CO 2500 0.6(0.3) underkännd

jonaso
25 mars 2007 · 3 Inlägg

Hej!

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med min Toyota Previa.

Med tätat avgassystem o c:a 10% k-sprit i tanken underkännde SBP mig enligt detta:
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,6 (0,3)
HC 11 (100)
Lambda 0,98 (0,97-1,03) 

1 månad tidigare var jag inne och blev underkännd enl:
CO0,0(0,5)
CO2500 0,5(0,3)
HC 30 (100)
Lambda 1,21 (0,97-1,03) Den avgasläckan som fanns var tydlig. Det blåste ur systemet när man höll för.

För ett år sedan godkänndes bilen med nyrenoverad motor enl:
CO0,0(0,5)
CO2500 0,1(0,3)
HC 45 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03) Mao kanonfräsch. Renoveringen bestod i ventiljobb + 2 kolvar + alla ringar och kamkedja. Den bakre lambda-sonden byttes även.

Jag har tryckprovat avgassystemet och läcksökt med såpvatten. Vid fem kg/cm2 får jag småbubblande både före och efter 1:a lambdasonden. Det är inte så att det blåser ur systemet. Kan detta vara betydelsefullt?
Jag har kollat insugssidan med startgas utan att hitta någon läcka. Temperaturen är inte mätt men mätaren ligger som tidigare. Jag har kontrollmätt motortempgivaren till ECU´n. Jag har mätt lamdan både vid tomgång 700 och 2500 utan att hitta något problem. Det som är spännande är att värdena är ok vid normal tomgång. Jag får inga felkoder.

Det finns en viss osäkerhet i mina elmätningar eftersom jag bara är en glad amatör. Om någon kan dra några slutsatser bara av mätningarna så är jag tacksam.
Jag vill lösa problemet så K-sprit är ingen långsikt lösning.
Hoppas på att någon kan ge mig en ledtråd.

Jonas

alexus65
25 mars 2007 · 152 Inlägg

Svårt att säga vad det kan vara, men om du vill ha igenom den så i med mer k-sprit och kör den hårt in till SBP.


Har du kollat luftfilter och den sidan så det inte är igensatt eller liknande?.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
jonaso
25 mars 2007 · 3 Inlägg

Jag glömde berätta att normal olje/filterservice precis är gjord. Jag kollade även stiften för att se om någon cylinder förbrännde annorlunda, men tjii.
Jag brukar varmköra några mil innan SBP och våra SBP-gubbar brukar bjuda på en extratur runt kvarteret om man ligger lite högt. Och som sagt, K-sprit är ingen lösning

Jonas igen

Chrille74 Chef
26 mars 2007 · 379 Inlägg

E85 i rätt mängd! det är bättre än k-sprit.

det skulle kunna vara något som är feljusterat?
eftersom det ser illa ut vid 2500 rpm.... verkar som den skulle få för mycket soppa? eller katalysatorn som inte klarar av att rena dom avgaserna som kommer och ska ut.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
jonaso
26 mars 2007 · 3 Inlägg

Hej Igen!

Låg HC = god förbränning
CO 2599 0,6(0,3) + Lambda 0,98 = Fet blandning

Trasig katalysator ger hög CO (0,6)
Trasig kat borde då även ge HÖGR HC men i mitt fall SJÖNK det (kanske beroende på K-spriten?).

En förbryllad jonas

alexus65
26 mars 2007 · 152 Inlägg

Okej.


Men om lambda får fel värden så justerar ju den blandningen därefter så det skulle kunna vara betydelsefullt. Men frågan är ju om det påverkar så mycket om det är så lite.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang