Motor lampa

anDjoh
16 december 2012 · 2 Inlägg

Har en passat 02 med lysade motor lampa, har varit på verkstad och släck den, men har problem kvar eller igen. dom hitta en slang som va skadad och byte ut den. Nu har lampan varit släckt i en månad typ, men nu lyser den igen, dom prata om på verkstan vevhus ventilation såg dålig ut oxå, dom slangar ser ok ut, jag har inte lust att byta
dom där på verkstad. Vad kan man kolla mer på själv? Kan det vara någon form av givare? Kan man släcka lampa utan dator?

FordPer
16 december 2012 · 188 Inlägg

prova ta bort plus kabeln på batteriet en halv time

it_mutt Avstängd
16 december 2012 · 10 388 Inlägg

FordPer skrev:
prova ta bort plus kabeln på batteriet en halv time

Har väl inte fungerat på VAG sen...mitten på 90-talet?

Det finns handhållna felkodsläsare/raderare.

Vad det kan vara är "omöjligt" att säga. Motorlampan kan tändas av "allt möjligt och lite till", så utan felkod är det hopplöst att gissa (om man inte hittar något som är uppenbart fel)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
anDjoh
16 december 2012 · 2 Inlägg

Har hittat ett fel kod papper nu. Det står  16825 Tank ventilation, felaktigt flöde - intermittent
Det står en till, 16795 -Sekundärluftmatningssystem, felaktigt flöde detekterat - permanent
Vad betyder det här egentligen? På vanlig svenska, skit i tanken och luften,

it_mutt Avstängd
16 december 2012 · 10 388 Inlägg

anDjoh skrev:
Har hittat ett fel kod papper nu. Det står  16825 Tank ventilation, felaktigt flöde - intermittent
Det står en till, 16795 -Sekundärluftmatningssystem, felaktigt flöde detekterat - permanent
Vad betyder det här egentligen? På vanlig svenska, skit i tanken och luften,

16825/P0441/001089 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow

Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) active
Possible Causes
Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed
Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed
Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty
Pipes between Tank Breathing and Throttle Body leaky/blocked


Possible Solutions
Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
Perform Output Test
Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
Perform Basic Setting
Check Pipes between Tank Breathing and Throttle Body
Special Notes
When found in the NAR 1.8T Audi A4 1.8T check TSB 24-08-78 or 2010268/3 or Pass-Thru equivalent TSB
When found in the NAR 1.8T VW Passat 1.8T check TSB 01-09-09 or 2005554 or Pass-Thru equivalent TSB
Note: The Passat 26E5 or "R5" recall includes the same software update
Make sure the quick release lines for the N80 valve and vacuum line to LDP are not crossed.
This can also make the engine hard to start after filling up the fuel tank.


- - - - - - - - - - - - - - - -

16795/P0411/001041 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected


Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Possible Causes
Fuel Pump Relay (J17) faulty
Hoses/Pipes to/between Components faulty/clogged
Secondary Air Injection Pump (V101) faulty
Secondary Air Injection Pump Relay (J299) faulty
Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112) faulty


Possible Solutions
Check Fuel Pump Relay (J17)
Check Hoses/Pipes to/between Components
Check Secondary Air Injection Hoses/Pipes for Carbonization
Check Secondary Air Injection Pump (V101)
Check Secondary Air Injection Pump Relay (J299)
Check Secondary Air Injection Solenoid Valve (N112)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang