Montera kolfiberfilm

mrperfektion
9 november 2012 · 132 Inlägg

Hej.

Jag ska för första gången montera kolfiberfilm på min bil, tänkte börja med motorhuven.... Är det svårt? Hur slipper man veck och att den klistrar fast sig direkt?

Skall man köra med såpa och vatten? Har kollat youtube fletsa kör på torrtunderlag... Verkar jäkligt svårt de här wink

Volvo 850R "Autotech Performance" (1995)
M_Forsgren
10 november 2012 · 107 Inlägg

Det är lite halvknepigt att göra. Det bästa är ju om du har två stycken som står och håller filmen medans du skrapar dit den. Kör även LÄTT med varmluftspistol eller hårtork.

Sen beror allt mycket på vilken kvalitet det är på filmen oxå.

OUTLAW1
12 november 2012 ·

torrt har jag alltid lagt och det funkar på 2 pers utan problem men det underlättar som fasen om man är 3.

lite såpvatten kan man ha för att kunna justera filmen lite..

Putteliten
12 november 2012 · 9 073 Inlägg

Köper du en bra film så ska man alltid köra torrt, det är luftkanaler i filmen som gör att du kan skrapa ut luften. Det går även att lyfta på filmen om du ser att det blir fel. Kör stora ytan först, börja från mitten och gå utåt. vid veck och sånt värmer du med varmluftpistol så kan du forma filmen lite hur du vill. När du sen är nöjd med hur filmen sitter så är det bara att värma på hela filmen så siitter den ordentligt på huven.

OUTLAW1
12 november 2012 ·

vid veck så försök att lyfta vinylen först..sedan värm lite fösiktigt så att du kan forma ut vecket om det är väldigt skarpt..värmer du för mycket och drar så sträcker du mönstret i vinylen och det kommer se för taskigt ut.
Börja som sagt från mitten och jobba dig utåt..
Beroende på huv så hade jag börjat ed mittendelen på huven och sedan jobbat mig utåt mot hörn etc.

Jobba duktigt med värmen vid böjjar,hörn,vinklar mm för bästa resultat..men givetvis med försiktighet som ledord.

Värm sedan hela huven på lite avstånd...rekkomendation ligger på runt 70grader för att vinylen ska släppa sitt "minne" av att vilja vara rak..
Jag brukar värma med varmluftspistol med brett munstycke över hela ytan,sedan får bilen stp inne i normal temperatur i ett dygn ungefär...har aldrig haft problem med att den släpper..
Vill man kan man ut o köra svin efter 30 minuter men då finns det risk att den släpper i hörn o dylikt..

Idag är utbudet så stort på vinyl att jag kan rekkomendera dig att köpa från Sverige för att främja den svenska företagsamheten...visst kan mna köpa på ebay och direkt från Kina...men när det sedan krånglar så blir det problem..
Köp från sverige för några kronor mer och få feddback och problemlösning på köpet...på svenska dessutom :-)

Haas
14 november 2012 · 385 Inlägg

Såpavatten behövs inte om man har en bra film med luftkanaler som tidigare har nämnts.

Jag skulle väl kanske rekommendera att kanske köpa lite extra film och prova på någon mindre del innan man kör en så stor del som en hel huv. Mest bara för att få in den rätta känslan av hur filmen beter sig.

Visst är utbudet stort i dagens läge, men fortfarande så skiljer det stora summor om man jämför liknande filmer här hemma och utomlands.

AndrAAx
15 november 2012 · 742 Inlägg

Har du en vettig film så går den att "lyfta" igen! Se till att ha rent och varmt där du håller till! Inge kul att få skräp under filmen, det syns, fast kolfibervinylen sväljer en del! Vinylen brukar bli lite stel om du kommer under 10 grader och kan brista om du inte värmer den! Vinylen ska värmas upp till ca 70-80 grader för att "tappa sitt minne" och inte försöka återgå till sitt ursprungliga läge

Gör som dom sagt här ovan så går det bra! smile

Tips om du ska göra huven är att plocka lös den! Antingen släpper du bara på gångjärnen och lägger en kartong på ventil kåpan och lägger huven på den eller så tar du med huven in! smile Enklare att komma åt runt hörnen och få ett mycket snyggare resultat!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
mrperfektion
17 november 2012 · 132 Inlägg

Tack för allas svar....

Köpte en 4 meters rulle från http://solfilmskompaniet.se/11-kolfiber … lfiberfilm för att ha lite "extra" som ni sa om man misslyckas.

Har inte hunnit gå över till motorhuven än, testade bara hur mycket värme filmen kräver samt hur man jobbar med kolfiberfilm eftersom det är första gången. Men hittils har jag lyckats bra, dock med små inredningsdetaljer. Jag återkommer imorgon om jag börjar få problem med motorhuven wink Fick en schyst monteringsanvisning så jag får hoppas det hjälper, samt lite pluggande på youtube wink

Volvo 850R "Autotech Performance" (1995)
OUTLAW1
17 november 2012 ·

mrperfektion skrev:
Tack för allas svar....

Köpte en 4 meters rulle från http://solfilmskompaniet.se/11-kolfiber … lfiberfilm för att ha lite "extra" som ni sa om man misslyckas.

Har inte hunnit gå över till motorhuven än, testade bara hur mycket värme filmen kräver samt hur man jobbar med kolfiberfilm eftersom det är första gången. Men hittils har jag lyckats bra, dock med små inredningsdetaljer. Jag återkommer imorgon om jag börjar få problem med motorhuven wink Fick en schyst monteringsanvisning så jag får hoppas det hjälper, samt lite pluggande på youtube wink

Behöver du inspiration så kika på mina gamla bilder på min s80t6 mycket kolfibervinyl lagt på den.

mrperfektion
20 november 2012 · 132 Inlägg

Det var busenkelt att montera! Jag kan varmt rekommendera detta företaget för dem som vill montera film http://solfilmskompaniet.se/

Det var jätte enkelt om det uppstod veck så var det bara lufta upp filmen och värma så var dom väck och sedan sätta dit, trodde faktiskt det var mycket svårare än det... Jag kan rekommendera till folk som ska montera på huv .etc att vara minst 2 personer, det underlättar... Vi var 2 men hade utan tvekan kunnat vara en tredje person för en lite mer problemfriare montering wink Men nu ser huven fasen ut som den är proffs gjord! Riktigt nöjd smile)

Volvo 850R "Autotech Performance" (1995)
xciso
21 november 2012 · 302 Inlägg

Härligt att det gick bra!
Om man är själv kan jag ge ett tips att använda magneter för att hålla folien på plats lite enklare.
Det mesta går att foliera som en person, men visst underlättar det rejält om man är två.

Gör alla hörn extra ordentligt. Det är oftast där som många missar och får till följd att folien släpper.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
AndrAAx
21 november 2012 · 742 Inlägg

Maskeringstejp, brukar jag använda! Magnet var faktiskt intressant! smile

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
pompom88
21 november 2012 · 422 Inlägg

Bild? smile

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
xciso
21 november 2012 · 302 Inlägg

AndrAAx skrev:
Maskeringstejp, brukar jag använda! Magnet var faktiskt intressant! smile

Det är sån här vi använder wink
http://www.scandraft.se/static/webimages/original/pgm_bil_och_montage_magnet1.png

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang