5160
Sök

När är det för sent att använda en Jumpstarter?

2 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Tjenare!

Jag har en gammal bil som jag försöker få liv i, men nu är det så att det verkar som batteriet är helt slut. '

Jag har laddat upp batteriet till 12-13v  men när jag vrider om nyckeln så går batteriet ner till 10-9v.

Så då tänkte jag att det är väl bara att köpa en sådan här Jump starter så ska det vara ok.
Men det blev ingen direkt skillnad kan jag säga, startmotorn försöker dra igång sig ett par fler gånger bara, men det är den enda skillnaden mot om jag försöker bara med batteriet.

Så nu är frågan måste Batteriet vara i brukbart skick för att man ska kunna använda en jumpstarter eller är det fel på min jumpstarter ?

Och behöver jag köpa ett nytt batteri i sådana fall ?

/mvh Johan

Kettunen
25 mars 2007
När du väl ska starta bilen så sätt i orginal batteri 12v Och sedan tar du start kablar & 1 batteri till som kanske ligger på marken typ så e det bara gå å Vrida om sen BRUUUM

Leg. Spådam
816 Inlägg
25 mars 2007
Du bör nog satsa på att byta batteri i vilket fall som...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

2 655 Inlägg
25 mars 2007
En starthjälp har bara ett 18Ah ventilreglerat batteri, det brukar kunna vara för klent när man ska försöka få igång en diesel ed dåligt batteri.. Är din starthjälp en sån där modell med lampa och annat krimskrams?

I ditt fall låter det som att en cell i startbatteriet har rasat. Det tar du reda på bäst genom att mäta syravikten i batteriet.

21 761 Inlägg
25 mars 2007
Johannkpg skrev:
Jag har laddat upp batteriet till 12-13v  men när jag vrider om nyckeln så går batteriet ner till 10-9v.

Så då tänkte jag att det är väl bara att köpa en sådan här Jump starter så ska det vara ok.
Men det blev ingen direkt skillnad kan jag säga, startmotorn försöker dra igång sig ett par fler gånger bara, men det är den enda skillnaden mot om jag försöker bara med batteriet.

Så nu är frågan måste Batteriet vara i brukbart skick för att man ska kunna använda en jumpstarter eller är det fel på min jumpstarter ?

Och behöver jag köpa ett nytt batteri i sådana fall ?

Testa gärna också med ett annat batteri som du vet är i bra skick, om startmotorn fortfarande går väldigt trögt och spänningen sjunker ner till 9-10V så kan det vara fel på den. En startmotor som är dålig kan dra väldigt mycket ström och då är det inte säkert att ett vanligt batteri orkar med att få snurr på den.

21 761 Inlägg
25 mars 2007
Streckkoden skrev:
En starthjälp har bara ett 18Ah ventilreglerat batteri, det brukar kunna vara för klent när man ska försöka få igång en diesel ed dåligt batteri..

Har aldrig använt en sån starthjälp, är det alltså en förutsättning att bilens eget batteri ska vara någorlunda hyffsat för att hjälpstarten ska kunna hjälpa till?

2 655 Inlägg
25 mars 2007
Startströmmen (CCA värdet) på det lilla batteriet i starthjälpen är ganska lågt så brukar det bara klara av att starta upp bilar med ett batteri i hyffsat skick..

Tyvärr så brukar inte batteriförsäljarna skriva ut CCA värdena på ventilreglerade batterier men en kvalificerad gissning är att de ligger på ca 250CCA.

Men i regel så krävs det att det är lite ström kvar i batteriet för att man ska kunna få igång bilen. Om det inte är något annat fel i bilen.

21 761 Inlägg
25 mars 2007
Aha, tack för infot.

873 Inlägg
25 mars 2007
Hmm.

Men jag har startat en gammal bil utan batteri med en sådan starthjälp.
Sedan gick den på strömmen generatorn alstrade.
Dog ju så fort kretsen inte var sluten längre såklart.

Don't get mad, get even.

Sök