Saab 9-5 2,3T blir snabbt varm, vitt klet på oljestickan mm.

Corey_t
1 januari 2013 · 27 Inlägg

Hej!

Först lite info om bilen:
Saab 2,3T -02 automat
17800 mil
Vevhusvent är uppgraderad
Senaste oljebyte runt 17200 mil (aug 2012)

Jag har fått diverse huvudvärk med vår Saab. Har läst och läst på nätet men får bara mer frågor så hoppas någon kan komma med vettiga svar.

Allt började för ca 1,5 månad sedan då vi monterade motorvärmare (blockvärmare). I samband med installationen upptäckte jag ett vitt klet på oljestickan. Dels på själva stickan men även lite på nålen som man läser av oljemängden. Även om jag gjorde rent stickan så kom det nytt så fort man stack ner den och drog upp direkt. Lös med lampa i röret och man ser klet längs med röret så antar att det är därifrån det kommer...

Efter att vi fyllt systemet med glykol och dagarna efter kontrollerat att det inte behövts fylla på fick vi för ca en vecka sedan felmeddelande i bilen att kylarvätskan var låg. Öppnade huven och visst var det dåligt med vätska.
Har fyllt på till stecket när den var kall men nu verkar det sjunkit lite ändå, inte mycket men ändå noterbart.

Det luktar dessutom bränd glykol i motorn säger en polare som vet men varifrån det kommer vet vi ej.

I samband med installationen av värmare bytte vi termostat då den gamla lagt av. Efter det bytet så blir motorn snabbt varm. Tempmätaren i bilen går upp till mitten på kanske 3-5km körning från kallstart och utan motorvärmare inkopplad. Den stannar sedan på mitten och går aldrig högre upp än så.

Jag har gjort följande slutsatser efter en hel del läsande på forum:
- Det är ingen olja eller liknade smuts i kärlet för kylarvätska samt det kommer inga bubblor eller luktar avgaser från det med motorn igång.
- Locket till oljepåfyllningen har inget vitt klet på insidan utan endast på stickan.
- Kylsystemet verkar fungera då det flödar vatten i slangarna.
- Det kommer ingen vit rök när man gör rejält gaspådrag.

Mina frågor är nu:
- Håller blockpackningen på att gå eller har den redan gått?
- Kan jag ha en igensatt vevhusvent?
- Kan det finnas luft i kylsystemet som gör att motorn snabbt blir varm?
- Vad kan det annars vara som är galet? ;o)

STORT TACK för ev svar eller tankar kring mina problem.

Stay SiC!
osterback
1 januari 2013 · 218 Inlägg

Troligen blockpackningen som gett sig!
Om motorn blir snabbt varm(arbetstemperatur) normalt och bra, inga konstigheter bara den stannar där och inte stiger till kokpunkt!

Kör till en verkstad och låt provtrycka kylsystemet, då kan man lätt konstatera om packningen gått!

Senast redigerat av osterback (2 januari 2013)

-
Corey_t
1 januari 2013 · 27 Inlägg

Så här ser oljan ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29376/29376-dea14b6bd7f5a9cd48117db74987245a.jpg

Kollade på saabturboclubforum å där trodde man kondens var anledningen till kletet på stickan...

Stay SiC!
osterback
1 januari 2013 · 218 Inlägg

Du skriver att kylvattnet försvinner?

Senast redigerat av osterback (1 januari 2013)

-
gurragas
1 januari 2013 · 269 Inlägg

Angående kletet så är det nog kondens, kör ni många korta sträckor typ 1-2 mil per dag så bildas det kondens i röret och denna klet följer med när du drar upp stickan, brukar ta en trasa och dra av en smal remsa, sätta spetsen på stickan på remsan och trycka ned i röret, då får man bort det mesta och sedan en långtur på 10 mil så försvinner resten.

Ang. vattnet så hade jag samma på min 9-5 -00, vattnet försvann och det luktade bränd glykol, detta berodde på den sk. bypassventilen på kylsystemet, sitter mellan motor och torpedväggen, när denna börjar läcka så läcker det rakt ned på avgassystemet, därav blir det väldigt lite som hamnar på marken då det kokar bort på röret, men om du kommer under bilen så kan du se eller känna på avgassystemet ungefär mellan motor och torped om det är kladdigt på röret.

Detta är vanligt fel på 9-5 och du kan säkert hitta mer i ämnet om du söker på "bypassventil vattne saab 9-5"


http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=145030

Senast redigerat av gurragas (1 januari 2013)

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Corey_t
1 januari 2013 · 27 Inlägg

Ska kolla ventilen.
Provtrycker kylsystemet imorgon så vi får se vad domen blir...

Stay SiC!
andreas1
1 januari 2013 · 1 020 Inlägg

Kan även vara lösa bultar till toppen.
Hade en 9-5 som vattnet tom sipprade på utsidan av toppen.
Av med ventilkåpan o känn på skruvarna.
Även detta är vanligt fel.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
gurragas
2 januari 2013 · 269 Inlägg

Corey_t skrev:
Ska kolla ventilen.
Provtrycker kylsystemet imorgon så vi får se vad domen blir...

Vad blev domen??

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Gizmojohan
2 januari 2013 · 3 295 Inlägg

osterback skrev:
Troligen blockpackningen som gett sig!
Om motorn blir snabbt varm(arbetstemperatur) normalt och bra, inga konstigheter bara den stannar där och inte stiger till kokpunkt!
Kylvattnet har ett högre tryck än oljan därför får du in kylvatten i oljan när packningen gått mellan kyl och oljekanal!

Kör till en verkstad och låt provtrycka kylsystemet, då kan man lätt konstatera om packningen gått!

Sällan attdet är mer tryck i kylsystemet än vad man har i oljetryck. Oljetrycket brukar oftast pendla mellan 1-7 bar beroende på vilken temperatur som oljan har. Har man sånt tryck i kylssystemet så lär varenda slang skjuta på löpande band.

osterback
2 januari 2013 · 218 Inlägg

Slave_joe skrev:

osterback skrev:
Troligen blockpackningen som gett sig!
Om motorn blir snabbt varm(arbetstemperatur) normalt och bra, inga konstigheter bara den stannar där och inte stiger till kokpunkt!
Kylvattnet har ett högre tryck än oljan därför får du in kylvatten i oljan när packningen gått mellan kyl och oljekanal!

Kör till en verkstad och låt provtrycka kylsystemet, då kan man lätt konstatera om packningen gått!

Sällan attdet är mer tryck i kylsystemet än vad man har i oljetryck. Oljetrycket brukar oftast pendla mellan 1-7 bar beroende på vilken temperatur som oljan har. Har man sånt tryck i kylssystemet så lär varenda slang skjuta på löpande band.

Vart nog lite fel där!! SÄLLAN!  Tack för att du rättar!

-
Corey_t
3 januari 2013 · 27 Inlägg

Åkte till lokala mekonomen verkstaden för att diskutera med en kille där som ska ha koll på Saab.
Han kollade om det fanns avgaser i expansionskärlet men som tur var det nada.

Han uteslöt blockpackningen direkt, dels pga utebliven HC-halt menäven då det inte var något övertryck i systemet.
Vevhusventilationen är det heller inte utan han trodde på kondens samt ett litet läckage i kylsystemet.

Orsaken till den stora minskningen av kylarvätska var garanterat luft i systemet och då 9-5:ans system tydligen tar tid på sig å lufta ut helt var det inte ovanligt med minskningar ett par veckor...
Eftersom jag inte kan se nåt läckage på marken är det troligen så lite som läcker så vi skulle provtrycka och leta läckan vid senare tillfälle förutsatt att det inte töms igen så klart.

På agendan står nu ett oljebyte samt kolla så bultarna till toppen sitter på plats.

Att bilen snabbt går upp i temp var ingen fara så länge den stannar där. Enligt mekanikern kunde det snarare va en fördel med ett system som snabbt blir varmt smile

Det jag däremot skulle vara lite vaksam över var att kedjan rasslade en aning så kanske kunde vara läge för ett byte av kedja och spännare tyckte han... sad

Stay SiC!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2013 · 13 757 Inlägg

bara för att vevhus skiten är uppgraderat så är inte problemet borta.

så det är livsfarligt med korta turer på dessa motorer

vattnet är nog som sagt bara lite fukt smile

fixar du kedjan fixa även tråget då..riva ner och göra rent silen det spar många tusenlappar i slutänden

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gurragas
3 januari 2013 · 269 Inlägg

Growe skrev:
bara för att vevhus skiten är uppgraderat så är inte problemet borta.

så det är livsfarligt med korta turer på dessa motorer

vattnet är nog som sagt bara lite fukt smile

fixar du kedjan fixa även tråget då..riva ner och göra rent silen det spar många tusenlappar i slutänden

Håller med, passa på att rengör tråget, byt O- ringen till pickuppen, passa på att byta packboxen till oljepumpen.

Samt kolla tätningen till kedjespännaren, vanligt att den läcker lite och då rinner olja ned på multiremmen.

Detta är ca. två-tre timmars jobb men mycket värt.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang