5209
Sök

Krav på bygglov trots det är godkänt för 30 år sedan?

785 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Hej.

Ska försöka fatta mig lite kort.

Köpte vårt hus för 10 år sedan och fick då veta att de som bodde här innan oss hade plockat bort garageporten då den hade rassat ihop.
I sammband med detta slog man upp ett hål/dörr i sidan på garaget för att lättare komma in från två håll.
De gjorde ingen bygganmälan eller sökte bygglov när detta gjordes.

När vi köpte huset valde vi att sätta i en port igen och sätta igen hålet/dörren på sidan.
Eftersom de inte ändrat det till carport på papper tänkte vi att det var utan några problem.

Idag ringde jag till statsbyggnadskontoret och skulle försäkra mig om att det var registrerat att det stod ett garage på tomten.

Fick svaret att -jodå, här finns ett godkännt bygglov sedan -86 som är i sin ordning, varför undrar du?

Jag sa då som det var att jag satt upp porten igen och slagit igen dörren.
Helt plötsligt ändrade hon ton och ville skicka ärendet vidare till handläggare.

Efter att blivit kopplad så får jag prata med en kille som verkade tycka att jag var mycket trevlig som berättade att jag gjort rätt för mig genom att sätta upp en garageport igen så allt var rätt enligt ritningarna MEN

Nu till det roliga... Jag måste skicka in och ansöka om bygglov igen!! Trots att det står att det ska finnas garage på tomten och att bygglov finns!

Frågan han ställde sen var - Hur tycker du vi ska lösa detta?
Jag menade på att allt är i sin ordning nu, med att det ska vara garage på tomten och allt.
Fick till svar - Men nu har du ju ringt in och berättat hur det ligger till, då kan vi ju inte bara tycka det är ok.

Hur hade ni hanterat detta?

Tycker det e skitkonstigt att de beter sig på detta viset.

Its not the fart that kills, its the smell...

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
19 oktober 2012
Jag är ingen expert och har bara googlat som hastigast.

Några forummedlemmar på byggahus.se säger att ett bygge måste påbörjas inom 2 år men stå färdigt inom 5.
Bäst att fråga din kommun vad som gäller där du bor.

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
19 oktober 2012
Bebben skrev:
Jag är ingen expert och har bara googlat som hastigast.

Några forummedlemmar på byggahus.se säger att ett bygge måste påbörjas inom 2 år men stå färdigt inom 5.
Bäst att fråga din kommun vad som gäller där du bor.

Så är det, men TS bygglov och bygge var klart för 30 år sedan. Sen rev nån porten och lite av en vägg utan att ändra i bygglovet (som jag tolkar det) och nu byggde han tillbaka det igen.

Till TS:
Dumt att ringa dom o fråga om nåt som inte är nåt att orda om men nu är det för sent.
Be dom speca vad som gäller i ditt bygglov och fråga hur ditt garage avviker från detta. Med risk för att du ändå måste söka bygglov om det nu inte stämde från början...

/Mattias

785 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Garaget byggdes när bygglovet godkändes -86
Sen tog man bort porten - 99 då den rasade.
2003 satte jag i porten igen.

Orsaken till att jag ringde och kollade det var för att slippa framtida problem och kolla så allt var rätt.

Its not the fart that kills, its the smell...

12 086 Inlägg
19 oktober 2012
Människorna på statsbyggnadskontoret borde ju rimligtvis veta vad som gäller.

Men jag kan ju hålla med dig om att det låter knepigt. Står garaget i det utförande som bygglovet är utformat för så borde det ju inte va några problem?

Sök