Ford Taunus 2.0L -82 går dåligt när motorn är kall

BajaMajaN
26 september 2012 · 31 Inlägg

kajc: hehe jag är helt ny med motorer, vart sitter brytarna och vart på en brytare ska man bryta isär dom? roll
Ahaa okej, hoppas bara det är en tändkabel då, för tändstift har jag nyss bytt och något med kammen har jag ingen aning om tongue
Hihih okej okej, men den går bättre när motorn har blivit varmare, men ska inte varva ur så wink

Dagge88: Schysst ska testa det smile
Jaa den är riktigt fräsh faktiskt och då är det trist att det inte går att köra med den sad


Men ska ta och beställa nya tändkablar (till alla cyl), rotor, fördelarlock och lite filter och sen även ta och byta olja, något mer som kan behövas? smile

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
kajc
26 september 2012 · 311 Inlägg

Brytarna sitter under rotorn, när du tagit bort fördelarlocket. Du har tagit en bild på dom (bilden efter rotorn)
Det är en axel i mitten, där du sätter rotorn. Om du tittar på den axeln, så ser du att den inte är helt rund längst ner.
När axeln roterar gör nockarna på axeln, att brytarna öppnar en lite aning.
Lägg i 4:ans växel och ställ dig framför bilen ( givetvis utan handbroms och tändning avslagen).
Om du nu skjuter på bilen, så ser du att fördelaraxeln roterar och du kommer att se när brytarspetsarna öppnar
( förhoppningsvis, annars är det något fel).
Då ser du samtidigt hur dom ser ut, i öppet läge.

Men innan du kostar på den för mycket, bör du få den att gå på alla 4 cylindrarna....
Om du har nya tändstift, borde du se vilken cylinder den inte tänder på. Om du lossar på ett stift i taget så borde ett av stiften vara svart ( eller i alla fall skilja sig i färg från dom andra).

Senast redigerat av kajc (26 september 2012)

BajaMajaN
5 oktober 2012 · 31 Inlägg

Verkligen tack till alla!! <3

Felet var att brytarspetsen inte öppnades (så som du, kajc, skrev här ovanför), behövdes bara ställa in så att den hade sitt lilla mellanrum, så nu startar den som den ska och även går på alla 4 cylindrar, tack vare det smile

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
robert___j
5 oktober 2012 · 449 Inlägg

DET ÄR DEN AUTOMATISKA CHOKEN SOM ÄR KASS!!!! för jävligt vanligt fel på ford förgasarna.. fanns ombyggnads satser att köpa förr bara att börja söka på nätet......

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
BajaMajaN
5 oktober 2012 · 31 Inlägg

Ååhw okej sad
Hur ser man att den är kass då?

Har hittat den här sidan: http://www.misab.se/ersnforg.php

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
xXSammy
5 oktober 2012 · 6 569 Inlägg

Om du blev av med problemet ..Varför laga choken då ?

De/Dem
robert___j
5 oktober 2012 · 449 Inlägg

du får ta isär förgasarn och se om du ser något är en rätt klurig variant med bi-metaller och nått som känner av kylarvattnet.. jag hade inte ens gett mig på det.. utan köpt en sats för ombyggnad

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
BajaMajaN
5 oktober 2012 · 31 Inlägg

robert___j: aha okej, men när du skrev "DET ÄR DEN AUTOMATISKA CHOKEN SOM ÄR KASS!!!!" så menar du att det är fel på Min automatchok eller syftar du på att det oftast kan vara den som är trasig?

För jag tänker som Malheus, att eftersom jag blev av med problemet och att den går som den ska nu, så kan det väl inte vara fel på Min automatchok? smile

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
robert___j
5 oktober 2012 · 449 Inlägg

du behöver inte byta hela förgasarn räcker med en sån här sats tror jag http://www.tamotor.se/ombyggnads-sats-t … e-825.html   men såg nu att du fått den gå bättre så vänta tills det blir kallt och kolla så choken verkligen är kass

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
kajc
5 oktober 2012 · 311 Inlägg

Jag har lärt mig: Om nått fungerar, rör ej wink
Visst finns det ombyggnadssatser till förgasaren, men det finns även viss justermån/inställning på choken, om den inte är helt paj.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang