera en gl så måste man ju kompsänka. Blir inte detta typ samma sak. Eller vad kommer det sig att detta fungerar?

att slänga på en 531 topp blir inte samma sak som att kompsänka

Självklart inte men jag menar att toppen satt ju på en sugis och nu kommer de ju bli annat så att säg. Men jag litar på att det fungerar så kommer köra på det också.

Det är olika stora urgröpningar på sug och turbomotorer. Större grop ger lägre komp, topparna är däremot samma.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

579 Inlägg
17 september 2012
#13
turboforssen skrev:
risodlarn skrev:
motorraZ skrev:
Riktplana den innan du sätter ditt den så blir de bra

Det ordnas, något mer man behöver se över då toppen gått rätt långt?

slipa in ventilerna och byta ventiltätningar är ju inte dumt att göra smile

Precis som turboforssen säger är detta med bra att göra då toppen är väck smile Du kan ju även porta den med om du känner för de.


1 758 Inlägg
17 september 2012
#14
Super40 skrev:
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:

att slänga på en 531 topp blir inte samma sak som att kompsänka

Självklart inte men jag menar att toppen satt ju på en sugis och nu kommer de ju bli annat så att säg. Men jag litar på att det fungerar så kommer köra på det också.

Det är olika stora urgröpningar på sug och turbomotorer. Större grop ger lägre komp, topparna är däremot samma.

Kan vara bra att säga att det är kolvarna du pratar om, för de som inte vet.

577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#15
Super40 skrev:
risodlarn skrev:
turboforssen skrev:

att slänga på en 531 topp blir inte samma sak som att kompsänka

Självklart inte men jag menar att toppen satt ju på en sugis och nu kommer de ju bli annat så att säg. Men jag litar på att det fungerar så kommer köra på det också.

Det är olika stora urgröpningar på sug och turbomotorer. Större grop ger lägre komp, topparna är däremot samma.

Det var det jag undra, tack!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

577 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#16
Det blir riktning, portning, ventiler från turbotoppen inslipade, tätningar. Känns detta bra?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.


Sök