Tips på hyfsat bränslesnål vinterbil

triccie HEMI Power
3 oktober 2012 · 131 Inlägg

Hej! Snart ställs sommarbilen av och då behöver jag en liten vinterbil. Tanken är att den ska gå ganska billigt och gärna vara av märket volvo, citroën eller renault då jag jobbar på Rejmes Bil. Men haken är ju att jag är beroende av farthållare! Clio har detta som tillval och märkt att det är ganska ovanligt, i alla fall på de äldre modellerna...
Priset måste hålla sig inom 10.000-30.000 kr. Har ni några tips på modeller???smile

DanneSundin
3 oktober 2012 · 682 Inlägg

V70 AWD kanske? Äldre XC70 ?

triccie HEMI Power
3 oktober 2012 · 131 Inlägg

DanneSundin skrev:
V70 AWD kanske? Äldre XC70 ?

känns inte så litet och bensinsnålt eller:/?
funderar på citroën c3...smile

DanneSundin
3 oktober 2012 · 682 Inlägg

Nja inte liten.. "relativt soppasnål" beror på hur du kör! Kör med den minsta motorn så kommer du nog undan billigt!

Deras AWD är dock inte den bästa.  Men säker och bra lastutrymme! 

Skulle vilja be dig få upp ögonen för "Subaru Impreza " dom kostar inte "så" mycket, har 4-hjulsdrift och lite över 100 häst, så inte för dyr försäkring! Väger lite och drar väl en 0.8 på vintern! (Om du inte leker då, villsäga)

Har sett runt 20.000 st  Och då är dem rätt fina!

Såg nu att du ville ha farthållare.. då kan det bli lite problem med subarun, osäker på att den har det.

Senast redigerat av DanneSundin (3 oktober 2012)

deegee
3 oktober 2012 · 46 Inlägg

Civic ek3 96-99.
Vtec-e 0.5 liter milen

Ghost_Face
3 oktober 2012 · 517 Inlägg

volvo s/v40 är ju relativt bensinsnåla för att vara just volvo tongue

Dragonbreath
3 oktober 2012 · 326 Inlägg

montera ner en dieselmotor ifrån en polo i mustangen beatrice ;D

"Sweet Insane Road Maniac"
Rquired Allmänt envis
3 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Vad sägs om Citroen Xantia?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
triccie HEMI Power
5 oktober 2012 · 131 Inlägg

Tack för alla svar! Är inne lite på v40. Hört lite allt möjligt om deras motorer men är inte intresserad av en 1,8i iaf! Vad säger ni om 1,8 vs 2,0/2,0t ? Kikar då på årsmodeller runt -00.

ironhead volvoraggare
5 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

wv polo med minsta motorn

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Stream Statstjänsteman
5 oktober 2012 · 125 Inlägg

japanskt, tyskt, franskt med liten motor borde fungera. Dock kan man ibland ifrågasätta säkerheten om bilen inte är av nyare modell.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Evildan
5 oktober 2012 ·

Ett märke som "finns i huset" verkar mkt vettigt.
Xantia som Rq föreslog, då åker du bekvämt och billigt, dessa finns för kaffepengar i bra skick.
C3 finns även dom för de pengarna du angett att du vill lägga, hur vanliga dom är med farthållare däremot vågar jag inte sia om.
C5 finns även dom i din prisklass, inte fullt så billiga att åka då dessa är ngt dyrare i skatt samt vill ha ngn droppe mera bränsle än en Xantia.

Renault Laguna är ett bra alternativ om du älskar att leta elfel, ta spontana promenader halvvägs till jobbet eller i ösregnet på väg hem någon sen kväll när fanskapet dött på motorvägen.

S/V40 är int ngn av mina favoriter, ligger långt efter Citroen komfortmässigt och ljudnivåmässigt samt har en otäck förmåga att rosta, spec före faceliften, totalkostnadsmässigt åker du gissningsvis billigare i en bekvämare tystare V/S70 I.

Senast redigerat av Evildan (5 oktober 2012)

Ghost_Face
5 oktober 2012 · 517 Inlägg

triccie skrev:
Tack för alla svar! Är inne lite på v40. Hört lite allt möjligt om deras motorer men är inte intresserad av en 1,8i iaf! Vad säger ni om 1,8 vs 2,0/2,0t ? Kikar då på årsmodeller runt -00.

Personligen hade jag nog valt en 2.0t för att den ska vara bra mycket piggare än den vanliga 2.0:an utan att dricka desto mer då det är en lätttrycks-turbo. Sedan så har Jag för mig att de mindre motorerna+växel-lådan var tillverkade av bla. mitsubishi och renault om jag inte minns fel, medan de större tvåliters maskinerna var volvo rakt igenom.

Senast redigerat av Ghost_Face (5 oktober 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2012 · 17 476 Inlägg

Som redan nämnts: Xantia. Jag har sålt Citroen som levebröd och dessa är rätt bra. Går mycket billigt med 1.8-maskinen. Strax över 0.6 är inga fantasisiffror. Mk1 rostar lite. 98B och framåt ska du ha. Hade hellre satt mig i en sån jämfört med en s/v40 vilken dag i veckan som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
6 oktober 2012 ·

Dieselsmurfen skrev:
Som redan nämnts: Xantia. Jag har sålt Citroen som levebröd och dessa är rätt bra. Går mycket billigt med 1.8-maskinen. Strax över 0.6 är inga fantasisiffror. Mk1 rostar lite. 98B och framåt ska du ha. Hade hellre satt mig i en sån jämfört med en s/v40 vilken dag i veckan som helst.

Glömde nämna att MkII är bättre, thanx a bunch.

Ingen Laguna I då?
Skriv gärna vad du anser om den med ett språkbruk som gör att du inte blir avstängd från g.org för all framtid, det är en rejäl utmaning.

kenny_crx
6 oktober 2012 · 836 Inlägg

Bmw 318 E46 e kanon som vinterbil/bruksbil och pendlarbil! min drar 0.7 i snitt med 17 tummare och 0.65 i snitt med vinterpuckarna...

Honda CRX "Lets Stance 2015" (1988)
xXSammy
6 oktober 2012 · 6 570 Inlägg

Du har redan en Ford..varför inte en Focus till vintern?

De/Dem
Anubis
6 oktober 2012 · 1 255 Inlägg

Toyota Yaris de är vad ja kör till vardags och vinter smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2012 · 17 476 Inlägg

Evildan skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Som redan nämnts: Xantia. Jag har sålt Citroen som levebröd och dessa är rätt bra. Går mycket billigt med 1.8-maskinen. Strax över 0.6 är inga fantasisiffror. Mk1 rostar lite. 98B och framåt ska du ha. Hade hellre satt mig i en sån jämfört med en s/v40 vilken dag i veckan som helst.

Glömde nämna att MkII är bättre, thanx a bunch.

Ingen Laguna I då?
Skriv gärna vad du anser om den med ett språkbruk som gör att du inte blir avstängd från g.org för all framtid, det är en rejäl utmaning.

Det vet du men kanske någon har missat det? Elfelens Moderskepp... Övriga kommentarer passar sig inte...

En riktig pärla för den som är sugen på självmord:
http://www.blocket.se/goteborg/Renault_ … 15&w=1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
6 oktober 2012 · 2 552 Inlägg

Röstar också på Xantia som är en trevlig och komfortabel bil som är billig i såväl inköp som drift. Vill du även unna dig knivskarp väghållning bör du kolla in Activa-modellen smile

Xantia är likt de flesta franska vagnar inte optimal när det handlar om driftsäkerhet, men några problem av de värre slaget vållar den sällan, och i förhållande till Laguna håller den ihop riktigt bra.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang