29 oktober 2012
Trådstartare
Godkväll.
Jo det är så att jag har fått lite funderingar kring det är med däck och däcktester!
Så här i hjulbytardagar så kommer det artiklar och notiser i det flesta tidningar om vilka däck som är bäst.
Alla skriver i stortsett samma sak "man får det man betalar för" och "dyrare är bättre" utan att ens redovisa ett riktigt test eller sina källor till testen.
Hur kan dom bestämma att tex Nokian Hakkap... är det bästa däcket om dom inte presenterar alla faktorer kring hur ett visst test gått till?
I höstas läste jag ett test i Motormännen (tror jag det var) där dom testade ett beg. budgetdäck mot nya
premiumdäck enbart för att påvisa hur illa det var att åka på gamla budgetdäck, men hur intressant är det, självklart är ett gammalt slitet däck sämre än ett nytt, det kan ju vilket pucko som helst räkna ut..
Hur svårt är det att få till ett test under liknande förhållanden och ställa budget mot premium, jag skulle vilja se hur mycket bättre/sämre tex Nokian, michellin, good year (osv) är mot tex Fulda, Nankang, Falken, Snowstar och de som benämns som budget verkligen är.
Då premiumdäcken ofta kostar uppåt minst 1500kr/st så kan man tänka sig att tex barnfamiljer, arbetslösa, stundenter osv inte har råd att lägga ner så mycket pengar på premium utan är tvingade att gå ner på budgetdäck.
Är det bara jag som är kritisk till dessa tester som mer eller mindre verkar vara sponsrade av de stora däcktillverkarna???
Trött och bitter?? javisst!