6609
Sök

Import av bil

330 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
tjena hej
är på jakt efter en bil i tyskland, och har hittat en speciell bil
men en bil som jag är intresserad på har kredit (privatperson)
enligt säljaren så är sk "brief" i bmw bank munchen och för få briefen så måsta man betala av lånet såklart o då skickar dom briefen efter 7 dagar?
säljaren säger att det går o köra hem bilen med vanliga skyltar ja men ska man inte registrera bilen från deras vägverket och få exportskyltar och dittan o dattan?
eller så får man checka in i nån hotell i en vecka och vänta på briefen

bilen är inte stulen eller nåt, och har fått bilens chassinr och nån värdehandling/värderingsrapport och har kollat upp det

ringt till folk som håller på med import och frågat samma men dom säger bara vi har inte med privatpersoner o göra

va fan gör man??

tack!

PS: lite särskrivning får man leva med smile
Senast redigerat av Nitro (31 oktober 2012)

1 948 Inlägg
1 november 2012
Ta köpet genom en handlare nere i tyskland? Du får säkert betala några hundra euro för det men det kan det väll vara värt? Annars avstå, skulle jag ha gjort.

330 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
ifall jag köper bilen och säljaren ska posta briefen till mig, räcker det bara med briefen när man ska regbesikta?
och tyska plåtarna kan jag posta till säljaren
då får man skriva en rätt så tydligt kvitto men hans o mitt namn ifall det klyddar

ifs bilen står på banken så om säljaren avregisterar den eller inte?
Senast redigerat av Nitro (1 november 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
1 november 2012
Köp för jösse namn ingen bil utan att ha regbeviset i näven. Den som har regbeviset är juridiskt sett ägare av bilen. Spelar ingen roll hur många kvitton man har. Ska du köpa den här bilen så åk till banken i Munchen och betala så du får "briefet". Finns inget annat alternativ om du inte ber om att bli blåst.
Senast redigerat av saab_sonett (1 november 2012)

Forummoderator
18 530 Inlägg
1 november 2012
saab_sonett skrev:
Köp för jösse namn ingen bil utan att ha regbeviset i näven. Den som har regbeviset är juridiskt sett ägare av bilen. Spelar ingen roll hur många kvitton man har. Ska du köpa den här bilen så åk till banken i Munchen och betala så du får "briefet". Finns inget annat alternativ om du inte ber om att bli blåst.

sen är det lungt. Köpt privat förut i Tyskland. Men du måste skaffa exportskyltar vilket görs på deras motsvarighet till transportstyrelsen. Den finns i varje halvstor stad och de tillverkar skylten medan du väntar. Där köper du även en försäkring så är allt lagligt att åka hem. Annars är du inte det! Dessutom oförsäkrad!

Tyskakunskaper är nästan ett måste då de pratar rätt knackig engelska på vissa ställen. Passet ska de skanna av när du får skyltarna. Om nu inte säljaren hjälper dig...

Inget Fahrzugbevis i näven = Ingen affär. Väl hemma kan du skaffa tillfälliga röda skyltar så kan du ut och åka med en gång nästan. Därefter lämnar du papper för urspungskontroll och beställer sen tid för en regbes. Men kan bruka bilen under tiden.

Så här ser de röda svenska plåtarna ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

Husbilen jag tog in förra sommaren.

330 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
det e 40 mil från bilen till banken =P
plus så skickar dom briefen efter 7 dagar
antligen till säljaren eller till mig ( tror det blir säljaren)
sen kan det hända att typ japp tack för att du har betalat lånet hit med min bil =/

då står man där

330 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
om jag omformulerar frågan,

vad gör man/hur e det när man ska köpa en bil från en privatare som har kredit på bilen?

vad bör man göra?
göra upp affären via en auktoriserad större märkesförsäljare?

Handledare
1 481 Inlägg
8 november 2012
Nitro skrev:
om jag omformulerar frågan,

vad gör man/hur e det när man ska köpa en bil från en privatare som har kredit på bilen?

vad bör man göra?
göra upp affären via en auktoriserad större märkesförsäljare?

Gör upp affären på banken. Samma sak som i Sverige om du köper en bil med kredit.

Sök