Hjälp mig identifiera denna sak!

Hoffmeister2
29 september 2012 · 467 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36660/36660-b6273ff3f226aab07f3bda5bc67bfce7.jpg


Hej. Hittade detta i farsans garage. Det är någon slags motor som kopplas till tryckluft på något sätt.
Det finns en tryckluftsanslutning för inkommande luft på ena sidan, och en utgående anslutning på andra sidan. Det finns även en kylfläkt bakom ett galler på den.

Vad är detta? Någon som har en aning. Vill ju inte slänga den om den kan vara till nytta:)

MVH

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 september 2012 · 2 203 Inlägg

Det ser ut som en Gast Vakuumpump/Kompressor.

Kanske finns med här www.gastmfg.com

Hoffmeister2
4 oktober 2012 · 467 Inlägg

Ok.. men vad används den till? Och varför finns det uttag för tryckluft?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
4 oktober 2012 · 2 203 Inlägg

Ingen aning. Gjorde en snabb googling bara. Eftersom det verkar vara en kompressor/vakuummaskin så har den ju slanganslutningar.

Dj_Albert Stölle
4 oktober 2012 · 199 Inlägg

En vacumpump.
Luft in i ena ändan=luften ut i andra.
Det den suger in när den bygger upp vacum vill den bli av med, o oftast sitter det nippel för vidare transport i slang om man t.ex vacumsuger nått kylsystem för då måste man samla upp det i lämplig behållare om det t.ex är gas lr olja kvar i systemet.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Hoffmeister2
5 oktober 2012 · 467 Inlägg

Ok.

Kanske e trög nu.. Men det finns ju liksom tryckluftsanslutningar på. Alltså vanliga tryckluftsnipplar. Ser ut som man ska koppla den till en vanlig luftkompressor. Och isf så går det ju inte vacumsuga? Det blir ju luft som kommer in i grunkan då ju från kompressorn. Och så ser man ju på bilden att det oxå sitter en smörjkopp eller liknande på ena sidan. Verkar lite mystiskt.. Eller så tänker jag helt knasigt

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang