3765
Sök

Amazon Med b230FK?

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare! Nu är det så att jag har tänkt köpa mig en amazon och stoppa i en b230fk motor + framvagn, drivlina från 940in, funderar även på rattstång+kanske servostyrning? har letat runt om information om det men inte hittat så mycket, det jag är orolig över mest är det här med elen, tänkte ju ta hela elhärvan från 940in med tänd/bränsle boxar osv så allt ska funka, men är även orolig med hur mycket som måste göras om, t.ex kardantunnel, torpedväggen, passar framvagnen någolunda utan allt för stora modifikationer? Skulle bli väldigt tacksam om nån som kan lite om det här skulle kunna förklara lite granna så man kanske förstår sig på det mer, många jag pratat med säger att det mesta faller på plats när man väl håller på, men jag är en sån som vill planera innan jag utför tongue Har kollar på det här med regbesiktning oxå när man har b230fk motorn, drivlina o allt det där, enligt dom jag pratat med så ska det gå igenom sålänge b230fk motorn inte har 20% mer effekt än vad den har standard?

Tack på förhand! /Fredrik
Senast redigerat av Fredrushen (28 oktober 2012)

Besök gärna mitt projekt! =)

8 282 Inlägg
28 oktober 2012
Man kan väl säga att elen är det minsta bekymret i den hela. Till att börja med så är en fk för vridstark för att sätta i en amazon rakt av, även originalskick. Och den måste vara original när du besiktar i den. Visst går det att vässa den och få igenom det också, men det blir struligare och framförallt avsevärt dyrare. Amazon har ju a-armsframvagn och 940 har mcphearson vilket innebär att den inte är ett dugg lika varann. Visst går det att få dit fjäderben fram, emn räkna med rejäla ombuyggnationer av innersärmarna bland annat. Tuorpedväggen kan behöva modiiering. Och kardantunneln och platsen för växeelådan är väldigt trång då originallådorna till amamzon inte behövde var så starka. Bakaxeln om du ska ha den också blir inte heller någon baggis att få dit, då amazon har helt andra fästen än 940, finns dock 2 olika upphängningar och den senare varianten på amazon bör vara lättare att få ihop med fästena på 940-axeln.

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Man kan väl säga att elen är det minsta bekymret i den hela. Till att börja med så är en fk för vridstark för att sätta i en amazon rakt av, även originalskick. Och den måste vara original när du besiktar i den. Visst går det att vässa den och få igenom det också, men det blir struligare och framförallt avsevärt dyrare. Amazon har ju a-armsframvagn och 940 har mcphearson vilket innebär att den inte är ett dugg lika varann. Visst går det att få dit fjäderben fram, emn räkna med rejäla ombuyggnationer av innersärmarna bland annat. Tuorpedväggen kan behöva modiiering. Och kardantunneln och platsen för växeelådan är väldigt trång då originallådorna till amamzon inte behövde var så starka. Bakaxeln om du ska ha den också blir inte heller någon baggis att få dit, då amazon har helt andra fästen än 940, finns dock 2 olika upphängningar och den senare varianten på amazon bör vara lättare att få ihop med fästena på 940-axeln.

Okej, hur menar du med för vridstark? Motorn jag har är från en volvo 940 2,3 -96 LTT med 134HK. Har varit bekymrad över det med b230FK, men har ju sett att ett antal amazoner med den motorn, därav anledningen till att jag vill göra samma sak tongue Framvagnen, är det ett måste att byta ut eller duger det med original? Kardantunneln insåg jag rätt fort att den behövde modifieras, då m40lådan är ju liten, m47 oxå hyffsat liten med m90 är skapligt stor, bakaxeln fick jag en lösning av en bekant genom att använda 4link, krävs ju en hel del arbete men han sa att det var nog den enklaste vägen för att få det bra. Amazonen jag eventuellt köper är från 1970.

8 282 Inlägg
28 oktober 2012
Amazon är godkända med 196Nm som mest. En B230FK har 230Nm. Om framvagnen lär bytas eller inte beror lite på hur du tänkt göra med besiktning. För det kan bli ett krav att byta ut den för att få byta till FK'n. Original framvagnsbalk måste kapas ur och byggas om + att du lär byta till en B20 oljetråg och bygga egna motorfästen.

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Amazon är godkända med 196Nm som mest. En B230FK har 230Nm. Om framvagnen lär bytas eller inte beror lite på hur du tänkt göra med besiktning. För det kan bli ett krav att byta ut den för att få byta till FK'n. Original framvagnsbalk måste kapas ur och byggas om + att du lär byta till en B20 oljetråg och bygga egna motorfästen.

Okej, så det kan strula till sig med effekten, får kolla upp det där. Har ju tänkt att få den godkänd med FK motorn, så får väll pula lite med framvagnen osv, tack för bra och snabba svar! smile

Sök