2803
Sök

B234f i Volvo 240 -90

41 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Som rubriken lyder så tänkte jag stoppa ner en 16v motor i en 245a årsmodell 90. Styrsystemet är ju redan fixat då det är LH 2.4 så det är ju bara att byta boxarna, motorfästena har jag sett och hört att man får bygga om lite (varför vet jag inte) men det är ju ingen raketforskning som behövs till det smile

Sen är det två problem som kommer, fördelare och insug! Är det någon som har gjort eller vet om man kan ta upp ett hål i torpedväggen och göra lite plats för fördelaren eller är det massor som tar i på insidan istället då? har hört folk som har pratat om att värmepaketet sitter nära väggen? Tacksam för lite TIPS!

Angående insuget så är väll problemet att det tar i bromsservot om jag inte har fattat det fel? Jag tänkte om man kanske kunde ta ett bromsservo från en 740 och stoppa i 240in för att slippa modda om insuget, någon som vet om det går eller har någon enklare lösning??

Svara gärna på mina 2 frågor och kom gärna med fler förslag/tips! smile
Gärna lite info om regbesiktningen med!


2 oktober 2012
#2
Det är väligt trångt bakom plåten vid värmepaketet men du som skall köra 2.4 måste ju ha fördelaren. Alternativet
då är att ta ett B230A/E/F osv block. montera i 16V kolvarna med nya ringar.

Ta en blockfördelare från v.240 lh2.4. kapa bort halsen på den så den blir kortare, svetsa ihop
igen sen ett saab fördelar lock med sidoanslutningar.

insget måste antingen kortas typ 5-7cm eller kapa det vid flänsen mot toppen & vinkla upp det lite så det går
över själva broms cylindern. du måste dock flytta vätake behållaren med 2st 90gr plastböjjar & lite slang.

Kör själv volvo 240 16v turbo & fick fundera både en & två gånger innan allt passa.

Ang regbes ska det inte vara ett problem så länge du har kvar all avgasrening såsom katt, lambda & egr.


449 Inlägg
2 oktober 2012
#4
passar inte b204 insuget i 240??? fördelarn därimot är ju värre om du inte byter block.. fast de klart jag såg en som monterat fördelarn fram på en t5 motor så allt går ju med lite funderingar

Full Fart Spar Tid!!!

41 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#5
Tack för tipsen men jag ska försöka köra med bakmonterad fördelare, får se hur jag löser det. Ingen som vet om det går med bromsservo från 740 16v?


449 Inlägg
2 oktober 2012
#6
det är bara att prova... det är ju bolt on på bilen men frågan är om det räcker för att få plats med insuget.. men ska du ändå kapa i torpedplåten är det väl bara att kapa vidare.. glöm bara inte att värmepaket sitter bakom torpeden när du kapar

Full Fart Spar Tid!!!

3 oktober 2012
#8
räcker inte med att byta servo:P


449 Inlägg
3 oktober 2012
#10
http://www.google.se/imgres?q=volvo+b20 … 0,s:0,i:67 köp ett insug till b204 gt/ft passar rätt i en 240 utan svets och dyligt

Full Fart Spar Tid!!!

41 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#11
Sånt insug är säkert inte lätt att få tag i och om man får tag i ett så är det säkert inte billigt heller tongue


449 Inlägg
3 oktober 2012
#12
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fla … inium.html  köp en sån då och såga sönder ett 8 ventils insug... b204 ft/gt satt i alla finland /italien export bilar 740/760/780/960 så det finns allt... ring jb dildemo och hör

Full Fart Spar Tid!!!

41 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#13
Blir att använda det insug jag har smile men har en till fråga nu, har sett att det finns olika boxar till 16v och tänkte höra om nån visste skillnaden på dom? smile

Bränslebox
0 280 000 571
0 280 000 928

Tändbox
0 227 400 152
0 227 400 119


TBM NINJA
917 Inlägg
4 oktober 2012
#14
B14sK skrev:
Blir att använda det insug jag har smile men har en till fråga nu, har sett att det finns olika boxar till 16v och tänkte höra om nån visste skillnaden på dom? smile

Bränslebox
0 280 000 571
0 280 000 928

Tändbox
0 227 400 152
0 227 400 119

finns ju en 16v med självjusterande kamrems spännare å en utan...kanske den olikheten gör blandannat att de finns olika boxar.. (bara förslagsvis)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

25 Inlägg
7 januari 2013
#15
Kör du med elfläkt så borde det gå att bygga motorn lite längre fram, dock kan kardanen bli för kort (?)


7 januari 2013
#16
du måste fram minst 8cm, & då tror jag ändå det inte går få lös fö-locket. plus
att du måste förlänga kardan, spakställ. & oljetråg måste moddas ordentligt!


25 Inlägg
9 januari 2013
#17
det har du jävligt rätt i, slarvigt av mig!



Sök