Dra vevhusvent rakt in i påfyllningslocket på 740 turbo

_Limpan MulleRacing
6 november 2012 · 499 Inlägg

Hejsan!
Är så att 740in pumpar ur all olja genom vevhusventen in i luftburken å så vidare den vägen så antingen hanbar det på backen eller in å förbränns. Så min fråga är nu går det att dra vevhusventen så att den går in i oljepåfyllnkngslocket som på en b20 eller liknande? Orkar nämligen inte borra blocket vilket troligtvis är tvunget...

Mvh

Volvo 242 (1975)
Zwudda Refined
6 november 2012 · 1 770 Inlägg

Mitt tips, åtgärda orsaken istället. Aldrig bra att bara gömma och glömma problemen.

MVH

Johan85 Avstängd
6 november 2012 · 1 418 Inlägg

_Limpan skrev:
Hejsan!
Är så att 740in pumpar ur all olja genom vevhusventen in i luftburken å så vidare den vägen så antingen hanbar det på backen eller in å förbränns. Så min fråga är nu går det att dra vevhusventen så att den går in i oljepåfyllnkngslocket som på en b20 eller liknande? Orkar nämligen inte borra blocket vilket troligtvis är tvunget...

Mvh

nej du kan inte göra så för då släpps inte trycket ut då kan du lika gärna plugga slangen..
tidiga b21 b23 hade extra ventilation i ventilkåpan och b20 hade bara där eller som extra ventilation där oxå..

anledningen till att slangen går till insuget är just att det hjälper till att suga i slangen och tömma vevhuset på tryck så att packningar och packboxar inte börjar läcka:)

_Limpan MulleRacing
6 november 2012 · 499 Inlägg

Alltså byta motor då! Bara att leta fk block då smile

Volvo 242 (1975)
Johan85 Avstängd
7 november 2012 · 1 418 Inlägg

_Limpan skrev:
Alltså byta motor då! Bara att leta fk block då smile

går lika bra med ft block:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 756 Inlägg

Johan85 skrev:

_Limpan skrev:
Alltså byta motor då! Bara att leta fk block då smile

går lika bra med ft block:)

jepp 93 och nyare så har man kolvkylning och allt smile

man borde inte behöva leta så länge värre är att hitta en motor som inte är dålig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Johan85 Avstängd
7 november 2012 · 1 418 Inlägg

Growe skrev:

Johan85 skrev:

_Limpan skrev:
Alltså byta motor då! Bara att leta fk block då smile

går lika bra med ft block:)

jepp 93 och nyare så har man kolvkylning och allt smile

man borde inte behöva leta så länge värre är att hitta en motor som inte är dålig

stör mig lite på att alla strir om fk block som om dom vore av guld när nyare ft blocken är samma:D

Vw-Andreas
7 november 2012 · 633 Inlägg

Johan85 skrev:

Growe skrev:

Johan85 skrev:

går lika bra med ft block:)

jepp 93 och nyare så har man kolvkylning och allt smile

man borde inte behöva leta så länge värre är att hitta en motor som inte är dålig

stör mig lite på att alla strir om fk block som om dom vore av guld när nyare ft blocken är samma:D

man ta de man hittar på skroten haha 740-940-240 Sugis motor i rätt årsmodell fungera lika bra

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Johan85 Avstängd
7 november 2012 · 1 418 Inlägg

Vw-Andreas skrev:

Johan85 skrev:

Growe skrev:

jepp 93 och nyare så har man kolvkylning och allt smile

man borde inte behöva leta så länge värre är att hitta en motor som inte är dålig

stör mig lite på att alla strir om fk block som om dom vore av guld när nyare ft blocken är samma:D

man ta de man hittar på skroten haha 740-940-240 Sugis motor i rätt årsmodell fungera lika bra

endast 93 och uppåt turbo block har oljekylningen under kolvarna alla vill ha:)

_Limpan MulleRacing
8 november 2012 · 499 Inlägg

Grannen har en 945 med fk därför är det lätt att leta reda på just fk smile Det gäller bara å övertala till försäljning wink

Volvo 242 (1975)
Vw-Andreas
8 november 2012 · 633 Inlägg

Johan85 skrev:

Vw-Andreas skrev:

Johan85 skrev:

stör mig lite på att alla strir om fk block som om dom vore av guld när nyare ft blocken är samma:D

man ta de man hittar på skroten haha 740-940-240 Sugis motor i rätt årsmodell fungera lika bra

endast 93 och uppåt turbo block har oljekylningen under kolvarna alla vill ha:)

240 b230FB osv har oljekylning också , oljekylning är inget måste går lika bra med ett vanlig block utan

ja gär inte helt 100 på volvo men 88b samt början 89 så kom de i grova stakar i blocken på volvon

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang