Mitsubishi Galant (8G) -97 (2.0L) Problem att koppla ur

VipMartie
24 september 2012 · 537 Inlägg

Nu vet jag inte längre vad jag ska göra!

Det började med i morse att jag inte riktigt fick in växlarna när jag startade bilen. Pedalen var lätt som luft, men efter att ha pumpat på den ca 10 gånger så fick jag tillbaka trycket och allt gick bra till jobbet (ca 2mil).

När jag skulle åka från jobbet blev det likadant, tänkte inte mer på det, jag kollade kopplingsvätskan (separat från bromssystemet) och där fanns det gott om olja. Pumpade upp pedalen med ungefär lika många tramp och körde hemåt. Efter 10 minuter på motorvägen skulle jag ner på avfarten och då märkte jag att jag inte hade koppling! Pedalen var lätt som luft igen och jag fick inte ur växeln. Lyckades slita ur växel från femman till friläge och försökte pumpa upp pedalen innan korsningen efter avfarten. Lyckades så klart inte, så jag fick slå på varningsblinkers och började toktrampa kopplingen för att få upp tryck. Efter ungefär 1 minut var jag på väg hem igen... höll kanske 2 minuter, sen försvann kopplingen igen! Lyckades ta mig hem i alla fall och stannade utanför porten. Bestämde mig för att lufta systemet och bad en kompis om hjälp med pedaltramperiet (har gjort det förr). Lyckades bygga upp trycket, men jag har märkt att den försvinner ganska snart igen!   

Vi hade luftat som tok i 30 minuter och bestämde oss för att ta en provtur... kom inte längre än 2 minuter då kopplingen försvann igen... men jag lade i friläge och det gick att bygga upp trycket, men den försvinner igen efter ett par minuter!

Det är inte blött någonstans (torpedvägg, slang, rör och båda cylindrarna kontrollerade), ingen vätska försvinner ur behållaren, det kommer full tryck med vätska när jag luftar... så vad kan problemet vara?????? Har tänkt prova byta huvud och slavcylindern (beg. från skroten), men det känns inte som det kommer hjälpa. Innan jag ändå byter båda cylindrarna så vill jag höra om det kan vara något annat... tryckplatta och själva kopplingen är uteslutet eftersom pedalen blir hård vid luftning, för att sedan bli mjuk igen när jag kör. Alltså är det förmodligen problem i hydrauliken. Hade det varit blött någonstans så hade det för en gångs skull varit lätt i livet!

Tacksam för hjälp så fort som möjligt!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
r2d2artur
12 oktober 2012 · 283 Inlägg

Kolla backventilen som kan ha gett upp då du inte får upp trycket, släpper tillbaka vätskan. Tror inte på tryckplattan.

VipMartie
13 oktober 2012 · 537 Inlägg

Oj glömde visst bort att jag hade skrivit här också... big_smile

Hittade felet, huvudcylindern läcker in mot torpedväggen... en ny ska beställas ikväll smile

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang