Etanolkovertering Volvo V 70 2,5 t 2005

warne
24 februari 2012 · 78 Inlägg

Det är kanske dags att etanolkonvertera min V 70 2,5 t awd summum 2005.
Den ligger nästan alltid under litern men bensinen börjar bli dyr.
Är det någon som har erfarenhet och lite tankar om en sådan konvertering?

Mycket tacksam för svar!smile

skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Vill konvertera min XC70 2,4t awd -01'a

Ingen som gjort??

Kör idag ca 70/30 60/40 Bensin/etanol och funkar kanoners

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
Christian S
12 december 2012 · 4 816 Inlägg

skumberg skrev:
Vill konvertera min XC70 2,4t awd -01'a

du menar V70 XC AWD eftersom man bytte namn till XC70 03 när man bytte ifrån visco till haldex wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

Atm har ju såna boxar smile

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
simlar
12 december 2012 · 5 550 Inlägg

Jag har aldrig konverterat en insprutare men det enda som egentligen behövs göras är att öka bränslemängden med 30-40%.

Det bästa är ju att byta till spridare som är 30-40% större så man behåller sprutbilden, annars går det att höja bränsletrycket så att originalspridarna ger 30-40% mer soppa (men det förstör sprutbilden och inte säkert att spridarna klarar av att leverera så pass mycket mer bränsle.

Sen kallstarter på E85(E75 nu på vintern) är ju inte det roligaste, många monterar en extra kallstartspridare på sina bilar. Och se till att ha ett fräscht och bra batteri för vid -20°C då vill etanolen verkligen inte vara med längre.

Jag har däremot löst kallstarter genom att ha en liten spolarvätskeburk (1,5L från biltema för 99,90kr) som jag sedan monterat spolarmunstycket i luftburken så när jag trycker på spolarknappen jag monterat bredvid ratten så sprutar det bensin in i insugsröret.
Har som kallast startat bilen vid -15°C med denna kallstartslösning och bilen startade riktigt lätt med det. Enda problemet var att spolarbehållaren hade lossnat för mig en kväll när jag varit och sladdat så den hängde upp och ner och hade läkt ur all bensin, men hängde tillbaka den på fästet och drog även fast den med silvertejp/vävtejp (kärt barn har många namn) och sen dess har burken suttit fast smile

Edit: stavfel och sånt, inte bra att vara så trött så man knappt kan se rakt roll

Senast redigerat av simlar (12 december 2012)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Christian S skrev:

skumberg skrev:
Vill konvertera min XC70 2,4t awd -01'a

du menar V70 XC AWD eftersom man bytte namn till XC70 03 när man bytte ifrån visco till haldex wink

Ähh :p ska vi inte hänga upp oss på sånna petitesser :p

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
jok3 Lastbilsschaffis
12 december 2012 · 886 Inlägg

ATM har färdiga lösningar för etanol. Kör själv med det men brukar aldrig komma ner under 2 liter big_smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Har ringt ATM ett antal gånger och han som är kunnig inom etanol o volvo skulle ringa upp, men han ringer aldrig. Tror ja ringt en 5-6 gånger...

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
Xuri One Man Clan
12 december 2012 · 4 287 Inlägg

skumberg skrev:
Har ringt ATM ett antal gånger och han som är kunnig inom etanol o volvo skulle ringa upp, men han ringer aldrig. Tror ja ringt en 5-6 gånger...

de är dom i trollhättan du söker ?:haha

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Xuri skrev:

skumberg skrev:
Har ringt ATM ett antal gånger och han som är kunnig inom etanol o volvo skulle ringa upp, men han ringer aldrig. Tror ja ringt en 5-6 gånger...

de är dom i trollhättan du söker ?:haha

Japp segare jävlar får man leta efter :p

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
Xuri One Man Clan
12 december 2012 · 4 287 Inlägg

skumberg skrev:

Xuri skrev:

skumberg skrev:
Har ringt ATM ett antal gånger och han som är kunnig inom etanol o volvo skulle ringa upp, men han ringer aldrig. Tror ja ringt en 5-6 gånger...

de är dom i trollhättan du söker ?:haha

Japp segare jävlar får man leta efter :p

har stått där uppe, dvs 45 mil hemmifrån i typ 18 timmar innan vi kunde åka hem med en bil som inte vart som den skulle.... de hela skulle tagit max 7-8 timmar.... aldrig mer a-tech i trollhättan.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Xuri skrev:

skumberg skrev:

Xuri skrev:

de är dom i trollhättan du söker ?:haha

Japp segare jävlar får man leta efter :p

har stått där uppe, dvs 45 mil hemmifrån i typ 18 timmar innan vi kunde åka hem med en bil som inte vart som den skulle.... de hela skulle tagit max 7-8 timmar.... aldrig mer a-tech i trollhättan.

Ahh va underbart....allt ja ville få reda på va om dom kunde konvertera och vad de skulle kosta men tungt o lyfta luren o ringa...bara jagat dom en 3v innan midsommar

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

Det ä konstigt dom svarar alltid när jag ringer

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Det ä konstigt dom svarar alltid när jag ringer

Svarar ja, men personen ja ska prata med är alltid upptagen/borta/kan inte prata och ja har bett dom medela han att han ska ringa upp varenda gång, ett samtal som tar ca 5 min max..

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

Menar du Peter eller smile

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
skumberg Förvirrad
12 december 2012 · 35 Inlägg

Kan va, har inte lagt namnet på minnet smile

Environmentalism can kick my ass... technological progress will lead to machine domination!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang