3814
Sök

Diesel-Mercedes 240 / w123

Krom-fascisten
439 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Hej..
Diesel-Mercedes 240 / w123.
Varit sugen på en rätt sålänge. Eftersom det är en diesel(gillar diesel), och att dessa modeller finns som skattebefriade.
Har lite följande frågor:

1: Är det servostyrning standard på dessa?

2: Hur är det med kupevärmen? Kan den mäta sig med en volvo940? Man vill ju inte frysa på vintern.
2b: Defroster/imma å frost på rutorna, hur effektiv defroster?

3: fanns det bara som 4växlade? och automat?

4: Skiljer det på årsmodeller? Typ att den fick ändringar/uppgraderingar under vissa årtal.

5: Bränsleförbrukning?

6: slutligen nog viktigaste frågan. Finns det nån eller några bra butiker/webb-shops som man kan köpa reservdelar? Då snackar ja inte biltema å mekonomen där man i bästa fall kan krångla ut ett bromsbelägg efter specialbeställning. Utan mer som vp-autoparts för amazoner. Där man kan köpa varenda instrumentknapp, varenda list, ekonomiplåt osv.

Du får gärna svara på det du vet..

Funderade att ha denna som bruksbil isåfall och troligen köra året runt med. Vet ej om man vågar byta 940turbon mot en sådan här inför vintern om den inte kan leverera riktig värme.

5 150 Inlägg
6 november 2012
Kanonbilar. Vad ja vet så är de enkelt att få tag på delar. Kanonvärme är de så frysa behöver du inte;-) vad jag vet har alla servo. Bränsle drar dom inte häller så farligt.. Min 300 gick på ca 0,7 med mycke stad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 306 Inlägg
6 november 2012
mr_yeahman skrev:
Hej..
Diesel-Mercedes 240 / w123.
Varit sugen på en rätt sålänge. Eftersom det är en diesel(gillar diesel), och att dessa modeller finns som skattebefriade.
Har lite följande frågor:

1: Är det servostyrning standard på dessa?

2: Hur är det med kupevärmen? Kan den mäta sig med en volvo940? Man vill ju inte frysa på vintern.
2b: Defroster/imma å frost på rutorna, hur effektiv defroster?

3: fanns det bara som 4växlade? och automat?

4: Skiljer det på årsmodeller? Typ att den fick ändringar/uppgraderingar under vissa årtal.

5: Bränsleförbrukning?

6: slutligen nog viktigaste frågan. Finns det nån eller några bra butiker/webb-shops som man kan köpa reservdelar? Då snackar ja inte biltema å mekonomen där man i bästa fall kan krångla ut ett bromsbelägg efter specialbeställning. Utan mer som vp-autoparts för amazoner. Där man kan köpa varenda instrumentknapp, varenda list, ekonomiplåt osv.

Du får gärna svara på det du vet..

Funderade att ha denna som bruksbil isåfall och troligen köra året runt med. Vet ej om man vågar byta 940turbon mot en sådan här inför vintern om den inte kan leverera riktig värme.

Haft hur många som helst... Värme/defroster är bättre än i valfri Volvo.  Vissa finns utan servo! Finns både 4-petat och 5-petat. Och givetvis automat... Det är ingen rallybil så en 300D automat är trevlig. 300-snurran har dessutom servo. Reservdelar finns det gott om. Fast de brukar verkligen inte gå sönder! Möjligen rosta bort... Hjullager och stödlager till bakaxel kan ge upp. Står man ut med ljudet kan du köra länge till.

Kupefläkten kan ge sig då motståndet ger upp. Oftast går de då på högsta enbart. Mellan 80 och 81 blev det lite roligare. 81 och framåt har en inte fullt så sadistiskt exakt låda och ofta 5-växlad. Automaterna är 4-växlade men de startar på 2:an om man inte planterar gasen i botten vilket man förvisso alltid gör på dessa...

Mellan 1980 och 1981 fick även bilarna de "fyrkantiga" ljusen istället för de som ser ut att ha inbyggda persienner. Ratten blev lite mindre och är lite inåtbuktad i centrum. Plus säkert en del annat jag glömt...

Rost!!!

Tyvärr kan de liksom andra gamla dieslar av sorten "Virvelkammardiesel" med i dagens läge rätt låg kompression vara ett rent helvete att få igång när vintern biter i på allvar. Motorvärmare och friska glödstift är ett måste längre upp i landet! Glödstiften finns på Biltema och de byter du lätt på 20 minuter. Men som sagt: SKa du titta på en så SKA den vara iskall!!! Varmkörd = Köp ej.

Över 120 Km/h är inte så roligt, Men stadigt går det. 200 och 220 ska du inte ha. 240D eller helst 300D ska det vara. Just det! Instrumentbelysningen kan jävlas pga reostaten.

300 är femcylindrig och har således en extra cylinder. Dessa har lättare för att sparka igång vintertid då det är en till som hjälper till...

Köp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Krom-fascisten
439 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Låter ju gött.. Då blir det att jaga efter en..

Lichln!
19 Inlägg
12 november 2012
Tjenare! Lånar tråden en snabbis angående 240D och 300D.
Kör en 190E nu men går i tankarna att byta "upp" mig till en w123 240D eller 300D och jag undrar då hur "slö" dessa bilar är? Bor i mellersta norrland så lite backigt kan de ju vara och de man får höra är ju att 240D är slöare än slöast,men jag undrar då hur nära sanningen det är? var på väg att köpa en 300D men den skar (big_smile) "tyvärr" innan ja han köpa den.
och eftersom 300D går åt som smör så blir ju 240Dieseln fler av här ikring,tänker mig bara en billig,skattefri,halv fin å fräsch bruks bil smile

mvh

"Somliga kallar det för lyx,Mercedes kallar det standard."

Krom-fascisten
439 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Nylanderz skrev:
Tjenare! Lånar tråden en snabbis angående 240D och 300D.
Kör en 190E nu men går i tankarna att byta "upp" mig till en w123 240D eller 300D och jag undrar då hur "slö" dessa bilar är? Bor i mellersta norrland så lite backigt kan de ju vara och de man får höra är ju att 240D är slöare än slöast,men jag undrar då hur nära sanningen det är? var på väg att köpa en 300D men den skar (big_smile) "tyvärr" innan ja han köpa den.
och eftersom 300D går åt som smör så blir ju 240Dieseln fler av här ikring,tänker mig bara en billig,skattefri,halv fin å fräsch bruks bil smile

mvh

Ägde en w115? compactmodellen.. den hade utbytt motor till d240.. och den gick väl framåt.. men var väl inget fartmonster.. Hade även ännu tidigare en w124 95:a med 250D, den va minst lika slö..
Jämnfört med min Amazon med orginal b18a fallförgasare(old crumpy bastard till förgasare) så kunde nog amazonen dra om dem utan problem. roll

Personligen så kan jag leva med en 240, men det är gränsen för hur slött det få gå.. inget slöare för min del..
Problemet är att man inte kan göra några omkörningar och förbli därmed tvungen att ligga bakom Greta på 90år i sin hyndai atos.

Forummoderator
18 306 Inlägg
12 november 2012
240D är Okej. I synnerhet om du råkar på ett piggt exemplar. 300D återfinns ofta med automat och då är slöare. Fast mer maskin... Dessutom tillåter inte automaten buskörning. Fast i närheten av en hyggligt frisk 190 kommer de aldrig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lichln!
19 Inlägg
20 november 2012
Tack å bock för hjälpen,letar w123er med hopp om att stöta på en relativt fräsch,någorlunda "billig" att köpa så ja kan sälja min 190. Åkte till Piteå (cirkus 34mil enkel väg) i söndags för att finna en halv utrostad 240D då säljarn totalt ljuge mig rätt i ansiktet om skicket den hade,även med diverse elfel mm (ja som han sa inte fanns när jag pratade med honom). Att åka 34mil enkel väg för att vara där 10-15min sen bara vända om å åka hem igen var inge kul måste jag säga,grymt irriterande att folk ska göra på de viset! 13,500kr begärde han för den också..
Nåja,roligast skulle va om jag hitta en 300D då jag planerar i framtiden att turbo konvertera en sådan!
Men som sista-året student på gymnasiet blir det väl att nöja sig med en 240D så kommer man undan lite lindrigare smile
Senast redigerat av Nylanderz (20 november 2012)

"Somliga kallar det för lyx,Mercedes kallar det standard."

406 Inlägg
20 november 2012
Nylanderz skrev:
Tack å bock för hjälpen,letar w123er med hopp om att stöta på en relativt fräsch,någorlunda "billig" att köpa så ja kan sälja min 190. Åkte till Piteå (cirkus 34mil enkel väg) i söndags för att finna en halv utrostad 240D då säljarn totalt ljuge mig rätt i ansiktet om skicket den hade,även med diverse elfel mm (ja som han sa inte fanns när jag pratade med honom). Att åka 34mil enkel väg för att vara där 10-15min sen bara vända om å åka hem igen var inge kul måste jag säga,grymt irriterande att folk ska göra på de viset! 13,500kr begärde han för den också..
Nåja,roligast skulle va om jag hitta en 300D då jag planerar i framtiden att turbo konvertera en sådan!
Men som sista-året student på gymnasiet blir det väl att nöja sig med en 240D så kommer man undan lite lindrigare smile

Sådant är ju bland det värsta som finns. Folk som utelämnar hälften av all info (oftast den dåliga delen) just för att man skall komma och kolla och då kanske handla den. mad

Hur som, W123 är ju mer eller mindre en legendar nu mer. Känd i hela världen som en av de absolut mest pålitliga bilarna som byggts. Att många av dem rullat över 100k med original drivlina är ingen nyhet. big_smile

Titta gärna in på Merca-forumet, www.mbsca.com/forum   Där finns alla svar man behöver om Mercedes, i synnerhet w123.

Reggar man sig öppnar sig en hel del fler flikar än om man bara läser vanligt. smile

Klart som fasen ni skall ha 123:or iaf! Ju fler som tar hand om dem, desto bättre! smile

Redneck life
357 Inlägg
21 november 2012
Kanske inte svarar på någons frågor men har själv en w123-79 manuell 300D i mycket bra bruksskick. Utan tvekan den pålitligaste bilen jag kan tänka mig:) har gått i säljtankar men svårt att släppa den. Så jag kan starkt rekommendera dessa slitvargar!

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

20 Inlägg
21 november 2012
123a med 240d lr 300d(5cyl) och 5vxl låda är grymt ovanligt.

Sök