Hur man INTE lastsäkrar lasten!!!!!

Evil_E
22 juni 2009 · 111 Inlägg

Såg 2 killar i en polskreggad bil som körde hem en soffa..... på taket.....
Saken var bara den att de ej på något vis hade spänt fast den, de höll armen ut genom rutan på var sin sida om bilen och, hör och häpna... höll i den med enbart handkraft.

Till saken är att de körde inte direkt promenadfart heller, Ok, inte 100 heller men om en soffa flyger iväg i ca 60 blås vill man nog inte stå ivägen!

Tack för mig! :-)

Time is never wasted when you’re wasted all the time.
BMW 330 d XD Touring "-Come Clean Edi .3-" (2013)
dahboy
22 juni 2009 · 1 002 Inlägg

Haha.. Sicken lirare..

Förra sommaren såg jag två snubbar som körde en säng på taket på bilen.. Saken va bara den att dom inte spänt fast skiten, utan dom satt och höll i den med var sin hand ut genom rutan..

...
jockev8
3 oktober 2012 · 127 Inlägg

väcker gammal tråd då de funkar fint med smile skulle dra hem en traktor idag. väger 1840 kg och har 4 spännband som klara av 4000kg vardera. men bröderna grip menar på att jag måste ha kättingar till det, vill minnas att kätting ska man ha då det går över 4 ton, eller hur ligger det till?

Hool
3 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

säkrar alltid framåt med kedjor..  känns som bäst..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
granadadr
3 oktober 2012 · 7 289 Inlägg

Growe skrev:
alla sätt är bra utom dom dåliga sätten..


var på väg hem från jönköping i går med bussen
rätt som det är så kommer jag i kapp en bil och husvagn..problemet var bara att husvagnen stog snett uppstalld på en biltransport kärra smile
fick faktist kort på den oxå



http://www1.garaget.org/gallery/archive/46981/685344_a3z78g.jpg
alla sätt är bra utom dom dåliga smile

haha KUNDE varit jag,, jag har faktiskt tänkt tanken wink och likadan trailer som min smile hehe

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
DanneSundin
4 oktober 2012 · 682 Inlägg

Haha, första posten låter ju bara helt brilliant! Om någon nu bara kunde lägga upp den igen.. skulle vilja se!

Tycker att alla som skriver här kan bidra med antingen bilder eller text på något galet ni gjort, sett eller varnat andra för! 

Jag har väl inte sett så farliga saker.. Bara en stolle som tog pappersåtervinningen på släpet. ( Ni kan ju bara tänka er hur det flög ut papper bakom honom ) Låg väl papper där en vecka två..

Det dummaste jag gjort..

Dummaste lasten: Kört longboard bakom en volvo 740, snubben bakom ramlade i cirka 40-50 km/h och fick ett par rediga ärr.. Sen har vi väl kört "hästsläp" med lösa vagnar i. (matvagnar typ )

Ett annat ess man gjorde var väl i en sjuan-åttan, våran vikarie för läraren var en skön typ, jobbade på lokala blomsterhandeln så hade en bil med sig, vi frågade om skjuts ner till "macken" eller vad man ska säga för att köpa mat, och som ni vet har en sån bil bara 2 eller 3 platser fram.. Så vi hoppar väl in en 8 pers i "skåpet" på bilen och 2 fram, släpps av utanför macken, fick väldigt arga blickar på oss! Extremt korkat när man tänker till i efterhand, av vår vikarie också. smile

Sen skulle man på ett LAN, men föräldrarna hade druckit. Sagt och gjort, var mitt i natten.. Hade en yamaha Neos moped, tog buntband med "krok" och krokade fast på styret, drog runt datan (halva stod bara inne där man har benen ) höll upp det som stack ut med högerfoten, hade en "träningsväska" där jag tejpade och snörade fast skärmen på.. Halvvägs dit jag skulle pajade lampan, och körde hela vägen dit enbart med "blinkers" som lampa. (Var riktigt jäkla läskigt!! ) 

Man är bara ung och dum en gång, och man får hoppas att man överlever igenom den tiden..

Martin 9-3 Fisketokig
4 oktober 2012 · 2 997 Inlägg

Finns en hel del höjdpunkter från jobbet. (bygghandel)
Bland annat hur man kilar fast en 8.8 meters stege i handsfacket på en prius och låter resten sticka ut utan övrig lastsurrning. Handsfacket trycktes sönder av bara brytkraften av överhänget... sen skulle den ut i trafiken också.

Eller hur man lastar trallvirke på över 5 meters längder. ca 1500 kilo på en liten vagn med enormt överhäng. Kopplat på en bakhjulsdriven Volvo som knappt tar sig ifrån platsen pga att den släpper lös. Då funderar man vilka kompisar man ska ringa som kan sitta i skuffen. Istället för att lasta om på vettig vagn eller köra 2-3 gånger.

Eller mannen köper lister på nära 5 meter som inte får sågas som sen frugan får hålla fast genom sidofönstret. Dock bara några kilometer hem men vafan smile

Finns väl hur mycket som helst att berätta om. Tyvärr är det mycket som är direkt livsfarligt. 200kg virke på taket fastsatt med silvertejp med hänvisning att virket är tungt och minsann ligger kvar...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Dj_Albert Stölle
4 oktober 2012 · 199 Inlägg

Poulsen462 skrev:
tycker att alla som tar körkort, oavsett behörighet skulle har kurs i lastsäkring så alla vet någolunda hur man lastsäkrar, har sj sett hur många idiotlaster som helst på vägarna:s

Håller med.
Det borde va obligatoriska lektioner för dels lastsäkring och dels för körning/backning med släp!
Visst, släp lär ju i såna fall bara gälla B, ev. C , men iaf en obligatorisk lektion med släpkärra för alla som tar b-kort. Oavsett vem du än är som tar körkort så lär du nån gång behöva dels lasta mer än en matkasse, och troligtvis minst en gång i livet behöva köra med en släpkärra, och då kan de va bra att ha gjort det nån gång iaf, och då helst under ordnade former. 
Har sett alldeles för många exempel på dels dåliga lastsäkringar och dels helt livsfarliga släpdragningar, så jag röstar för obl. släp o lastlektion för Alla behörigheter.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
ironhead volvoraggare
4 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

vi har idioter som inte lastsäkrar alls han i fatt en audi med släpkärra varpå denne hade en massa skräp på som inte var säkrad var nära på att köra in i en jädrans plastpall som låg på vägen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Hool
6 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

http://i144.photobucket.com/albums/r185/redwolf1357/DSC02240.jpg

F A I L

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
6 oktober 2012 · 802 Inlägg

jockev8 skrev:
väcker gammal tråd då de funkar fint med smile skulle dra hem en traktor idag. väger 1840 kg och har 4 spännband som klara av 4000kg vardera. men bröderna grip menar på att jag måste ha kättingar till det, vill minnas att kätting ska man ha då det går över 4 ton, eller hur ligger det till?

Hade jag lastsäkrat en traktor på ett maskinflak så hade jag inte tagit spänband. Ok dom kanske håller för 4 ton när dom är nya. Jag gick transportlinjen till chaufför och fick då se en video om att ett spännband som använts länge mister sin brottsstyrka redan vid hälften ungefär. Brottsstyrkan minskar drastiskt efter flera använingar.

Kätting kan du ha även om du skall spänna fast en säng på en kärra. Men en traktor hade jag spännt med kättingar. Hade ngn sagt till mig att frakta en traktor till en förhoppningsfull kund med spännband så hade jag vägrat med en gång!

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
6 oktober 2012 · 802 Inlägg

Hool skrev:
http://i144.photobucket.com/albums/r185 … C02240.jpg

F A I L

Om det där är kättingar vilket jag inte kan se. Men om det är det så kan den lösningen gå.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Hool
6 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

C_A_T skrev:

Hool skrev:
http://i144.photobucket.com/albums/r185 … C02240.jpg

F A I L

Om det där är kättingar vilket jag inte kan se. Men om det är det så kan den lösningen gå.

Nej..   

För klena "kättingar" och de är satta fel.   Är inte lyftkedjor utan kan vara från ungarnas gungställning eller liknande.     Bara för att det är en kedja betyder inte att det funkar att säkra last med. 

Rullande katastrofområde

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
7 oktober 2012 · 802 Inlägg

Jag hade isf satt kraftigare kättingar i en kryss-surrning fram och bak. Möjligtvis en kätting genom gafflarna också.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Hool
9 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

sedan håller den på att åka igenom flaket då släpan inte är i närheten att tåla vikten

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
9 oktober 2012 · 802 Inlägg

Hool skrev:
sedan håller den på att åka igenom flaket då släpan inte är i närheten att tåla vikten

A just de, ser det bak på kärran tongue

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang