Min 850 vill inte starta

Ello
29 mars 2007 · 3 Inlägg

Hej.
Jag är ny på forumet men har samma problem som jag har läst här.
Jag har en Volvo 855 GLT 20V -95 som jag har bytt stift, fördelarlock rotor på.
Jag köpte Biltemas grejor de är ju billigast men kanske inte alltid bäst.
Runt originalfördelarlocket satt ett svart isolerande hölje som inte fanns på den nya jag köpte så jag petade loss det och satte på det på det nya locket.
Problemet uppstod när jag skulle sätta dit tändkablarna igen. Trots att jag hade märkt ut vilken som var 1, 2, 3 osv så blir det inte rätt, dvs bilen vill inte starta.
Nu undrar jag följande:
Ettans cylinder är väl den som sitter till vänster sett framifrån alltså på kamremssidan?
Är det något särskilt ställe den tändkabeln skall sitta eller kvittar det bara de andra kommer i rätt ordning därefter? Dvs. 1-2-4-5-3.
Jag försökte lista ut vilket det skulle vara men har gått bet så nu behöver jag hjälp.
Jag har köpt Haynes gör det själv handboken (vilken för övrigt är mycket bra) men...
det vill sig liksom inte. Tala om för mig hur det skall vara snälla någon.
Trött på att få gå när man kan köra bil.
Ello

Ello
29 mars 2007 · 3 Inlägg

big_smile Nu!!! Nu går min 850 som en Ferrari igen. Tittade lite på kabellängden och vilken som var längst och det var faktiskt ettans kabel. Sedan satte jag dit de andra i rätt ordning  dvs.    1-2-4-5-3. Men jag gjorde ett misstag när jag försökte starta utan luftrenarlocket på. Då får elektroniken en signal att det är ett avbrott i kabel och kör motorn i något slags nödläge.
Jag fick också ett felmeddelande i diagnostikboxen 1-2-1 vilket är givaren från insuget som är kass.
När jag återställde den och startade så efter ett litet tag så gick den hur snällt som helst.
Passade också på att nollställa service-indikatorn då jag ju gjort service på den.
Oljan och filter har jag bytt innan så det var klart.
Så nu är jag nöjd. Skall byta stötdämpare bak nu , dom gamla är som cykelpumpar så det är hög tid.
Köpte också där Biltemas gasdämpare så jag återkommer när jag har testkört.
Ello lol

Senast redigerat av Ello (29 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang