6206
Sök

2 av 10 insug ned till ventiler torra? Turbodiesel

330 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
För närvarande har motorn ett icke relaterat problem, men i undersökningarna runt startsvårigheterna har jag med absolut ingen motorkunskap konstaterat att alla rören från turbon och fram till motorn på insugssidan är "kladdiga" på insidan. Jag har fått besked på att det är fullt normalt, på en 11'a år och 25000 mil gammal motor, och därmed är det inte längre en grund för frågetecken, men en relaterad, märklig detalj har hittills inte fått en vettig förklaring.
2 av kanalerna ner till ventilerna i toppen (insug) är snustorra, och klädda med ett ljusgrått puder. Jag skulle säga att det liknar aska, fast bara nästan. Motsvarande  beläggning i resterande 8'a insug är ca 2mm tjockt svart klet. Helt utan hårda partiklar, både i det ljusgrå, och i kletet. De två kanalerna som är torra hör inte till samma cylinder. Spekulationer har varierat från att det läcker i bussningar till ventilstakarna, och att de två som är torra fått nya bussningar, (Känns osannolikt eftersom det är fuktigt hela vägen till turbon) till krökta ventilstakar, som gör att de två inte längre öppnar. (också osannolikt då motorn går jämnt och fint)

5 cylindrig turbodiesel, 4 ventiler / cylinder. Mercedes om605, om man ska vara detaljerad.
Det orelaterade motorproblemet som gjorde att det här alls upptäcktes. Luft läcker in i bränslesystemet och gör att motorn vägrar starta nu när det är kallt. Under 5 grader så startar den inte vad jag än gör, över det så hoppar den igång om den får ca 10 startförsök på sig, och när motorn väl är varm, är det inga problem att stänga av och starta om en halvtimma timma senare. Första tanken var att packningen på bränslefiltret gett upp, men det var inte fallet, så nu fick en verkstad ta över.

Så, funderingar på vad som kan torka ut två av 8'a insugskanaller i toppen, och vad man gör för att kontrollera / fixa?

Efter vintern tänkte jag se om det inte går att få tag på en tät turbo och ersätta den befintliga med, och städa alla rören + toppen ordentligt. Det slutar antagligen med en renovering av toppen, och större turbo, bara för att.
B!

Ah, ledsen för den ganska intetsägande rubriken, jag kom helt enkelt inte på något mer passande.
Senast redigerat av Mr_B (17 november 2010)

3 235 Inlägg
17 november 2010
Det kan vara otäta ventiler, så att kompressionen blåser ut kletet som hamnar i dem andra rören.

330 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Men borde verkligen de torra resterna vara kvar i kanalerna då, och skulle motorn gå klockrent? Med 150 hästar är det ju ingen raket, men den går värkligen som ett urverk. Nåja, när den startar vill säga. (Läckan ska vara åtgärdad, jag ska hämta den i eftermiddag)
B!

3 235 Inlägg
18 november 2010
Behöver inte vara stort läckage för att blåsa rent insugskanalerna, men det kan också vara något annat. Hur var kompressionen?

330 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Bra fråga, svaret är "vet ej" inget komp-test är gjort. Det är just det här "något annat" jag undrar över. Jag behöver egentligen inga väl underbyggda teorier, eftersom motorn går bra, och ingen låter panikslagen så...

Det lutar åt att det lämnas utan åtgärd till efter vintern, och att jag har någon till att slita av toppen och gå igenom den, alternativt helt enkelt köper en bättre begagnad top, och låter få den genomgången för att helt enkelt byta... Det senare alternativet lockar eftersom jag då har mer tid på mig, och kan låta ta upp ventilerna något i samband med den kärleksfulla översynen.

Eftersom ingen har kommit med några panikartade uttalanden som gör gällande att jag borde ställa åket på stört för att inte stå med ett par ton skrot i ett senare skede, känns det aktuellt.
B!

330 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Problemet med startsvårigheterna återkom, och bilen åkte fram och tillbaka till verkstad för närmare 10 000:- och det tog lite drygt 3 veckor att få bukt med det. Exakt vad som slutligen gjorde susen vågar jag inte svära på. Det sista som gjordes var att man bytte o-ringar och provtryckte hela bränslesystemet från tanken till motorn, samt bytte batteri. Det som satt där hade ju varit helt tomt och utsatt för -15 grader i flera omgångar, så dess funktion var inte strålande längre.

Nu hoppas jag på väder, och ska så sakta börja leta efter en topp i gott skick, samt en ny, gärna lite större turbo som passar. Olje läckaget som orsakar kladdet i luftvägarna måste vara marginellt för oljenivån är fortfarande "mitt på" stickan, så att byta turbo motiveras av mitt sinne för det estetiska, samt körglädje.
B!

330 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Sent, men en frisk uppdatering i frågan. Kladdet är tydligen helt standard, då vevhusventilationen är ökänd för att släppa dieselångor och motorolja strax före turbon. Jag har "tvättat" det hela med hjälp av vatten. Ett munstycke och en pump som lämnar 5 bar får pytsa in små skvättar vid full gas. Det tog ett tag att vänja sig vid att låta motorn (och turbon) komma upp i varv innan man trampa hela vägen ned, men det fungerar, och som en bonus ger det lite mer effekt. Yey...
B!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2012
Slipa in ventlierna och sätt ihop igen bara så blir du av med kompressionsläckaget smile

Ja, alla dieslar är kladdiga i slangar/rör så det är inget onormalt smile

330 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
bumpe skrev:
Slipa in ventlierna och sätt ihop igen bara så blir du av med kompressionsläckaget

Om jag stänger av vattnet och kör i ett par dagar så är alla 10 insugen lite klistriga, så det verkar som om vattnet tvättat bort vad som än gjorde de två ventilerna otäta.

bumpe skrev:
Ja, alla dieslar är kladdiga i slangar/rör så det är inget onormalt

Mjo, det var väll lite väntat, men det satt 4-5 mm "tjära" i toppen, och minskade inte nämnvärt ju tidigare luftvägarna man tittade. Kan inte hjälpa det, så mycket gojs i intercoolern känns som om det bara måste vara negativt för funktionen. Tyvärr pytsar jag in vattnet precis före plenumet, eller vad det heter, så intercoolern får inte någon kärlek. Antar att luft temperaturen efter turbon, och före intercoolern gör något för att hålla rent i luftvägarna, men egentligen skulle man nog haft en möjlighet att skvätta lite vatten precis efter turbon för bäst (rengörings) effekt.

B!

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 november 2012
Det du pratar om i ventilgångarna är SOT, som kommer från ditt EGR system, blandat med lite grejs från vevhusventen. Och varför 2 av dom var i princip rena berodde som du skrev på otäta ventiler så en liten del av förbränningen skedde i Topp/kanalerna / insuget. Bästa är att koppla ur EGR systemet helt. Mvh

Bildemonterare samt egen verkstad. !

330 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
Det du pratar om i ventilgångarna är SOT, som kommer från ditt EGR system, blandat med lite grejs från vevhusventen.

Ja, att EGR ventilen återcirkulerar sot visste jag ju, men frågan var hela tiden varför somliga insug var klistriga, och andra torra. Med andra ord, varifrån kom oljan. Min diesel erfarenhet är fortfarande inte så stor, så hade jag sprungit på frågan i dag är det inte omöjligt att jag varit lika frågande, men eftersom det retat mig lite genom tiden, så har jag ju forskat i det, och konstaterat att det är inte 8'a ventiler som läcker olja, och skvätter ut den i hela luftvägen, vilket kunde blivit förbaskat dyrt, utan just 2 otäta ventiler, som verkar ha varit otäta pga sotet, och "lagat" sig själv sedan den fick vatten. Vattnet var egentligen bara för att tvätta bort kladdet, och sköta underhållet, men det var en trevlig bonus. Jag tänker dock hålla ögonen på det, så jag ser om läckaget återkommer.

Mercedesturbodiesel skrev:
Och varför 2 av dom var i princip rena berodde som du skrev på otäta ventiler så en liten del av förbränningen skedde i Topp/kanalerna / insuget. Bästa är att koppla ur EGR systemet helt. Mvh

Jag har funderat på att sätta igen ERG kanalen med hjälp av ett "shims" utan hål i, där ventilen är bultad. Det borde tillåta ingreppet utan att det syns. Diskret, och allt det där. Fast för stunden har det inte blivit något av det.
B!

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 november 2012
Jag svarade på vrf Vissa var torr..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

330 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Ja, som sagt, anledningen till varför vissa var torra, och andra var fuktiga var helt självklar när man fick veta att det var normalt med kladd. Trist ni inte var på mig med den informationen från början så jag sluppit oroa mig så mycket. ;- )
Å andra sidan, hade jag haft den infon från början hade toppen blivit nedriven tidigt, och tillsnyggad, något som det inte verkar som om det behövs längre. Tidigare var som sagt två kanaler torra, numera är alla blanka, men lite småklistriga av olja. Jag tänker skylla på att det som gjorde ventilerna otäta har varit det klistriga skitet från början, och att vattnet helt enkelt 'tvättat' bort problemet.
Så länge jag bara undviker att fylla på med så mycket vatten i någon cylinder att motorn inte kan gå runt så blir det nog bra. Och det ger säkert en halv häst, i nedförsbacke, medvind, månsken, nästan tom tank, och hemlängtan.

Tack för ert intresse, förhoppningsvis hjälper det någon annan, när de en dag sitter med samma fråga, och lyckas få sökmojen att ge dem det här svaret ;- )
B!

Sök