camaro67 skrev:
Största problemet är väll att de är en pontiacmaskin. Nu kommer jag inte ihåg om de är varv eller vad de är de inte tål. Mitt tips är att leta efter en cheva sb istället. Allt är billigare och den håller bättre

Nu ska vi inte vara såna, det finns dem som har tagit ut en effekt 1600hk med ett original Pontiac-block, dock så brukar man säga att 700hk max med original och över det eftermarknads block. Om man bygger motorn rätt så håller den, vilket cheva-byggare inte brukar klara;), visst den kanske inte kan varva precis så mycket som en csb men en Pontiac har betydligt mer vridmoment i låg och mellanregistert än csb (i de flesta fall).
Det extra fina med Pontiac motorn är att Pontiac bara använde en storlek på alla sina block finns ej någon small eller big-block detta gör att du kan nästan ta vilka delar du vill från olika motorer och de passar. Sedan har alla Pontiac-toppar helt maskin bearbetade förbränningsrum från fabrik, alla motorer hade så kallade air-gap insug, kammen kan absolut inte vandra i en Pontiac, relativt hög deckhöjd, riktigt bra vipparms geometri.
Något som är dåligt på Pontiac motorn är vevstakarna, det är det första man kanske ska byta i en pontiac och den största anledning till begänsningen i varv, sedan på de större motorerna 421, 428 och 455 så används 3,25" ramtappar och dessa är svåra att förse med tillräckligt med olja över ca 6000rpm, sedan kan lyftargallriet bli lite känsligt om man använder framförallt rullyftare.

Sedan om man kör med riktigt många hästar har det hänt att blocket har delat sig på mitten, men det är inget den vanliga dödliga behöver alls bry sig om!

Sedan vem var det som hade den första muskelbilen?

Men jag vet inte om jag rekommderar nog inte en Pontiac 350 som en billigt renoveringsobjekt för det första är alltid Pontiac delar lite dyrare än cheva och sedan är 350 motorn inget att hänga i granen riktigt, en 400 är bättre på alla vis.