Köpråd: pickup

Rasmus91 Motortok
29 december 2012 · 37 Inlägg

henke_99 skrev:
Caddy/skoda pickuperna är en vidrig skapelse som jag inte frivilligt går i närheten av igen... Dom är små, fula, trånga, slöa, rostiga, bullriga och allmänt hemska. Det enda något positiva jag kan se med dom är att dom är ganska bränslesnåla, så länge man håller sig till landsvägskörning i måttlig fart.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Nova_70
30 december 2012 · 104 Inlägg

Har haft både S10 Skoda och fullsize cheva pickus + nu en B2600.
Skoda pickisen 99a bensinare ,är helt klart översämst. borde egentligen inte klasss som bil, möjligtvis lastmoppe med tak. Praktisk, billig, men skramlig, rostbenägen och vansinnigt ful.
Fullsize chevan, stepside 89a med stora feta hjul och 4x4,var brutal. men sög i sig 2l/m, Hög ballhetsfaktor.
S10a 4x4 92:a (inte Stirocen) var nog den som var goast att köra. drog lite mycket men bra och stabil bil.
B2600an en 91a i klass med S10an, lite hoppigare men bra och praktisk.

Ballhet: Stepsiden. S10. B2600. Skoda.
Ekonomi: Skoda B2600 S10 Stepside
Praktisitet: ungefär lika, Skodan på första plats om man inte behöver 4x4 och lasta/dra mycket.
Fulhetsfaktor: Skoda. B2600 S10 Stepside
Imponatorfaktor: Stepside. B2600 S10 (skodan får inte vara med)
Körkulhet:Stepside. S10. B2600 skoda

Sammanfattningsvis så vinner non B2600an eftersom jag behöver 4x4 och kunna lasta ordentligt. (Hittade en i fint "rostfritt" skick. som bara gått 1000 mil/år. Chevorna = rejäla bilar, inget klent fuskbygge !

Senast redigerat av nova383 (30 december 2012)

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
OmegaCoffe Dumpersförare.
30 december 2012 · 970 Inlägg

Rasmus91 skrev:

VolvoCoffe skrev:

Pierre_r skrev:
En cross kommer knappt få plats på "flaket" i en skoda/caddy där får man ju knappt plats med bilens egna 4 däck när man har bytt till sommar/vinterdäck...
Sen tar ju stötdämpartornen upp halva "flaket" på dom

äh sluta. hade inte problem med att slänga upp 4 däck på min skoda pickis. snarare fel  på dig då som inte kan lasta rätt. finns inget fel på utrymme.
och jag vet dom som har körtr med cross på sina.

http://forumbilder.se/images/0a520111034069c20.jpg
Bildbevis smile
Bilden är från från soe.se
http://forum.soe.se/showthread.php?4154 … f34f946e59

du var mig en jävel till att kunna lasta. hehe,

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
30 december 2012 · 970 Inlägg

henke_99 skrev:
Caddy/skoda pickuperna är en vidrig skapelse som jag inte frivilligt går i närheten av igen... Dom är små, fula, trånga, slöa, rostiga, bullriga och allmänt hemska. Det enda något positiva jag kan se med dom är att dom är ganska bränslesnåla, så länge man håller sig till landsvägskörning i måttlig fart.

och du menar att en cheva inte rostar eller, på ditt argument?. alla bilar kan rosta kvittar vad för märke. det handlar om skötsel av sina bilar som många inte fattar.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
henke_99 Offroad Racing
30 december 2012 · 3 122 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

henke_99 skrev:
Caddy/skoda pickuperna är en vidrig skapelse som jag inte frivilligt går i närheten av igen... Dom är små, fula, trånga, slöa, rostiga, bullriga och allmänt hemska. Det enda något positiva jag kan se med dom är att dom är ganska bränslesnåla, så länge man håller sig till landsvägskörning i måttlig fart.

och du menar att en cheva inte rostar eller, på ditt argument?. alla bilar kan rosta kvittar vad för märke. det handlar om skötsel av sina bilar som många inte fattar.

Visst rostar alla bilar till slut. Men caddyn tillhör dom som rostar ihjäl onormalt fort. En bil som rostat ihjäl på drygt 10 år ser jag som alldeles för dåligt. Ska du hitta en cheva med samma omfattande rostskador som på en caddy så får man i runda slängar gå ytterligare 10 år tillbaka på årsmodellen. (jag försöker inte favorisera just cheva nu utan tar det bara som ett bra exempel)

Och ja det handlar om skötsel, men det är nåt som dom flesta caddys inte fått vilket innebär att dom är rostiga det kan man inte komma ifrån.

Edit: Men jag vill inte att nån ska komma o påstå att caddy är en bra bil, för det är dom inte... (eller jo kanske, men då får man ha väldigt lågt ställda krav)

Senast redigerat av henke_99 (30 december 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Nova_70
31 december 2012 · 104 Inlägg

Skodorna rostar onormalt fort, precis som andra redan sagt. Även om min är en 99/00 och är byggd på WV fabriken ? så är det en budgetbil i alla avseende, så även plåtkvaliten verkar det som.
Har tittat lite på skarven som går långt ner på sidan, mellan bakhjulet och dörren. Kan inte komma på varför dom gjort som dom gjort där (om det inte är medvetet för att börja rosta då...) Dom har ju för 17 inte tätat färdigt ! så allt vatten, skit och böös åker ju in bakom i skarven och börjar givetvis rosta.
Men som sagt av andra, dessa bilar har ofta gått som köp&släng av firmor, bryr man sig om bilen och ser över den så kan man nog hålla borta rosten ett tag.
Problemet är att bilen i sig är så ful och tråkig att man helt inte har nån lust att fixa till den ! Man vill se den rosta bort, eller kanske spränga den på nån åker ....

Cheva pickupperna har en sån felkonstruktion också. hytthörnen ! Dessa samlar skit och brukar varar rostskadade eller utbytta ! Dock är det bara ett skönhetsfel då de är rambyggda. Små-balkarna under flaket och bakre bladfjäderinfästningar bör man kolla lite extra på också.
S10 (86-92) brukar klara sig rätt bra från rost, utom yttre/övre delen av bakre hjulhusen på flaket.

Som jag ser det är det 2 helt olika byggfilosofier Chevorna är bygga för att hålla och ta mycket skit utan för mycket lull-lull och krusiduller. Skodan är byggd för att vara billig köp & släng. Japspickisarna hamnar nån stans mittemellan.

Sen har du ju det med soppaekonomi. Chevorna drar mer, men suger inte heller i sig så vansinnigt mycket mer även om du hänger på 2 ton bakom. Det brukar de mindre,klenare bilarna göra + att det antagligen sliter hårdare på hela bilen. En avvägning. Kör man ofta omkring med släp eller tung last blir nog chevan bättre i längden.

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
henke_99 Offroad Racing
31 december 2012 · 3 122 Inlägg

nova383 skrev:
Sen har du ju det med soppaekonomi. Chevorna drar mer, men suger inte heller i sig så vansinnigt mycket mer även om du hänger på 2 ton bakom. Det brukar de mindre,klenare bilarna göra + att det antagligen sliter hårdare på hela bilen. En avvägning. Kör man ofta omkring med släp eller tung last blir nog chevan bättre i längden.

Det stämmer bra, sen har jag även sett mycket snack om motorras på japanska pickuper av lite nyare årsmodell (-00 och framåt man man nog säga) Framför allt kingcab/navara men även dom andra märkena. Motorerna i sig är helt enkelt för små och klena för den effekten dom klämmer ur dom. För det verkar vara japanarnas filosofi, att få ut så mycket effekt som möjligt ur en så liten motor som möjligt. Med minskad hållbarhet och driftslängd som följd. Jänkarna över lag satsar på stora rejäla grejer som drar lite mer soppa, men håller i princip hur länge som helst istället.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Evildan
31 december 2012 ·

Jag vill påstå lite tvärtom att Skoda/Caddy är en utmärkt liten pickup utan krusiduller och med en ruskigt enkel teknologi som är lättreparerad.
Ja dom rostar och gör det duktigt, precis som de flesta äldre arbetsfordon, även Japsar
(hur ofta ser man en 10/12år gammal japspickup utan stora rostblämmor och vek ram under flaket?)
och USpickisarna med sina ofta rostiga dörrhörn, baklämmar.

Det här är bilar som används som just arbetsredskap såsom en hammare eller spade av inte så ofta flertalet individer ofta slarviga skitiga hantverkare utan ngt bilintresse vilket i sin tur gör att skötsel blir eftersatt.

Fjädertornen på Skodapickisen är dess akilleshäl, de med flakkåpa/lock/press klarar sig ofta bättre än de som körs öppna i väder och vind.
5vxl kan drevet lossna på.
Det är väl de två stora sakerna som är att tänka på vid köp av Felicia Pickupen, att den är trängre är väl uppenbart då den är 1.5meter kortare och 50cm smalare än en Cheva pickup
(men en person under 190cm kan med lätthet köra runt i den, jag med mina 183 har tillräckigt med skjutmån och hyttbredd till skillnad fån Caddy/Inca skåpen som jag sitter och gnuggar axel mot B-stolpen hela tiden)
och därav väger den bara hälften så mkt och har en väghållning
(likande körupplevelsen i en Golf I som enligt många är essensen av bilkörning med sin körglädje och enkelhet) som gör att man enkelt kör 8or runt valfri Fullsizepickis.

Bullret är inte så farligt i vanlig laglig landsvägsfart jämfört med en jämngammal tysk småbil såsom Polo eller Corsa som har prisats och lovordats av pressen sedan urminnes tider eller jämngammal japspickis med för den delen då inte heller dessa är lika inlindade i sin körupplevelse som en US-pickup.

En annan liten trevlig smidig Pickup med låg skatt och bränsleförbrukning är FIAT Fiorino, den bygger på 1a gen Punto och den har inte samma rostproblem som Tjecken samt att även dom ofta rullar 30000mil utan några större bekymmer om dom servas och tvättas regelbundet.

Sen det slutgiltiga hänger väl i hur den är tänkt att användas, som iblandtransport eller daglig 10mil pendling, det är till syvende och sist en smaksak hur man vill färdas, på ett billigt bruksigt vis (Tjecken/Japs) eller dyrare bekvämare med alla knappar att trycka på (USpickis) i förhållande till hur mkt man åker och under vilka förhållanden samt hur mkt man vill betala i skatt och försäkring för ett arbetsfordon.

Vilken budget har TS?

Senast redigerat av Evildan (31 december 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang