De modellerna är rätt snarlika, Audi har ett lite roligare utförande än VW men det är en upplevd kvalité. VAG´s "riktiga" FSI-motor kanske man skall undvika dock, den blev aldrig riktigt bra. Tyvärr har dom krånglat till det så att motorerna behöll FSI-namnet även efter att det ursprungliga systemet togs bort, vilka årsmodeller som kunde bråka har dock trillat ur mitt huvud men jag har för mig att FSI försvann innan 2007 så med det kravet bör du gå säker.
En annan modell värd att beakta är BMW´s 1-serie i samma stil som de du nämner, svårt att peka ut varför då det bygger mer på känsla än praktiska skäl men man skulle kunna påstå att ettan är mer körglad i vanlig BMW-anda med fint chassi, styrning och bakhjulsdrift. Däremot tappar du i inneutrymmen mot Golf och A3, fram sitter man bra i ettan men baksäte och bagage har inga slösaktiga utrymmen.
Personligen hade jag däremot gått ett steg till och siktat mot VW Passat, Audi A4 eller BMW 3-serie istället. I någon av dem får du bra mycket bättre utrymmen och komfort än hos respektive lillebror till samma driftkostnader.
Lycka till!
Senast redigerat av Rquired (3 oktober 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.