UPPDATERAD MED SVAR! Satsa på dubbdäck eller framhjulsdriven bil?

Nybergrobin
6 december 2012 · 2 382 Inlägg

caromania skrev:
Din bil går bra för att du har nya däck. Hade du köpt ett nytt dubbfritt kvalitetsdäck hade du upplevt samma skillnad. Dubben hjälper dig bara om det är is och inte t ex i djup snö.

INte för att vara otrevlig men norr om stockholm så finns det is under snön tongue Tex så är det is fulla motorvägen just nu i sundsvall och då funkar ett dubbfritt däck inte alls

saab_sonett Handledare
6 december 2012 · 1 481 Inlägg

Har haft glansis mellan Örebro och Ludvika två dagar i rad. Finns inte en chans att jag skulle köra dubbfritt.

Evildan
6 december 2012 ·

Kört vintrarna 2005 / 2011 på dubbfria, mestadels Fulda Kristall Montero och det har varit helt problemfritt med bra bromsförmåga och styrrespons under de cirka 5000milen i väldigt varierande miljöer var vinterdäckssäsong.
Enstaka gånger vid glansis hade det kanske varit bättre med dubbat, men det är bara köra lite saktare och mjukare med mera framförhållning så fungerar det ändå utmärkt.
Finns åtskilliga tester som påvisar att ett dubbfritt har likvärdiga/bättre egenskaper som ett dubbat av samma märke, finns givetvis tester som säger precis tvärtom. (leta själv, jag ids inte sitta och googla)
Det jag menar är att olika däcktyper passar olika förare och faktiskt olika bilar.

Senast redigerat av Evildan (6 december 2012)

zoopåse
7 december 2012 · 1 171 Inlägg

Man ska inte glömma att dubbfria vinterdäck åldras mycket snabbare och blir hala fortare då de är mer beroende av mjukheten i gummit.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 december 2012 · 2 972 Inlägg

zoopåse skrev:
Man ska inte glömma att dubbfria vinterdäck åldras mycket snabbare och blir hala fortare då de är mer beroende av mjukheten i gummit.

Hur mycket snabbare då? Duger de dubbfria bara första säsongen eller kanske inte ens det?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Valmet_502
7 december 2012 · 3 Inlägg

Satsa på dubbdäck eller lägg någon tyngd i bakluckan, men vad du änn gör lägg inte undan en bakhjuls driven bil passligt till vinter! big_smile  OBS! ingen vill ha en slö framhjulsdriven skrått...

Bakhjulsdrivet dä ela gött! big_smile

VOLVO!
- Varför körde du över mig när jag bad dig lasta in ölen i bilen?
- Du sa ju åt mig att lägga in backen!
zoopåse
7 december 2012 · 1 171 Inlägg

matteeee skrev:

zoopåse skrev:
Man ska inte glömma att dubbfria vinterdäck åldras mycket snabbare och blir hala fortare då de är mer beroende av mjukheten i gummit.

Hur mycket snabbare då? Duger de dubbfria bara första säsongen eller kanske inte ens det?

Svårt att ge en generell siffra på tror jag. Men dubbdäcken är mindre känsliga eftersom de anväder dubbar för att få fäste och inte har lika mjuka lameller som härdas med tiden och när man kör.

Kör man mycket per år så har det väl mindre betydelse, men om man inte använder däcken så blir de dåliga på några år ändå. Kan vara en anledning till dubbfria vinterdäcks dåliga rykte, och de hemska "året runt"-däcken som inte är bra till någonting.

miatasimon
7 december 2012 · 57 Inlägg

Däck är en färskvara oavsett däcktyp, sen märks det ju tydligare på vissa än andra. Tycker det är konstigt att ingen nämnt att dubbfria har bättre fäste på bar asfalt, och det är ju inte helt ovanligt att det förekommer iaf i städer. Sen drar ju dessa dubbar upp cancerogena partiklar från asfalten och ökar även slitaget på vägarna. Men det är ju trots allt en smaksak precis som vilka hjul som ska driva, (men nu vet ju alla att bakhjulsdrivet är är bäst ;-)

Mazda miata "Brum" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang