Volvo 740 b230f går dåligt

volvo240t5
20 januari 2012 · 20 Inlägg

Tja!
har en Volvo 745 87a med b230f motorn som går dåligt kall.
Första 10min man kör så orkar den inget alls! kan t.o.m dö om man inte varar mycket när man ska köra iväg, men oftast så segar den iväg och accelererar väldigt dåligt och små "hackar", men därimot om man har kopplingen nere och varvar den så är de aldrig några problem att den inte vill varva eller att den segar upp varvet, då funkar det utmärkt. Blir den bara varm ca: 10min senare så går den som den ska igen. Vet inte vad det kan va för fel?

Och nu har den börjat gå högt på tomgången också, startar ja den så kan den ibland ligga på 1,5-2000 i varvet. och när ja kör och kommer till korsningar eller rondeller där jag behöver stanna kan det bli lika dant att den Ibland "fastnar" på 1,5-2000varv, där verkar det inte som det har någon betydelse om motorn blivit varm eller inte, utan den är hög ibland och ibland Vanligt varv.

Provade att ta bort kontakten till LMM när den stog på tomgången på ca:1700 varv och då gick den ner och blev orolig på tomgången i ca: 5sekunder, men sedan gick den upp igen till ca 1700 igen, lika dant när jag satte tillbaka kontakten, Vad Kan Det Vara För Fel?

väldigt tacksam för svar!

volvo240t5
20 januari 2012 · 20 Inlägg

någon?

Volvo Knugen The one and only
20 januari 2012 · 1 091 Inlägg

Kolla efter insugsläckage. Det kan göra att tomgången höjs

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
volvo240t5
20 januari 2012 · 20 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Kolla efter insugsläckage. Det kan göra att tomgången höjs

Okej hur kan ja kolla det?

volvo240t5
20 januari 2012 · 20 Inlägg

kan meddela också att fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift är helt nytt

var ute nyss och prövade att koppla bort tomgångs motorn men hände inte nått alls.

beckstroem
20 januari 2012 · 871 Inlägg

startgas på hela insugssidan..

volvo240t5
20 januari 2012 · 20 Inlägg

beckstroem skrev:
startgas på hela insugssidan..

är inte så bra på motorer så måste fråga om man ska göra det medans bilen är på eller om man ska göra det när den är av?

beckstroem
20 januari 2012 · 871 Inlägg

smile

volvo240t5
20 januari 2012 · 20 Inlägg

beckstroem skrev:
smile

okej, tack så mycket, får köpa stargas o pröva imorn då smile

volvo240t5
21 januari 2012 · 20 Inlägg

Goda nyheter! Fixa lite med tomgångsmotorn och spjället och nu går den som den ska på tomgången iaf! men samma problem med att den är något så fruktansvärt seg dom första minutrarna efter start innan den blir varm...

Mack Forum- och sitemoderator
21 januari 2012 · 26 151 Inlägg

volvo240t5 skrev:
Goda nyheter! Fixa lite med tomgångsmotorn och spjället och nu går den som den ska på tomgången iaf! men samma problem med att den är något så fruktansvärt seg dom första minutrarna efter start innan den blir varm...

Är inte det ganska normalt då?
Beror på hur seg du menar att den är innan den blir varm?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
21 januari 2012 · 451 Inlägg

vakumslangar?
kollat så att alla är hela ? ingen som har fått torrsprickor?

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
marven
21 januari 2012 · 551 Inlägg

Om du har kollat efter läckage som många har skrivit här och inte hittar något så ska där sitta en kallstartsventil har jag för mig, men vet inte var, så det får någon annan svara på, var längesen jag hade en 740...
mvh

You can't B serious, oh K
volvo240t5
21 januari 2012 · 20 Inlägg

Mack skrev:

volvo240t5 skrev:
Goda nyheter! Fixa lite med tomgångsmotorn och spjället och nu går den som den ska på tomgången iaf! men samma problem med att den är något så fruktansvärt seg dom första minutrarna efter start innan den blir varm...

Är inte det ganska normalt då?
Beror på hur seg du menar att den är innan den blir varm?

varvar man inte runt 2500 varv när man åker iväg orkar den inte ens på 1an, utan dör ibland, kommer man väl iväg på 1an o växlar 2an för att sedan accelerera iväg händer de inte något i fartmessigt utan man får trycka ner gasen MAX ett par mm för att den ens ska öka med 5km/h. trycker man ner gasen mer så känner man hur den tom  slutar accelerera och man hör att motorn börjar jobba mycket mer och börjar rycka

volvo240t5
21 januari 2012 · 20 Inlägg

St0hl skrev:
vakumslangar?
kollat så att alla är hela ? ingen som har fått torrsprickor?

kollat alla slangar och dom är de inget fel på, hur fina som helst

volvo240t5
21 januari 2012 · 20 Inlägg

marven skrev:
Om du har kollat efter läckage som många har skrivit här och inte hittar något så ska där sitta en kallstartsventil har jag för mig, men vet inte var, så det får någon annan svara på, var längesen jag hade en 740...
mvh

inte hittat nått läckage än iaf, kollat slangar, packningar osv. okej den kanske man skulle kolla närmare på då ifall de kunde va den som jävlas

Mack Forum- och sitemoderator
21 januari 2012 · 26 151 Inlägg

volvo240t5 skrev:

Mack skrev:

volvo240t5 skrev:
Goda nyheter! Fixa lite med tomgångsmotorn och spjället och nu går den som den ska på tomgången iaf! men samma problem med att den är något så fruktansvärt seg dom första minutrarna efter start innan den blir varm...

Är inte det ganska normalt då?
Beror på hur seg du menar att den är innan den blir varm?

varvar man inte runt 2500 varv när man åker iväg orkar den inte ens på 1an, utan dör ibland, kommer man väl iväg på 1an o växlar 2an för att sedan accelerera iväg händer de inte något i fartmessigt utan man får trycka ner gasen MAX ett par mm för att den ens ska öka med 5km/h. trycker man ner gasen mer så känner man hur den tom  slutar accelerera och man hör att motorn börjar jobba mycket mer och börjar rycka

Ah, det låter ju inte normalt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
maxxiz
18 november 2012 · 92 Inlägg

jag är nyfiken om du har lyckats lösa problemet smile för råkar faktiskt ha lite samma problem bara de att när den väl är igång så funkar den :S

- Volvo For Life -
Henkix
18 november 2012 · 6 737 Inlägg

maxxiz skrev:
jag är nyfiken om du har lyckats lösa problemet smile för råkar faktiskt ha lite samma problem bara de att när den väl är igång så funkar den :S

jag har haft ungefär samma problem som tråd skaparen har o då var det tändningen som inte stämde. ställde bara in den så funka den hur fint som helst igen smile och om det inte är tändningen så kan det vara vattentemp givaren till databoxen tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
maxxiz
18 november 2012 · 92 Inlägg

Henkix skrev:

maxxiz skrev:
jag är nyfiken om du har lyckats lösa problemet smile för råkar faktiskt ha lite samma problem bara de att när den väl är igång så funkar den :S

jag har haft ungefär samma problem som tråd skaparen har o då var det tändningen som inte stämde. ställde bara in den så funka den hur fint som helst igen smile och om det inte är tändningen så kan det vara vattentemp givaren till databoxen tongue

tack för snabbt svar smile

- Volvo For Life -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang