Bränsleledningar på volvo 740 1988

Henkix
17 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

Hej! tongue
Tänkte att jag skulle byta minna bränsleledningar på 740in till vintern så jag har vart under o kollat lite o sett original skarvar o olika ledningar, typ lite gummi ledningar här o sen nån grön koppar ledning lite här o var.
Och nu till min fråga, kan man byta ut de gamla ledningarna mot bara gummi ledningar? smile o skita i kopparledningarna (eller va de nu är) som de ändå bara rostar hål på?

Är tacksam för svar wink Mvh

Senast redigerat av Henkix (17 oktober 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Wingren850
17 oktober 2012 · 203 Inlägg

Henkix skrev:
Hej! tongue
Tänkte att jag skulle byta minna bränsleledningar på 740in till vintern så jag har vart under o kollat lite o sett original skarvar o olika ledningar, typ lite gummi ledningar här o sen nån grön koppar ledning lite här o var.
Och nu till min fråga, kan man byta ut de gamla ledningarna mot bara gummi ledningar? smile o skita i kopparledningarna (eller va de nu är) som de ändå bara rostar hål på?

Är tacksam för svar wink Mvh

Är inte hundra på hur vida det funkar eller inte men kan ju säga att jag tycker inte det låter allt för smart att göra det.
Och sen varför byta det som inte är sönder änsmile

Alex-s Bakhjulskrafs
17 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

Senast redigerat av Alex-s (17 oktober 2012)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Henkix
17 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

okej tack för snabba svar, men varför kan man inte bara ha gummi slangar på tryck sidan? Vad Fyller koppar rören för funktion som inte gummi slangarna gör? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
BOLIN_
18 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Gummit expanderar, det gör inte kopparrören, sedan så fräter väl antagligen upp gummislangarna smile

Volvo - For Life
xXSammy
18 oktober 2012 · 6 585 Inlägg

Gummi kan torka sönder fortare än vad metall rostar sönder.

De/Dem
Henkix
18 oktober 2012 · 6 737 Inlägg

ahaa, okej jag får tacka så mycket för era svar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Alex-s Bakhjulskrafs
18 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

man får ju använda bränsleslangar, dom torkar inte sönder. vad trodde ni?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
schnauz
18 oktober 2012 · 1 758 Inlägg

Alex-s skrev:
man får ju använda bränsleslangar, dom torkar inte sönder. vad trodde ni?

Förr eller senare gör de det.

Alex-s Bakhjulskrafs
19 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

schnauz skrev:

Alex-s skrev:
man får ju använda bränsleslangar, dom torkar inte sönder. vad trodde ni?

Förr eller senare gör de det.

tar ju många år, bilen hinner ju murkna upp innan dess. vi snackar 15 år säkert

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ej-son
19 oktober 2012 · 171 Inlägg

Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

Alex-s Bakhjulskrafs
19 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

Ej-son skrev:

Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

för att slang expanderar, det gör inte rör. man kan sätta mindre slangbitar på trycksidan där rören är trasiga men jag skulle aldrig byta ut långa rör mot slang.
läcker det inte, får du inte in luft.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ej-son
19 oktober 2012 · 171 Inlägg

Alex-s skrev:

Ej-son skrev:

Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

för att slang expanderar, det gör inte rör. man kan sätta mindre slangbitar på trycksidan där rören är trasiga men jag skulle aldrig byta ut långa rör mot slang.
läcker det inte, får du inte in luft.

skulle inte ha skarvat på trycksidan i onödan som du skrev att man kan göra oavsett hur dåliga rören är då hade jag dragit slang hela vägen, slang är mycket bättre speciellt om du kör diesel, då om du får soppa torsk så äre lätt att bara ta lös slangen å suga med munnen så det kommer diesel vilket kan vara svårt på rör,
läcker det inte får du inte in luft? jasså du? så du vet så får den ändå in luft fast det inte behöver läcka för att det kan vara så litet litet hål så att inte nått rinner ut men att luft kommer in, hänt mig i 2 bilar så jag vet nog

Batta
19 oktober 2012 · 1 353 Inlägg

Ej-son skrev:

Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

Fast på en äldre diesel så har du inte särskilt högt tryck i 'tryck' ledningen heller, det blir bara högt tryck ifrån insprutningspumpen --> spridare smile

fast 740 har väl bara en matarpump i tanken också, så är ju inte särskilt högt tryck ifrån tanken --> bränslefilter, är väl därifrån som riktiga insprutningspumpen sitter smile

Precis som alex-s skrev så bör man inte ha slang hela vägen på en tryckledning och man har högtryckspump i tanken!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Alex-s Bakhjulskrafs
20 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

Ej-son skrev:

Alex-s skrev:

Ej-son skrev:

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

för att slang expanderar, det gör inte rör. man kan sätta mindre slangbitar på trycksidan där rören är trasiga men jag skulle aldrig byta ut långa rör mot slang.
läcker det inte, får du inte in luft.

skulle inte ha skarvat på trycksidan i onödan som du skrev att man kan göra oavsett hur dåliga rören är då hade jag dragit slang hela vägen, slang är mycket bättre speciellt om du kör diesel, då om du får soppa torsk så äre lätt att bara ta lös slangen å suga med munnen så det kommer diesel vilket kan vara svårt på rör,
läcker det inte får du inte in luft? jasså du? så du vet så får den ändå in luft fast det inte behöver läcka för att det kan vara så litet litet hål så att inte nått rinner ut men att luft kommer in, hänt mig i 2 bilar så jag vet nog

vadå skarva oavsett hur dåliga rören är? det ska väl inte skarvas i onödan utan bara där rören är dåliga! vet inte vad du pratar om..
sen har han ingen diesel så varför du börjar prata om det i denna tråden vet jag inte. håll dig till topic!

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang