4231
Sök

Eftermontera xenonljus - lagligt ?

2 174 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Tjena, jag har en bmw e46a 04a, och vill montera xenonljus överallt.

Jag har automatisk nivåreglering!

Någon som vet om det är olagligt på samma sätt?

jag vet att man inte får ändra ens utblåset på en helhetsgodkänd eller en tum på fälgarna, men generellt borde det vara lagligt, då xenon i en bil utan automatisk nivåreglering är rent ut sagt farligt.

tacksam för kunnande svar!

Avstängd
10 388 Inlägg
26 september 2012
Lyktorna i sig ska vara godkända för xenon, xenonsatsen ska vara godkänd osv osv osv. Men visst -går- det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 174 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Lyktorna i sig ska vara godkända för xenon, xenonsatsen ska vara godkänd osv osv osv. Men visst -går- det.

det borde vara lite mer lagligt än lyktor utan auto justering. På en så ny bil tror jag dom sätter auto justering ifall folk vill ha xenon nångång

Evildan
26 september 2012
Fast lagligt...nope.

144 Inlägg
26 september 2012
På grund av att bilen är helbilsgodkännd blir det aldrig helt 100 lagligt, men regeln säger att det krävs automatisk nivåreglering för att xenon skall vara godkännt. Men på en så pass ny bil kommer du inte ha problem. Jag har xenonkonvertering på min Hyundai i30 -08. Går igenom besiktningen utan problem.

Evildan
26 september 2012
SpikeForsberg skrev:
På grund av att bilen är helbilsgodkännd blir det aldrig helt 100 lagligt, men regeln säger att det krävs automatisk nivåreglering för att xenon skall vara godkännt. Men på en så pass ny bil kommer du inte ha problem. Jag har xenonkonvertering på min Hyundai i30 -08. Går igenom besiktningen utan problem.

Men, det är ändå inte lagligt enligt de regler som finns wink

Det krävs automatisk nivåreglering samt högtryckslyktspolning om jag inte missminner mig eller ngn regel blivit ändrad.

Att det går igenom bes är en helt annan sak.
Senast redigerat av Evildan (26 september 2012)

241 Inlägg
26 september 2012
automatisk nivåreglering och högtrycks spolning är kravet för xenon
Senast redigerat av volyota (26 september 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
26 september 2012
hangman skrev:
it_mutt skrev:

det borde vara lite mer lagligt än lyktor utan auto justering. På en så ny bil tror jag dom sätter auto justering ifall folk vill ha xenon nångång

Mnja, jo, men...antingen är det lagligt...eller inte wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

679 Inlägg
26 september 2012
Däremot får du konvertera helljuset, men sen kommer väl problemen om helbilsgodkännande osv..

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
26 september 2012
hangman skrev:
Tjena, jag har en bmw e46a 04a, och vill montera xenonljus överallt.

Jag har automatisk nivåreglering!

Någon som vet om det är olagligt på samma sätt?

jag vet att man inte får ändra ens utblåset på en helhetsgodkänd eller en tum på fälgarna, men generellt borde det vara lagligt, då xenon i en bil utan automatisk nivåreglering är rent ut sagt farligt.

tacksam för kunnande svar!

Byter du till org xenon-projektorstrålkastare så har jag svårt att tänka mig att nån skulle ens reagera.
Konvertera inte reflektorlysena bara, då hjälper ingen automatisk nivåreglering i världen...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Olika
907 Inlägg
26 september 2012
Det finns inga godkända xenonkit för eftermontering, oavsett vilka E-siffror kineserna märkt dem med.
Det är andra glas och lampa med annan sockel på bilar med originalmonterad xenon.

Att biltillverkaren skulle monterat aut höjdjustering bara för att vara snäll stället jag mig frågande till...

Om man uppfyller kraven för xenonlampor ska ändå bilen regbesiktigas eller motsvarande eftersom det står i bilens handlingar om den har xenon eller ej.
Ovanstående information har jag fått från Bilprovningens kundtjänst.

Mvh
Fredrik

9 149 Inlägg
26 september 2012
Finns snart 100 trådar om detta, och det är fortfarande lika olagligt som det skrevs i den första tråden....

1 537 Inlägg
26 september 2012
Putteliten skrev:
Finns snart 100 trådar om detta, och det är fortfarande lika olagligt som det skrevs i den första tråden....

Men om ytterligare 100 trådar kanske man kommer fram till att det är lagligt? roll tongue

8 914 Inlägg
27 september 2012
Låser då det redan finns flera trådar i ämnet och tråden är felplacerad.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök