Köpråd billig drift, lyx, benutrymme

OpelP1
20 november 2012 · 1 412 Inlägg

Rquired skrev:
men skall man köpa en ny bil idag får man nog ta på sig ögonbindeln, ge sig ut på marknaden och se vad man fastnar för. [/i]

Det håller jag absolut med om!
Skillnaderna mellan olika märken är ju idag så liten att man nog får gå helt efter vilken modell man gillar och strunta i om det står Daihatsu eller Jaguar på. smile

caromania Forummoderator
20 november 2012 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:

*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen? Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?

*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?

*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?

Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att du inte har någon erfarenhet av att ha otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.

Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.

Du är fri att kalla bilarna precis vad du vill och eftersom du är trångsynt har jag aldrig hyst något hopp om att du upphör med det, men mothugg kommer du även fortsättningsvis att få. Kom igen när du har lite egen erfarenhet av märkena och använd dig inte av exempel från din uppenbart okunniga bekantskapskrets som enligt uppgift från dig betalar summor vilken vettig människa som helst inser är orimliga för det jobb som utförts.

För övrigt kostar en komplett ny utbytesdel för styrväxeln till E39, med servotronic om man nu äger en bil med sådan extravagans, 5.500:- vilket även det är väldigt dyrt men cirka en tredjedel av det pris du anger och då har jag inte ens börjat leta efter billigast möjliga del utan tagit ett pris rakt upp och ner. Alternativet är att köpa en BMW med vanlig simpel styrning, det är knappast något fel på den heller även om Servotronic är en underbar finess. Trevliga finesser kostar om det behöver reparation, det gäller allt från AC till mer avancerad styrning.

Det du synbart inte begriper är att BMW finns utan sådana dyra finesser, de finns utan AC om du så vill.
Jag anser dock att avancerade BMW fulla av finesser som exempelvis 540i, 740i, 850Ci eller M5 bör jämföras med motsvarande bilar, och ställd mot A8, RS4, S-klass, E500/E55, Jaguar S-type (R), XJR, S80 V8, V70R eller liknande bilar är det knappast Bayern som kostar mest.

Ställ någon av BMW´s vettiga modeller mot en Volvo S60, SAAB 9-3, Honda Accord, Peugeot 406, Alfa Romeo 156 eller liknande bilar med motsvarande motor och årsmodell, så påstår jag som bekant att BMW än en gång inte är dyra i drift jämfört med sällskapet.

Du skall dock som vanligt jämföra en 540i ink. servotronic med vad du lyckades hitta en styrväxel för till din gamla Rover, eller liknande exempel. Och sedan ropa ut att det är "ökända pengaslukare" nu senast eller "Man behöver ha en buffert på tiotusentals kronor redo för att äga en BMW" för att ta något av dina tidigare alster.

Du ser inte vart det orimliga ligger i detta?

Wow. Jag börjar verkligen gilla din inkompetens i att argumentera, så återigen, lysande argument. Motsatsen är bevisad. Nu lägger du ju till och med till, låt mig citera; "min okunniga bekantskapskrets" som verkligen ger tyngd åt dina ord tillsammans med att jag är trångsynt. Sa jag wow? Bara en rättning där, det heter var det orimliga ligger eftersom det orimliga ligger still och inte befinner sig i rörelse. Knepigt det där.

Sedan är det en sak som dyker upp nu. Nu väljer du plötsligt att rekommendera BMW modeller utan dyra finesser om jag tolkar dig rätt. Ursprungligen efterfrågade TS en bil som var lyxig och bekväm och rymlig. Menar du att din ganska nedsättande kommentar mot Navkapsel ang hans rekommendation av en Camry då verkligen är befogad? Eller tycker du då fortfarande att en 518 med fönstervevar, tygklädsel och avsaknad av AC är att föredra mot en nyare Camry med utrustningsnivå av typen "allt elektriskt och i skinn" om man letar bil med lyxkänsla?

Jag hoppas nu att du inte börjar med argument som att jag är ful eller tjock eller liknande även om det känns som en naturlig väg att ta i detta läge?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OpelP1
20 november 2012 · 1 412 Inlägg

caromania skrev:
Jag hoppas nu att du inte börjar med argument som att jag är ful eller tjock eller liknande även om det känns som en naturlig väg att ta i detta läge?

Jag vill jag vill!

Här kommer det:

Du min herre, du är både tjock och ful.


Men i övrigt håller jag med dig.big_smile

Rquired Allmänt envis
20 november 2012 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:

*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen? Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?

*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?

*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?

Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att du inte har någon erfarenhet av att ha otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.

Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.

Du är fri att kalla bilarna precis vad du vill och eftersom du är trångsynt har jag aldrig hyst något hopp om att du upphör med det, men mothugg kommer du även fortsättningsvis att få. Kom igen när du har lite egen erfarenhet av märkena och använd dig inte av exempel från din uppenbart okunniga bekantskapskrets som enligt uppgift från dig betalar summor vilken vettig människa som helst inser är orimliga för det jobb som utförts.

För övrigt kostar en komplett ny utbytesdel för styrväxeln till E39, med servotronic om man nu äger en bil med sådan extravagans, 5.500:- vilket även det är väldigt dyrt men cirka en tredjedel av det pris du anger och då har jag inte ens börjat leta efter billigast möjliga del utan tagit ett pris rakt upp och ner. Alternativet är att köpa en BMW med vanlig simpel styrning, det är knappast något fel på den heller även om Servotronic är en underbar finess. Trevliga finesser kostar om det behöver reparation, det gäller allt från AC till mer avancerad styrning.

Det du synbart inte begriper är att BMW finns utan sådana dyra finesser, de finns utan AC om du så vill.
Jag anser dock att avancerade BMW fulla av finesser som exempelvis 540i, 740i, 850Ci eller M5 bör jämföras med motsvarande bilar, och ställd mot A8, RS4, S-klass, E500/E55, Jaguar S-type (R), XJR, S80 V8, V70R eller liknande bilar är det knappast Bayern som kostar mest.

Ställ någon av BMW´s vettiga modeller mot en Volvo S60, SAAB 9-3, Honda Accord, Peugeot 406, Alfa Romeo 156 eller liknande bilar med motsvarande motor och årsmodell, så påstår jag som bekant att BMW än en gång inte är dyra i drift jämfört med sällskapet.

Du skall dock som vanligt jämföra en 540i ink. servotronic med vad du lyckades hitta en styrväxel för till din gamla Rover, eller liknande exempel. Och sedan ropa ut att det är "ökända pengaslukare" nu senast eller "Man behöver ha en buffert på tiotusentals kronor redo för att äga en BMW" för att ta något av dina tidigare alster.

Du ser inte vart det orimliga ligger i detta?

Wow. Jag börjar verkligen gilla din inkompetens i att argumentera, så återigen, lysande argument. Motsatsen är bevisad. Nu lägger du ju till och med till, låt mig citera; "min okunniga bekantskapskrets" som verkligen ger tyngd åt dina ord tillsammans med att jag är trångsynt. Sa jag wow? Bara en rättning där, det heter var det orimliga ligger eftersom det orimliga ligger still och inte befinner sig i rörelse. Knepigt det där.

Sedan är det en sak som dyker upp nu. Nu väljer du plötsligt att rekommendera BMW modeller utan dyra finesser om jag tolkar dig rätt. Ursprungligen efterfrågade TS en bil som var lyxig och bekväm och rymlig. Menar du att din ganska nedsättande kommentar mot Navkapsel ang hans rekommendation av en Camry då verkligen är befogad? Eller tycker du då fortfarande att en 518 med fönstervevar, tygklädsel och avsaknad av AC är att föredra mot en nyare Camry med utrustningsnivå av typen "allt elektriskt och i skinn" om man letar bil med lyxkänsla?

Jag hoppas nu att du inte börjar med argument som att jag är ful eller tjock eller liknande även om det känns som en naturlig väg att ta i detta läge?

Nej, däremot så framförde jag det lämpliga i att jämföra liknande bilar med varandra. Angående kommentaren till Navkapsel var det inget negativt tänkt och jag hoppades att han inte uppfattade den på det viset, vi har dock diskuterat en hel del tidigare när han under annat användarnamn har haft en hel del trådar om köpråd.

Jag har föga förvånande föreslagit en typ av bilar för honom, men vi märkte att Navkapsel har en annan smak än vad jag har och det är bara roligt. Grundat i detta skickade jag alltså en kommentar om Camry, inget annat.

Vill du sänka nivån på den här diskussionen genom att antyda att jag tar till desperata åtgärder är du fri att göra det, men det är inga personangrepp utan om dina bekanta betalar ockerpriser utan att bestrida fakturan tycker jag det är raka fakta att de på något plan är okunniga.

En kunnig person borde per definition vara medveten om vad som är ett rimligt pris och vilka rättigheter man har som kund eller är jag fel ute igen?

Att du däremot ignorerar bitar av det jag skriver, nu senast styrväxeln, och plockar fram svenskläraren i dig för att korrigera något litet fel jag gjort kan kanske tolkas som att du börjar bli irriterad? Jag skall nog kunna göra mina inlägg halvt obegripliga skrivna på modern slang om det skänker dig lite glädje. 

Men posta en länk på fejjan sötis, så vet jag om du är ful eller tjock. roll neutral tongue wink cool

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
20 november 2012 · 9 296 Inlägg

Vad är det som är så oerhört svårt att ta in undrar jag? Låt oss dissekera min ursprungliga post som tydligen väckte denna oerhörda eld inom dig.

caromania skrev:
Pengaspannet på 20-150k är enormt och du behöver nog dela in det.

I den undre prisklassen 50-60k är nog en topputrustad Camry svår eller omöjlig att slå, men de välutrustade har ofta v6 och automat så en realistisk förbrukning hamnar nog på minst 1l/mil.

Hoppar du över 100k blir värdeminskning och service faktorer att titta på. BMW håller nog generellt värdet bättre men är ökända pengaslukare om man har otur.

Jag själv kör en topputrustad Accord 2.4 exekutive och är väldigt nöjd. Väldigt mycket lyx och dyrare materialval än
många andra bilar. Ganska snabb, riktig vtec och betydligt bättre benutrymme fram än i andra asiatiska bilar. Jag är nästan 190 och sitter bra. Stereo med subwoofer, allt elektriskt, gps, skinn etc etc. Du bör hitta en på rätt sida 100k om du väljer den gamla modellen fram till 07.

Nr1: En välutrustad bil 50-60k. Camry är ett mycket bra alternativ. <-Motargument önskas tack om du ska skriva igen. Ett motargument är den lite höga bränsleförbrukningen som jag redan påpekat.

Nr2: För helvete, jag skriver ju till och med att din kära snuttefilt förmodligen håller värdet bättre (!) men är ökända pengaslukare om man har otur och vad menar jag då med det? Jag känner mig manad av din envishet att förklara eftersom du inte riktigt kan ta in det.

Ökända pengaslukare. Många med mig (Nej Rq, jag är inte ensam, måste jag bevisa det genom namninsamling???) anser/tror/har hört/vet från egna eller andras erfarenheter/har läst/ hört rykten och snack hos frissan att BMW-bilar kan bli mycket dyra att reparera, dyrare än den genomsnittlige bilen om MAN HAR OTUR. Och köper man då bil för 80-150.000 har man kanske intresse av att få ta del av dessa "rykten" för att skaffa sig en egen uppfattning?

Men det ledde till uttalanden som, och låt mig citera dig:
"du är trångsynt"
"din uppenbart okunniga bekantskapskrets"

Dessa axplock vid sidan av direkt felaktiga påståenden av vad jag sagt gör att min inställning till dina inlägg generellt förändrats. Sedan blandar du in min Rover? Där tog det verkligen slut tycker jag. Vad har den gjort för ont undrar jag? Det är väl inte mitt fel att Rover tog fram en ny styrväxel till Vitessemodellen som man idag kan köpa för 800kr ny? Priset 16.000 tog jag från en BMW ägare som hade fått den prisuppgiften. Förlåt att jag inte själv satt och googlade i fyra timmar för att undersöka om den uppgiften stämde. Dessutom tog jag den ur huvudet så det kanske var 12.000? Oavsett vad så var det en uppgift från en ägare av bilen som ökade på min inställning att BMW kan bli dyra att reparera om man har otur, något som gör den till en ökänd pengaslukare i mina ögon.

Nej, jag är klar med dig för den här gången men jag förväntar mig en ursäkt för påhoppen som inte hör till ämnet. Jag har valt att blanda lite kursiv stil med fetstil eftersom jag märkt att du gillar det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
20 november 2012 · 12 512 Inlägg

Jag undrar samma sak faktiskt, i och med att du har din uppfattning och jag min.

-Du uttryckte din uppfattning genom att skriva att BMW är ökända pengaslukare om man har otur, och jag svarade indirekt att jag är skeptisk till detta i inlägg #29 utan vidare kommentarer till ditt inlägg.

-Du svarade i inlägg #33 med en massa exempel på BMW och Mercedes som belastat sina ägares plånböcker, och påpekade än en gång att det gäller om man har otur. Jag svarade i inlägg #34 genom att kort sammanfattat påpeka att alla bilar kan belasta sin ägares plånbok om man har otur, och att jag därmed tycker det är fel att peka ut BMW och Mercedes som "pengaslukare".

-Från mitt perspektiv misstolkar du mig i inlägg #36 och börjar använda dig av ironi. Jag svarar i inlägg #38 med en del hårda men efter mitt tycke korrekta påståenden, till exempel att betalar man orimliga priser kan man knappast påstås vara kunnig.
Jag svarar också på dina frågor, bland annat frågan om 16.000:- för en styrväxel är korrekt. Jag nekar och anger den korrekta(?) summan 5.500:-, jag påpekar även åter igen vikten av att jämföra liknande bilar genom att påpeka att du tidigare jämfört styrväxeln till 540i mot din Rover.

-Du tar synbart illa upp i inlägg #42 vilket aldrig var min mening och togs det emot fel ber jag om ursäkt för det, men några påhopp var det inte. Jag tänker dock knappast lovorda någon som lägger 28.000:- på ett bromsbyte på den modellen, är det verkligen hårt av mig att påpeka det olämpliga i detta?

Du misstolkar mig efter vad jag kan se än en gång, och tror att jag rekommenderar BMW utan utrustning som ett bra val. Jag påpekade att man får jämföra bilar med motsvarande utrustning, vad Camry kommer in i diskussionen är för mig oklart.

-Jag svarar i inlägg #44 och försöker förklara vad jag ville få fram, och sedan är vi framme i nutid igen.

-En tanke, du påstår att du skrev "BMW kostar om man har otur" men sedan tar du upp exempel som ett bromsbyte för 28.000:-, en summa jag tror svider i de flestas plånböcker. Problemet i mina ögon är att ett bromsbyte inte handlar om otur utan behöver göras på alla bilar för eller senare. Så du är lite motsägelsefull på den punkten kan jag tycka, då borde du om jag får ge ett förslag skriva "BMW kan kosta mycket även när fullt normalt underhåll utförs" istället.

Jag menar absolut inte att anmärka på detaljer, men håller du med om att bromsar är normalt underhåll? Och om du håller med, förstår du att jag tyckte innebörden i dina inlägg var fel?



Och min fråga består, vad är så fel i mitt påstående om att alla bilar kan kosta pengar om man har otur och att det inte är något unikt för varken BMW, Mercedes eller någon annat märke i den så kallade "premiumligan"?

*Angående Toyota Camry har jag redan förklarat den enda kommentar jag fällt om modellen i tidigare inlägg. Jag ser inget fel på den modellen.

Senast redigerat av Rquired (20 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
20 november 2012 · 382 Inlägg

pasa314 skrev:
Hej

Skrivit lite adnra trådar här för ett tag sen men blev aldrig av något.
Nu dok så ser det mer ut som att jag kommer införskaffa en ny bil inom några månader,, januari kanske.

Så jag letar igenom blocket efter olika alternativ och här på forumet.

Tänkte jag ska höra från er vad ni tycker.

Vad jag vill ha är en bil som jag kan lita på.
Är lite lyxig
Litet bensin konto
Bra me benutrymme för förare
Allt från 20-150k då jag troligen tar lån.


Vad jag kan säg är att jag av någon anledning extremt älskar de nya audi:na och deras framlysen.
Jag har hittat en hyfsad audi a4 disel (sedan) för 159k som verkar ok men frågan är vad jag mer kan få för sådana pengar?

EDIT,, Kanske en Volvo s60 ?

Min första tanke var s80 D5? smile

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Presidento Of World
20 november 2012 · 3 329 Inlägg

http://www.blocket.se/varmland/Opel_Ast … =7&w=1

kolla dessa om du inte redan bestämt dig, billiga i drift rätt rymliga det mesta i utrustning skapligt snygga!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang