10 december 2012
Trådstartare
Hallå!
Kör just nu en 945 med dryga 40k mil på mätaren, utan turbo. Denna har jag lånat tillsvidare, jag pluggar just nu men är färdig till våren.
Jag funderar hur jag ska göra när jag får jobb, om jag ska köpa loss 940in, kommer få ge kanske 5k för den och den har varit inom familjen de senaste 8 åren. Ett ganska säkert val alltså..
Problemet är att jag har börjat snöa in på Bmws äldre modeller, speciellt e30. Jag kommer att använda bilen som brukis, hittils har jag kört ca en tank i månaden så ungefär 1000 mil per år. Tycker e30 är riktigt snygg, jag har tittat över försäkring lite snabbt. Om den ska stå på mig kommer den kosta ca 6000/år + skatt som är kring 1200. Det kan bli så att den kommer stå på mina föräldrar också, beroende på hur mycket det skiljer.
På något vis känner jag att Volvon är onödigt stor för mig, och många verkar tycka att e30 är riktigt roliga att köra. Jag är inte sveriges bästa mekaniker men jag har heller inte tummen mitt i handen så service osv kommer jag att göra själv.
Det är alltså inga problem att köpa en som det är en del fix på, men jag vill inte behöva renovera hela motorn två gånger om året för att den ska fungera.
Vilken årsmodell ska man titta in sig på? Jag hade tänkt mig en 318i, men är det innan 87 som gäller? Eller vilken motor ska man välja? Tänkte angående kamkedja/rem samt jag läste på autopower om den felkonstruerade toppen.