Vad ska man ha för första bil??

matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 oktober 2012 · 2 971 Inlägg

Navkapsel skrev:

matteeee skrev:
Min Scirocco säger jag, du behöver inte kombi/stor bil på många år om du inte råkar göra nån gravid alltför snart smile Lika framhjulsdriven som S70 men f-n så mycket roligare!! Kanske lite dyr, men äh? Pengar är ju bara siffror på ett papper/en skärm nuförtiden ändå smile

Lite kul detdär med barn. I övriga världen får man åka runt i en snygg sedan trots barn i familjen men i Sverige är det lag? på kombi sedan slutet av 90-talet...

Nejdå, du får åka i vilken bil du vill. Själv "rättar jag mig i ledet" (nåja, jag ser det inte som du) och köper en kombi för att det är sjukt praktiskt när 2 hundar på tillsammans 80-90kg och ett barn med barnvagn och allt därtill ska transporteras. Tidigare har jag kört en skräpbil till och från jobb och haft Sciroccon som "finbil", men skräpbilen duger inte när det är dags för barn, så då blir det byte till mer praktiska varianter. Så resonerar jag, utan att det är lag på kombi smile

https://dl.dropbox.com/u/67244634/IMAG0132.jpg
Försök få in en barnvagn här?

Senast redigerat av matteeee (11 oktober 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TeamSML
11 oktober 2012 · 365 Inlägg

hahha smile

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
tsdi Egenföretagare
11 oktober 2012 · 2 496 Inlägg

E39 528 manuell skulle jag säga! Mkt för pengarna och går att få snygga med M-sport och fälgar smile

Finns från ca 15k och uppåt!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
RD_87 Skrotsamlare
11 oktober 2012 · 4 031 Inlägg

Jag dänger till med MB sugdiesel typ W123 eller så, skittrist bil men god kvalité, billig i drift, billig i inköp, billig att försäkra & skitlätt att köra. Dessutom så går det att åka på bredden på vintern om man ger sig fan på det, risken att dra på sig fortkörningsböter & liknande är nära noll.
Som sagt, kan tyckas vara ett tråkigt förslag men en sådan bil gör sitt jobb och sedan kan TS byta till en roligare, snabbare & dyrare bil efter att lite vana & ett körkort har införskaffats. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Timjoh
11 oktober 2012 · 453 Inlägg

Rekommenderar Bmw e46 faktiskt. har haft min nu 1 och ett halvt år.
Väldigt bra bil faktiskt, min är bara en 320 men med v6 så är det bra bottenvrid vilket gör det väldigt lätt att köra bilen och att kunna köra ekonomiskt, kan ligga i 40 i 5an utan problem gör detta varje dag då jag kör i stadstrafik dagligen.

Och komforten är bra.
Går att leka med om du vill.
Går att styla väldigt lätt och snyggt m-paket ett par feta fälgar sen sänker du så har du ju en fin bil.
Dom är även även ganska billiga just nu.
Du får en fin 325-328-330 för 60-70 tusen

Kan även rekomendera en golf vr6 själv haft en sån, dock får du räkna med att tanka ganska ofta.

RD_87 Skrotsamlare
11 oktober 2012 · 4 031 Inlägg

Timjoh skrev:
Rekommenderar Bmw e46 faktiskt. har haft min nu 1 och ett halvt år.
Väldigt bra bil faktiskt, min är bara en 320 men med v6 så är det bra bottenvrid vilket gör det väldigt lätt att köra bilen och att kunna köra ekonomiskt, kan ligga i 40 i 5an utan problem gör detta varje dag då jag kör i stadstrafik dagligen.

Och komforten är bra.
Går att leka med om du vill.
Går att styla väldigt lätt och snyggt m-paket ett par feta fälgar sen sänker du så har du ju en fin bil.
Dom är även även ganska billiga just nu.
Du får en fin 325-328-330 för 60-70 tusen

Kan även rekomendera en golf vr6 själv haft en sån, dock får du räkna med att tanka ganska ofta.

V6!? Tänk om tänk rätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Timjoh
11 oktober 2012 · 453 Inlägg

RD_87 skrev:

Timjoh skrev:
Rekommenderar Bmw e46 faktiskt. har haft min nu 1 och ett halvt år.
Väldigt bra bil faktiskt, min är bara en 320 men med v6 så är det bra bottenvrid vilket gör det väldigt lätt att köra bilen och att kunna köra ekonomiskt, kan ligga i 40 i 5an utan problem gör detta varje dag då jag kör i stadstrafik dagligen.

Och komforten är bra.
Går att leka med om du vill.
Går att styla väldigt lätt och snyggt m-paket ett par feta fälgar sen sänker du så har du ju en fin bil.
Dom är även även ganska billiga just nu.
Du får en fin 325-328-330 för 60-70 tusen

Kan även rekomendera en golf vr6 själv haft en sån, dock får du räkna med att tanka ganska ofta.

V6!? Tänk om tänk rätt.

Mitt fel tänkte på en sak och skrev en annan hehe smile

offfroad Män med stil kör dieselbil
11 oktober 2012 · 595 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag dänger till med MB sugdiesel typ W123 eller så, skittrist bil men god kvalité, billig i drift, billig i inköp, billig att försäkra & skitlätt att köra. Dessutom så går det att åka på bredden på vintern om man ger sig fan på det, risken att dra på sig fortkörningsböter & liknande är nära noll.
Som sagt, kan tyckas vara ett tråkigt förslag men en sådan bil gör sitt jobb och sedan kan TS byta till en roligare, snabbare & dyrare bil efter att lite vana & ett körkort har införskaffats. smile

som jag personligen vet dock SKATTEN på en gammal diesel är RENA DRÖMMSIFFROR

så kolla noga upp vad skatten är först , och sedan tänk efter kör du MYCKET och jag menar måååååånga mil under ett år så är diesel billigare, annars näääe...

( för mig råkar diesel vara billigare i drift , den fasta kostnaden skatten är skyhög, men eftersom den rörliga kostnaden , ( mååånga mil per år ) är låg så blir det billigare för mig med diesel ), hur är kommer det vara för dig??

( diesel som busbil, njao..., kan gå... bättre med bensinare)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
-Bazz3r- Team Breehäng
11 oktober 2012 · 1 623 Inlägg

offfroad skrev:

RD_87 skrev:
Jag dänger till med MB sugdiesel typ W123 eller så, skittrist bil men god kvalité, billig i drift, billig i inköp, billig att försäkra & skitlätt att köra. Dessutom så går det att åka på bredden på vintern om man ger sig fan på det, risken att dra på sig fortkörningsböter & liknande är nära noll.
Som sagt, kan tyckas vara ett tråkigt förslag men en sådan bil gör sitt jobb och sedan kan TS byta till en roligare, snabbare & dyrare bil efter att lite vana & ett körkort har införskaffats. smile

som jag personligen vet dock SKATTEN på en gammal diesel är RENA DRÖMMSIFFROR

så kolla noga upp vad skatten är först , och sedan tänk efter kör du MYCKET och jag menar måååååånga mil under ett år så är diesel billigare, annars näääe...

( för mig råkar diesel vara billigare i drift , den fasta kostnaden skatten är skyhög, men eftersom den rörliga kostnaden , ( mååånga mil per år ) är låg så blir det billigare för mig med diesel ), hur är kommer det vara för dig??

( diesel som busbil, njao..., kan gå... bättre med bensinare)

Men eftersom w123orna tillverkades mellan -76 och -85 så är de ju inte så svårt att hitta en skattebefriad smile

R1 3
└┼┤
2 4
F1LL3
11 oktober 2012 · 148 Inlägg

Kan ju säga att om du ska ha en volvo t5a så måste du ha en fet plånbok. De är inte helt billiga att köra! Men roliga såklart och sköna att köra!

Men om du ska ha en liten framhjulsdriven bil som är bensinsnål, så kör på en Renault clio eller ngt!

RD_87 Skrotsamlare
12 oktober 2012 · 4 031 Inlägg

-Bazz3r- skrev:

offfroad skrev:

RD_87 skrev:
Jag dänger till med MB sugdiesel typ W123 eller så, skittrist bil men god kvalité, billig i drift, billig i inköp, billig att försäkra & skitlätt att köra. Dessutom så går det att åka på bredden på vintern om man ger sig fan på det, risken att dra på sig fortkörningsböter & liknande är nära noll.
Som sagt, kan tyckas vara ett tråkigt förslag men en sådan bil gör sitt jobb och sedan kan TS byta till en roligare, snabbare & dyrare bil efter att lite vana & ett körkort har införskaffats. smile

som jag personligen vet dock SKATTEN på en gammal diesel är RENA DRÖMMSIFFROR

så kolla noga upp vad skatten är först , och sedan tänk efter kör du MYCKET och jag menar måååååånga mil under ett år så är diesel billigare, annars näääe...

( för mig råkar diesel vara billigare i drift , den fasta kostnaden skatten är skyhög, men eftersom den rörliga kostnaden , ( mååånga mil per år ) är låg så blir det billigare för mig med diesel ), hur är kommer det vara för dig??

( diesel som busbil, njao..., kan gå... bättre med bensinare)

Men eftersom w123orna tillverkades mellan -76 och -85 så är de ju inte så svårt att hitta en skattebefriad smile

Precis min tanke! W124 är ju bekvämare och modernare men 6k om året i skatt är inte kul. Jag har en W123 -77 med motor & låda från W124 (OM602).
Rolig är den INTE, men det är fullt möjligt att åka på bredden. Går iaf billigt som fan & gör sitt jobb.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
TeamSML
12 oktober 2012 · 365 Inlägg

ska ha s70 t5! smile

RD_87 skrev:

-Bazz3r- skrev:

offfroad skrev:

som jag personligen vet dock SKATTEN på en gammal diesel är RENA DRÖMMSIFFROR

så kolla noga upp vad skatten är först , och sedan tänk efter kör du MYCKET och jag menar måååååånga mil under ett år så är diesel billigare, annars näääe...

( för mig råkar diesel vara billigare i drift , den fasta kostnaden skatten är skyhög, men eftersom den rörliga kostnaden , ( mååånga mil per år ) är låg så blir det billigare för mig med diesel ), hur är kommer det vara för dig??

( diesel som busbil, njao..., kan gå... bättre med bensinare)

Men eftersom w123orna tillverkades mellan -76 och -85 så är de ju inte så svårt att hitta en skattebefriad smile

Precis min tanke! W124 är ju bekvämare och modernare men 6k om året i skatt är inte kul. Jag har en W123 -77 med motor & låda från W124 (OM602).
Rolig är den INTE, men det är fullt möjligt att åka på bredden. Går iaf billigt som fan & gör sitt jobb.

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
12 oktober 2012 · 382 Inlägg

om du ska åka s70 t5 så lär du behöva ett extrajobb för de blir inte ekonomiskt som student! sålänge man inte är extremt bortskämd och har föräldrar som betalar allt..

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
TeamSML
12 oktober 2012 · 365 Inlägg

4-stroke skrev:
om du ska åka s70 t5 så lär du behöva ett extrajobb för de blir inte ekonomiskt som student! sålänge man inte är extremt bortskämd och har föräldrar som betalar allt..

Okej har jobbar redan varje vecka så! big_smile har en budget på ca 100000:- när jag fyller 18 om allt går som jag räknat ut men det tror jag! smile

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang