3759
Sök

HD-filmer laggar gärnet ? vad är fel?

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Tja.

Tankade hem en hd rulle men när jag ska kolla på den på tv från datorn med HDMI kabel 1080P film och tvn är 1080P så laggar det satan. vad är fel? nån inställning som måste göras eller är det så jävla simpelt att HDMI kabeln sitter i fel uttag ?

Mvh Robiin

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

3 913 Inlägg
17 september 2012
vilket program kör du filmer i

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Dr_snuggels skrev:
vilket program kör du filmer i

VLC

3 913 Inlägg
17 september 2012
vad kör du för hz på tvn ska va 59 eller 60

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 september 2012
Skit i VLC, det är kanonbra till xvid etc men suger på HD-film i matroska-format (*.mkv) då det saknar stöd för DXVA (DirectX Video Acceleration). Dra ner Media Player Classic Home Cinema (MPCHC) och följ guiden som finns på hemsidan för att ställa in DXVA, kan till 100% garantera att det utplånar varje tendens till lagg i både ljud och bild...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
18 september 2012
TS_quattro skrev:
Skit i VLC, det är kanonbra till xvid etc men suger på HD-film i matroska-format (*.mkv) då det saknar stöd för DXVA (DirectX Video Acceleration). Dra ner Media Player Classic Home Cinema (MPCHC) och följ guiden som finns på hemsidan för att ställa in DXVA, kan till 100% garantera att det utplånar varje tendens till lagg i både ljud och bild...

Använder bara vlc och har inprincip bara 1080p filmer.. fungerar utan något lagg...?

Edit: öppnade vlc och det finns visst dxva..

Däremot är det möjligt att hans dator inte pallar det.. Tjejens dator hade samma problem och den hade också hdmi utgång.. som inte pallade 1080p dock xD men detta var ett bra tag sedan
Senast redigerat av Andyy90 (18 september 2012)

~Andy~

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
Hmm, min dator är nog lite stenålder, den är ju 2 år gammal. Men eftersom jag inte är jordens kunnigaste på datorer så.

Men ska testa och kolla upp det där smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 september 2012
Andyy90 skrev:
TS_quattro skrev:

Använder bara vlc och har inprincip bara 1080p filmer.. fungerar utan något lagg...?

Edit: öppnade vlc och det finns visst dxva..

Däremot är det möjligt att hans dator inte pallar det.. Tjejens dator hade samma problem och den hade också hdmi utgång.. som inte pallade 1080p dock xD men detta var ett bra tag sedan

På så sätt, slutade använda VLC innan det fick DXVA och har hållit dålig koll på det sedan dess då jag inte sett något behov. För att att förklara DXVA så gör just den funktionen att det överlåter åt din grafikprocessor i grafikkortet att hantera bildvisningen av filmen, min dator är även den två år gammal och jag körde 1080p även på min gamla härk från 2005, DXVA är inget problem så länge ditt grafikkort har stöd för direct x 11 (ligger som standard i win 7), se bara till att drivrutinerna till ditt grafikkort är så nya som möjligt samt att direct x är uppdaterat, för att se din direct x version öppna startmenyn och skriv dxdiag i körfönstret (står "sök bland program och filer" där i win 7) och tryck enter. Vilken version av direct x du har installerad kommer stå i systemfliken på fönstret som ploppar upp efter någon sekund. I de andra flikarna går sedan att läsa vad du har för grafikkort, när drivrutinen senast blev uppdaterad och annat jox...

Edit: om du inte uppdaterat VLC så gör även det, kan ju vara så att du sitter på en gammal version som saknar DXVA...

edit två: öppna VLC, gå till verktyg -> inställningar -> inmatning och kodekar -> se till så att rutan "GPU-accelererad avkodning" är ibockad, det borde ta död på lagget....
Senast redigerat av TS_quattro (19 september 2012)

Numera leg. grusligist!

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
så här ser det ut i datorn.

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.120503-2030)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Hewlett-Packard
System Model: Presario CQ62 Notebook PC       
BIOS: Default System BIOS
Processor: AMD V120 Processor, ~2.2GHz
Memory: 3072MB RAM
Available OS Memory: 2810MB RAM
Page File: 1749MB used, 3870MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 september 2012
ska utan besvär orka då jag för några år sedan byggde en fattigmans-HTPC av ett gammalt P4 as, kollat så att "GPU-accelererad avkodning" är ibockad under VLC:s verktyg -> inställningar -> inmatning och kodekar?

den var urbockad som default i versionen jag installerade för en kvart sen iaf...
Senast redigerat av TS_quattro (19 september 2012)

Numera leg. grusligist!

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
ladda ner det igen och fixade den där GPU grunkan och nu verkar det funka att kolla på utan större lagg iaf! tack så mycker pågar smile

Sök