Budget bygge med kraft.

Nitromast Dr. Scanner
8 november 2012 · 2 167 Inlägg

Sebban2 skrev:

Noiseprojekt skrev:

Sebban2 skrev:

Har dålig koll på olika batterisorter, men tror du att det funkar att installera ett extra http://www.global.se/selection_se/artic … leNo=57220 ? Eller kan man inte ha det i skuffen då det innehåller flytande batterivätska?

Kan, kan du men inget att rekommendera!
Satsa på ett AGM istället
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/

Det nämndes tidigare att batterierna ska vara likadana, Är detta ett krav eller fungerar det att ha det som sitter i nu+det som du linkade?

Det funkar, men absolut inte optimalt. Det ena batteriet kan om det är i sämre skick förstöra det nya batteriet och ligga och ladda ur det.

Sebban2
8 november 2012 · 134 Inlägg

Nä detta med 2 batterier osv blir nog för avancerat för mig som är relativt novis på detta.
Har lagt ut 10orna på försäljning igen. Kommer bli som huvudplanen var att fixa en 12" alt en 15". Då bör ju ett mono steg på 400RMS räcka rätt långt? bör jag ha 2 steg, 1 för dörr-högtalarna och 1 för basen eller räcker det med att driva dörrarna med huvudenhetens 4x50w ? Var går gränsen för vad det befintliga batteriet klarar av utan problem? Det är på 72Ah. Dvs finns det någon gräns på hur mycket RMS jag kan kräma på innan det börjar gå ordentligt tungt för batteriet?

Nitromast Dr. Scanner
8 november 2012 · 2 167 Inlägg

Sebban2 skrev:
Nä detta med 2 batterier osv blir nog för avancerat för mig som är relativt novis på detta.
Har lagt ut 10orna på försäljning igen. Kommer bli som huvudplanen var att fixa en 12" alt en 15". Då bör ju ett mono steg på 400RMS räcka rätt långt? bör jag ha 2 steg, 1 för dörr-högtalarna och 1 för basen eller räcker det med att driva dörrarna med huvudenhetens 4x50w ? Var går gränsen för vad det befintliga batteriet klarar av utan problem? Det är på 72Ah. Dvs finns det någon gräns på hur mycket RMS jag kan kräma på innan det börjar gå ordentligt tungt för batteriet?

du kan ju skaffa ett 4kanals. Driva basen med 2 kanaler och ha dem andra 2 till dörrarna

MIKK0 Designer.
8 november 2012 · 1 260 Inlägg

Sebban2 skrev:
Nä detta med 2 batterier osv blir nog för avancerat för mig som är relativt novis på detta.
Har lagt ut 10orna på försäljning igen. Kommer bli som huvudplanen var att fixa en 12" alt en 15". Då bör ju ett mono steg på 400RMS räcka rätt långt? bör jag ha 2 steg, 1 för dörr-högtalarna och 1 för basen eller räcker det med att driva dörrarna med huvudenhetens 4x50w ? Var går gränsen för vad det befintliga batteriet klarar av utan problem? Det är på 72Ah. Dvs finns det någon gräns på hur mycket RMS jag kan kräma på innan det börjar gå ordentligt tungt för batteriet?

Skaffa en voltmätare så ser du hur långt det räcker.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
gurenius
9 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:

gurenius skrev:

Sebban2 skrev:
Så du menar att 1x 12" kommer spela lika bra som dessa 10" även om jag fixar ett extra batteri osv ?

Kan en kondensator ersätta ett extra batteri i detta fallet?

Fixar du optimala förutsättningar för dina dubbla tior så kommer de har större potential. Men det kostar alltså ganska rejält att göra det!

Väljer du "rätt" tolva så kommer du få ett fullt jämförbart ljud, ja. I varje fall på allt annat än max-volym. Bättre anpassat till dina förutsättningar och budget.

Det är ju helheten som ska bli bra innanför den budget man har att röra sig med. 3-4.000 är en minimal budget som inte rymmer några utsvävningar alls.


En kondensator kan ALDRIG ersätta ett extra batteri. Punkt.

Vad rekommenderar du då för 12" ?

Har väll tänkt att budgeten kanske måste utökas lite, till t.ex 5-6tusen.

Undviker att rekommendera en specifik bas. Ger några generella råd istället till vad du ska leta efter.

Ett lämpligt system med den budgeten ser ut ungefär så här:

- Framsystem, ca 1.500:- (kitsystem 6.5" + lös diskant med filter)
- Bas (10 eller 12 tum), ca 1.000:- (så lättdriven som möjligt)
- Slutsteg (4 kanaler), ca 2.500:-

Tillkommer gör lite material och eventuellt en huvudenhet. Detta system är en bra start som kan byggas ut efterhand om du vill utan att behöva byta ut grejorna mot nytt. Men det låter naturligtvis bra precis som det är också!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
9 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:
Nä detta med 2 batterier osv blir nog för avancerat för mig som är relativt novis på detta.
Har lagt ut 10orna på försäljning igen. Kommer bli som huvudplanen var att fixa en 12" alt en 15". Då bör ju ett mono steg på 400RMS räcka rätt långt? bör jag ha 2 steg, 1 för dörr-högtalarna och 1 för basen eller räcker det med att driva dörrarna med huvudenhetens 4x50w ? Var går gränsen för vad det befintliga batteriet klarar av utan problem? Det är på 72Ah. Dvs finns det någon gräns på hur mycket RMS jag kan kräma på innan det börjar gå ordentligt tungt för batteriet?

Det funkar med ett monoblock på 400 Watt RMS. Men ett bättre val är ett 4-kanalsteg då du kan köra framsystemet på två av kanalerna. Huvudenheten går att använda istället och är ett bra alternativ om budgeten är ännu mindre. Men nu är den tillräckligt stor för att få ihop det.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Sebban2
9 november 2012 · 134 Inlägg

gurenius skrev:

Sebban2 skrev:

gurenius skrev:

Fixar du optimala förutsättningar för dina dubbla tior så kommer de har större potential. Men det kostar alltså ganska rejält att göra det!

Väljer du "rätt" tolva så kommer du få ett fullt jämförbart ljud, ja. I varje fall på allt annat än max-volym. Bättre anpassat till dina förutsättningar och budget.

Det är ju helheten som ska bli bra innanför den budget man har att röra sig med. 3-4.000 är en minimal budget som inte rymmer några utsvävningar alls.


En kondensator kan ALDRIG ersätta ett extra batteri. Punkt.

Vad rekommenderar du då för 12" ?

Har väll tänkt att budgeten kanske måste utökas lite, till t.ex 5-6tusen.

Undviker att rekommendera en specifik bas. Ger några generella råd istället till vad du ska leta efter.

Ett lämpligt system med den budgeten ser ut ungefär så här:

- Framsystem, ca 1.500:- (kitsystem 6.5" + lös diskant med filter)
- Bas (10 eller 12 tum), ca 1.000:- (så lättdriven som möjligt)
- Slutsteg (4 kanaler), ca 2.500:-

Tillkommer gör lite material och eventuellt en huvudenhet. Detta system är en bra start som kan byggas ut efterhand om du vill utan att behöva byta ut grejorna mot nytt. Men det låter naturligtvis bra precis som det är också!

Med så lättdriven som möjligt menar du alltså med så lite rms som möjligt ? Så en 12a på 300rms kan vara rätt lagom ? Har idag 5,25" i dörrarna men spelar kanske ingen roll om man har det elr 6,5" system ?

gurenius
9 november 2012 · 1 631 Inlägg

Sebban2 skrev:

gurenius skrev:

Sebban2 skrev:

Vad rekommenderar du då för 12" ?

Har väll tänkt att budgeten kanske måste utökas lite, till t.ex 5-6tusen.

Undviker att rekommendera en specifik bas. Ger några generella råd istället till vad du ska leta efter.

Ett lämpligt system med den budgeten ser ut ungefär så här:

- Framsystem, ca 1.500:- (kitsystem 6.5" + lös diskant med filter)
- Bas (10 eller 12 tum), ca 1.000:- (så lättdriven som möjligt)
- Slutsteg (4 kanaler), ca 2.500:-

Tillkommer gör lite material och eventuellt en huvudenhet. Detta system är en bra start som kan byggas ut efterhand om du vill utan att behöva byta ut grejorna mot nytt. Men det låter naturligtvis bra precis som det är också!

Med så lättdriven som möjligt menar du alltså med så lite rms som möjligt ? Så en 12a på 300rms kan vara rätt lagom ? Har idag 5,25" i dörrarna men spelar kanske ingen roll om man har det elr 6,5" system ?

Med lättdriven menar jag hur basen är konstruerad. Är den lätt att driva kräver den inte så mycket effekt att kontrollera. Lättdrivna basar har ofta låg konvikt, smal kantupphängning och mindre magneter. Motsatsen är feta, tunga basar med "fatboy-upphängning" som ser häftiga ut. De kräver (och tåler) mer effekt så klart. Antalet RMS är inte viktigt på basen - men på steget!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Sebban2
9 november 2012 · 134 Inlägg

Aha! Tack så mycket för en klockren förklaring!

Noiseprojekt
9 november 2012 · 1 523 Inlägg

Måste det vara nya grejer?
Har en baslåda, steg och stereo du kan få lyssna på om det är intressant..
För det priset jag begär kommer du inte bli besviken.

Sebban2
9 november 2012 · 134 Inlägg

Måste absolut inte vara nya grejjer. Vad har du för nått ? Skicka gärna pm

Noiseprojekt
9 november 2012 · 1 523 Inlägg

Sebban2 skrev:
Måste absolut inte vara nya grejjer. Vad har du för nått ? Skicka gärna pm

PM skickat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang