Turbokonverterad men kopplingsstrul

rascaL
30 oktober 2012 · 24 Inlägg

Hejsan.

Köpte en billig 740 av en vän till mig, med redan då riktigt slut koppling. Sen hade man ett kit från en turbo med org grenrör turbo intercooler spridare osvosv så altså en b230f med org turbokit på. Nu är det ju bara det att kopplingen är riktigt tråkig med denna kombo, slirar direkt.

Vet ju att m47 inte är det starkaste alternativet men borde stå pall för lite under 200hk i runda slängar ? funderade på en 6puckad fjädrad sinter men vet ej om tryckplattan kommer palla men som sagt inte speciellt mycket effekt så borde inte va några problem?

eller fungerar det men en ny frisk orginal bara? Vet ju att fler än jag gjort detta ingrepp så måste ju gå att lösa på något sett .

Ingen annan som har en turbokoppling liggandes till en m46 kanske  big_smile ?

/Mvh

Senast redigerat av rascaL (30 oktober 2012)

Dodge Charger RT "440" (1970)
Chevrolet Camaro CCR "CCR MK1" (2011)
Magistern Industritekniker
30 oktober 2012 · 433 Inlägg

rascaL skrev:
Hejsan.

Köpte en billig 740 av en vän till mig, med redan då riktigt slut koppling. Sen hade man ett kit från en turbo med org grenrör turbo intercooler spridare osvosv så altså en b230f med org turbokit på. Nu är det ju bara det att kopplingen är riktigt tråkig med denna kombo, slirar direkt.

Vet ju att m47 inte är det starkaste alternativet men borde stå pall för lite under 200hk i runda slängar ? funderade på en 6puckad fjädrad sinter men vet ej om tryckplattan kommer palla men som sagt inte speciellt mycket effekt så borde inte va några problem?

eller fungerar det men en ny frisk orginal bara? Vet ju att fler än jag gjort detta ingrepp så måste ju gå att lösa på något sett .

Ingen annan som har en turbokoppling liggandes till en m46 kanske  big_smile ?

/Mvh

Kopplingen brukar börja slira redan vad ~200hk. Om den redan är dålig så skulle jag ha satsat på en kralligare tryckplatta och lamell direkt. Sånt brukar vara lätt att sälja sen nån gång när det är färdiglekt. En orginal turbotp brukar inte heller vara sådär superstark. pallar väl typ max 300Nm sen är det rätt kört. och redan innan du når dit slirar den om du dumpar på höga växlar och så.

Lycka till.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang