4894
Sök

Konstig grej framför oljerfiltret

587 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Jag har en fyrkantig burk framför oljefiltret på min 1,6td vw dieselmotor. Är det nån som vet vad det är å om det är ett rginal tillbehör eller ett eftermarknads tillbehör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152680/152680-385a0a48d7fb0af1e2ea9a07efea8240.jpg
fyrkantiga burken sitter framför oljefiltret å är kopplat till kylsystemet.
Senast redigerat av xr2 (3 december 2012)

5 156 Inlägg
3 december 2012
Det är en vattenkyld oljekylare. Säkerligen orginal.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

587 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:

Ok tack för svaret smile men vet du vilken som är bäst en vatten kyld eller en luftkyld oljekylare??

Avstängd
10 388 Inlägg
3 december 2012
xr2 skrev:
mb_pucken skrev:

Ok tack för svaret smile men vet du vilken som är bäst en vatten kyld eller en luftkyld oljekylare??

Som påpekat är det en vattenkyld oljekylare. Och jadå, original (har en förmåga att ärga sönder med tiden tyvärr).

Fördelen här är att vattnet hjälper till att värma upp oljan i början (speciellt när det är riktigt kallt), och senare hjälper det då även till att kyla ner oljan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

587 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
xr2 skrev:
mb_pucken skrev:

Som påpekat är det en vattenkyld oljekylare. Och jadå, original (har en förmåga att ärga sönder med tiden tyvärr).

Fördelen här är att vattnet hjälper till att värma upp oljan i början (speciellt när det är riktigt kallt), och senare hjälper det då även till att kyla ner oljan.

tack för svaret
ok men då behåller jag den iställe å försöker att leta reda på en som är nyare i fall nåt händer hehe

Avstängd
10 388 Inlägg
3 december 2012
xr2 skrev:
it_mutt skrev:
xr2 skrev:

tack för svaret
ok men då behåller jag den iställe å försöker att leta reda på en som är nyare i fall nåt händer hehe

Ja om du inte har någon superspecialuddamotor så är det inget som är svårt att få tag i OM den skulle gå sönder smile

587 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
xr2 skrev:
it_mutt skrev:

tack för svaret

Ja om du inte har någon superspecialuddamotor så är det inget som är svårt att få tag i OM den skulle gå sönder smile

nä det är en orginal vw 1,6td motor å jag ska inte direkt gö nå med den än typ renovera den å öka lite på hästarna

Avstängd
1 714 Inlägg
7 december 2012
mb_pucken skrev:

Också känt som värmeväxlare. Den är original och brukar sitta på Gti, diesel är mycket troligt med.

Vattnet kyler oljan, oljan kyler vattnet, och båda värmer varandra till arbetstemperatur vid kallstart.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2012
Emilius skrev:
mb_pucken skrev:

Också känt som värmeväxlare. Den är original och brukar sitta på Gti, diesel är mycket troligt med.

Vattnet kyler oljan, oljan kyler vattnet, och båda värmer varandra till arbetstemperatur vid kallstart.

Mycket troligt? Den sitter ju uppenbarligen på en diesel.

Oljan kyler knappast vattnet, då oljan håller högre temp än vattnet, ja förutom på -möjligen- på en diesel vintertid.

Men ja, som redan konstaterat då

Avstängd
1 714 Inlägg
7 december 2012
it_mutt skrev:
Emilius skrev:
mb_pucken skrev:

Oljan kyler knappast vattnet, då oljan håller högre temp än vattnet, ja förutom på -möjligen- på en diesel vintertid.

Nu syftade jag på när vattnet blir alldeles för hett, men jag har bara läst om det för längesen så kan ha fel!
Oljan värmer vattnet vid kallstart iallafall, kan ha varit det jag läste smile

Det kan vara eftermonterat också, därför jag sa mycket troligt.
Jag har själv aldrig tittat under huven på en VW diesel från dem åren.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2012
Emilius skrev:
it_mutt skrev:
Emilius skrev:

Nu syftade jag på när vattnet blir alldeles för hett, men jag har bara läst om det för längesen så kan ha fel!
Oljan värmer vattnet vid kallstart iallafall, kan ha varit det jag läste smile

Det kan vara eftermonterat också, därför jag sa mycket troligt.
Jag har själv aldrig tittat under huven på en VW diesel från dem åren.

Ah, jag som läste "på fel sätt" då, som att "ja jo det kanske kan sitta på diesel också", men ja, då är jag ur diket igen smile

Men att oljan värmer vattnet vid kallstart är jag lite tveksam till, vattnet på mina bilar når arbetstemp betydligt fortare än oljan iaf, så jag vill ha för mig det är tvärt om, att det är vattnet som värmer upp oljan till att börja med
Senast redigerat av it_mutt (8 december 2012)

Sök