2796
Sök

Avgassystem vid trimchip

88 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag köpte ett koplett 3" system från turbo från SAM (samsteffansson.se) och tanken var att jag skulle använda avgassystemet vid ett steg 3 -trim. När jag pratade med BSR så ansåg dom att deras halvsats (3" från turbo och 2½" från kat) vara det optimala systemet för trimmet. Jag har en kompis som hävdar att han inte har haft några som helst problem med SAM och BSR -kombinationen, men jag börjar bli skeptisk. Dessutom bor han i sthlm och har ingen som helst möjlighet att kolla hans bil... Kan det vara så att det blir kattbajs av allt och att man står där med skägget i brevlådan?

Are you unconscious...or dead from the neck up?

2 911 Inlägg
21 mars 2007
Risken är stor att du står med skägget i brevlådan.

Om det gäller bilen du har online här på garaget är risken något mindre att du råkar ut för problem, turbomotorer är lite mer förlåtande vad gäller storleken på rören, däremot, så kan BSR´s mjukvara vara speciellt optimerad för just de prylar de säljer.

Steg 3, steg2 o.s.v. är egentligen NADA, det är bara färdiga paket från just den leverantören, de flesta använder olika komponenter och att köpa hälften från en leverantör och sen mjukvaran från en annan är aldrig bra, även om motorn som i detta fall kan vara mindre känslig.

Det kan skilja hur mycket som helst i mjukvaran mellan 2,5 och 3", vilket bör anpassas efter vad man har på bilen, inte någon flyktig mumbo-jumbo-standard kallad "steg3".
Edit: det kan även skilja pyttelite wink

Jag skulle hellre frågat om inte BSR kan tweaka till mjukvaran så den passar till det system du köpt, är ett par värden dom kan lattja lite med så det blir helt OK med det system du köpt, om dom inte kan eller inte vill, vänd dig till någon annan.
Senast redigerat av Decibel (21 mars 2007)

1 079 Inlägg
21 mars 2007
Skulle tro att bsr är sugen på att sälja ett avgassystem till dig med, BSR tweakar/mappar inget vad jag vet de säljer färdiga kit, Har varit kontakt med BSR några gånger och varje gång har jag fått pratat med någon surkart. Ta kontakt med Autotech istället de är trevliga även om man bara har frågor, de borde kunna parametrarna om det gör någon skillnad med 2.5" eller 3" med deras steg3 chip.

www.atechmotor.se
Senast redigerat av ruhler (21 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

168 Inlägg
21 mars 2007
Tacka vet jag JRM/Trollspeed för Subaru. som gör en personlig mapp för just din bil. oavsett om du har med dig ett eget 2.5/3 tums system.

Ecutec is da shit!

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

53 Inlägg
21 mars 2007
men det är väll sugmotorer som mest är känsliga med för lite motstånd....en turbo motor vill väll igentligen inte ha något motstånd alls....altså ska man väll igentligen altid köra med 3" för att få ut max efekt på turbomotorer

87 Inlägg
21 mars 2007
Allan_ skrev:
men det är väll sugmotorer som mest är känsliga med för lite motstånd....en turbo motor vill väll igentligen inte ha något motstånd alls....altså ska man väll igentligen altid köra med 3" för att få ut max efekt på turbomotorer

Du behöver egentligen inte 3" efter kat om du ska ligga under 350hk. Över det så kan du ju börja fundera på de men under det så är det nog bättre o satsa på 2.5" efter kat. Brölar ju desto mer me 3" hela vägen men de e ju upp till dig om du vill ha de så.

Mvh//Chrille

30 Inlägg
21 mars 2007
men hur mycket kan det göra på en bil vd chipning om man har 2,5 eller 3" låter ju som dom bara försöker  sälja sitt packet ist tycker jag, så firmor chipar olika vid 2,5 och 3" ?

mvh : Johansson

2 911 Inlägg
21 mars 2007
j0hanss0n skrev:
men hur mycket kan det göra på en bil vd chipning om man har 2,5 eller 3" låter ju som dom bara försöker  sälja sitt packet ist tycker jag, så firmor chipar olika vid 2,5 och 3" ?

Att det är så enkelt att turbomotorer inte avvägt system är inte helt sant, däremot är dom oftast okänsliga för det.

Beroende på motor så får man ibland ta hänsyn till avgassystem/rörstorlekar runt motor/turbo i chippet för att det ska bli bra (bättre).

Sök