Orginal 4cylindrig sugmotor med hög effekt ?

Evildan
6 januari 2013 ·

M_Broberg skrev:

ekelund88 skrev:

Bmw_Bertil skrev:

2.3l 220hk ! Så lite mer effekt per liter tongue

det är väl turbon ? i 968an sitter en 3liters 4cyl16v sugis smile

944 S2 har även den en 3 liters 4a, minns dock inte om det är samma effekt osv.

211hk@5800 och 280Nm@4100. 2990cc.

924s hade en 944motor, 2479cc 4cyl på 160hk@5900 och 210Nm @ 4500

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
6 januari 2013 · 839 Inlägg

Bullet--- skrev:

M_Broberg skrev:

Bullet--- skrev:
Så du menar att endast fordon med variomatic är det bra att ha hög toppeffekt. För dem flesta Honda motorer är konstruerade med hög toppeffekt i åtanke och vara bränslesnåla vid lägre varvtal. Och dem går inte precis dåligt.

ja.

nej hondorna funkar när du väl ligger i rätt register, tror inte det finns en enda biltillverkare i världen som tillverkar en motor Bara för hög toppeffekt. däremot folk som trimmar gör detta.

REGISTER oavsett hur högt det ligger så behövs ett register på 2-3000 RPM där du har mkt effekt.

annars går bilen skitmkt sämre än den kan göra.

Basicly. det är värt att sänka toppeffekten för att få bredare register. därför är toppeffekt inte så jävla intresant, det är körbarhet som spelar roll.

Används rätt ofta i dragracing om jag inte har helt fel. Folk har byggt sina motorer för att sedan trimma ner dem för att få ett bredare register och samtidigt en mer körbar bil.

Och såklart byggs inte honda motorerna med all effekt på höga varv utan mest att toppeffekten ligger i ett högre varvtalsområde än liknande motorer.

Beror ju på hur utväxlingen ser ut. Hamnar man på 5000rpm efter växling så är det onödigt med maxeffekt vid 4000rpm.

Btw, din bil är min drömbil

Senast redigerat av UhrJr (6 januari 2013)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
6 januari 2013 · 839 Inlägg

Så ska man köra på strippen. Målet är ju som vi var inne på att arbeta på dom varvtalen där man har högst effekt.

För en allaround bil vill man ju ha hög medeleffekt. Men det är en annan sak smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
6 januari 2013 · 839 Inlägg

M_Broberg skrev:

UhrJr skrev:
Btw, din bil är min drömbil

jag blev nyfiken, vem pratar du med?


Och sammanfattningsvis har alla fel. var man har effekten beror på vad man vill med bilen? inget är ju nånsin 100% rätt verkar det som tongue

Ledsen, jag menade Bullets Civic. Även om en T16 vore nåt det med wink


Ja du har rätt. Smaken är som baken. Man väljer chassien, motorer, setup, skor, däck, frukostmål mm efter vad man ska göra med bilen big_smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
6 januari 2013 · 839 Inlägg

Har alltid haft något speciellt för små hatchbacks, och modellen du har är ju ändå kungen av dom alla. Möter en kärring i en röd sån med svart motorhuv varje morgon och varje kväll påväg till och från jobbet. Träffas av avund varje gång... wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang