24 september 2012
Trådstartare
Jag är en ung tjej (21 år) och ägare till en Volvo s40 t4 -98.
Min första bil kan jag tillägga, väldigt fäst vid den - men jag är helt okunnig!
Jag köpte bilen i somras av en kille som endast ägt den i 6 månader. Han sålde den eftersom den var ganska dyr i drift och antagligen hade han lekt med den en hel del eftersom framdäcken var väldigt nedslitna. Vid första besiktningen som han gjorde så hade bilen gått 321597 mil och kom ut med en del fel. Han åtgärdade strålkastare halvljus, hjullager, hjullager och sen bromsslangen, så det känns skönt att det är i sin ordning. Kamremmen är även den bytt!
Min stora fasa är nu turbon! Mätarställningen idag står på dryga 32,6 tusen mil - alltså jättemycket! Och jag har ingen koll på hur det är med att byta turbon. När ska det göras? Det finns 200hk under huven och jag har själv toppat på 140-150km/h flera gånger utan problem, men eftersom jag bara har körkortet på prov så har jag nu en längre tid sparat på krafterna.
Mina vänner säger att jag inte får pressa på trubon alls då den kan smälla av när som helst men hur vet man när det är dags att byta? Vad är det man byter och är det en väldigt stor kostnad? Görs det på verkstad etc. Jag har försökt läst mig till ett bra svar men finner inget. Tänkte att jag kanske kunde få svar här? Är det värt att byta ut turbon eller ska jag försöka sälja min älskade pärla och satsa på nånting annat.
Kontakta mig gärna.
Jag är desperat!
/ Jessica