Opel rekord 1900 -71

Dif
14 januari 2013 · 44 Inlägg

Har inte tillgång till något garage just nu tyvärr så har inte testat att ställa in den. Batteriet har jag tagit in och laddat över natten och det känns väldigt starkt. Jobbar länge innan det börjar ge upp. Hur är det med rotor och fördelarlocket, "stiftet"!? på rotorn är snedslitet men jag tycker inte att det är katastrof kan det påverka något eller?

gurragas
14 januari 2013 · 269 Inlägg

För övrigt så brukar det vara något strul med soppa om den går men bara med mycket gas.

Du har väl membran i soppapumpen på den där, det kan ha blivit ett tjuvlufthål som gör att den inte pumpar soppa som den skall..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Dif
14 januari 2013 · 44 Inlägg

Finns väl bara ett läge för rotorn va, jag kan väl inte ha satt den fel, att det är något sånt enkelt!?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2013 · 14 066 Inlägg

Dif skrev:
Finns väl bara ett läge för rotorn va, jag kan väl inte ha satt den fel, att det är något sånt enkelt!?

Rotorn passar bara på ett sätt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Drönirettab
14 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Om rotorns styrklack är hel så ska du känna tydligt när den kommer i rätt läge, den ska inte kunna sättas fel "bara så där" alltså. smile

Dif
14 januari 2013 · 44 Inlägg

Ja tänkte väl det, och den kan väl vara rejält sliten innan det blir strul pga av det, min är snedsliten men känns inte som att den är katastrof slut!

gurragas
14 januari 2013 · 269 Inlägg

Dif skrev:
Finns väl bara ett läge för rotorn va, jag kan väl inte ha satt den fel, att det är något sånt enkelt!?

Däremot kan du checka av att inte "blystiftet" i locket fastnat, har hänt förr på gamelbilar smile

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Dif
14 januari 2013 · 44 Inlägg

Soppa kommer som det ska när man gasar, spanar jag ner i förgasaren så ser det ut prrecis som vanligt med bra flöde vid gaspådrag. Okej blystiftet ska kollas!

Drönirettab
14 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Dif skrev:
En polare hjälpte mig att bogsera igång den och då startar den men låter väldigt dovt och håller sig endast vid liv om man har gasen i botten

Det där låter ju som den inte går på alla cylindrar, då låter motorn "dovt" och blir väldigt svag. En sån sak kan nog göra att motorn inte startar på startmotorn, men går att bogsera igång. Jag tycker ändå att du kan mäta spänningen vid tändspolen för att vara helt säker, men som andra skriver så är tänddetaljerna viktiga att kika på. smile

valle22 skrev:
Skulle tro den behöver minst 9V att det skall orka tända.

Mycket möjligt, vet inte riktigt hur låg spänning de mekaniska tändsystemen generellt brukar behöva för att ge tillräcklig gnista. Jag tror väl ändå att de tolererar lägre spänning än moderna tändsystem. smile

osterback
14 januari 2013 · 218 Inlägg

Kolla tändpunkt, så att inte fördelaren är lös eller dylikt. Prova annars att vrida fördelaren lite vid startförsök om tändningen ändrat sig.

-
Dif
14 januari 2013 · 44 Inlägg

Ja kanske kan vara så, men hur fan kan den bli så ledsen av att bara stå, den stod i ja kanske 3-5 dagar innan den slutade tända. Innan dess gick den verkligen klockrent.

osterback
14 januari 2013 · 218 Inlägg

Dif skrev:
Ja kanske kan vara så, men hur fan kan den bli så ledsen av att bara stå, den stod i ja kanske 3-5 dagar innan den slutade tända. Innan dess gick den verkligen klockrent.

det borde inte vara någe större fel, men alla gissningar är värt att prova!
Ibland blir man inte klok på småfel.

Jag påstår mig inte vara expert som dem andra i ligan men detta är sånt som jag själv skulle kolla!
Försöker bara hjälpa.

-
Dif
14 januari 2013 · 44 Inlägg

Du har helt rätt och jag är grymt tacksam för alla teorier!

Dif
15 januari 2013 · 44 Inlägg

Nu har jag lånat så att jag kan mäta om tändspolen är som den ska, förstår dock ingenting av multimeterns inställningar finns en jävla massa olika. Hur ska jag gå till väga när jag ska mäta, har batteriet inne på laddning just nu så testar ikväll eller i morgon förmiddag. Och hur lägger man upp bilder, tänkte lägga up en bild på den så att ni lättare kan hjälpa mig med inställningen.

Dif
15 januari 2013 · 44 Inlägg

Har snackat med en bekant som är bilmek idag. Han tror att det ät en isplugg och att jag borde bogseraigångden och sen hålla gasen i botten tills det släpper... Låter jävligt läskigt tycker jag, har förvisso inget garage att tina den i men borde inte allt möjligt kunna gå sönder på det här sättet?

caromania Forummoderator
15 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Dif skrev:
Har snackat med en bekant som är bilmek idag. Han tror att det ät en isplugg och att jag borde bogseraigångden och sen hålla gasen i botten tills det släpper... Låter jävligt läskigt tycker jag, har förvisso inget garage att tina den i men borde inte allt möjligt kunna gå sönder på det här sättet?

Jag var också inne på något så simpelt som frysning i förgasaren.

Han menar nog hålla liv i motorn tills den blivit genomvarm och isen är borta och vatten förångats. Gamla förgasarhäckar behöver en del k-sprit ibland. Har bilen stått inomhus är det sannolikt inte det som är felet även om det teoretiskt kan frysa i förgasarhals och munstycken bara av insugsluftens hastighet och kyla.

Det är ju aldrig fel att kontrollera alla brytare och stift och grejer, men samtidigt så går inte brytare sönder, de blir sämre över tid. Om bilen går den ena dagen och inte den andra så är det med största sannolikhet något annat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dif
15 januari 2013 · 44 Inlägg

Bilen hade stått några dagar sen jag körde den sist så rent teoretiskt kan den ha frusit. Försökte bogsera igång den nu ikväll igen. Stillastående snurrar allt men tänder inget alls. Vid bogsering så går den igång lätt men bara med växel i och gasen i botten. Samma dova ljud vilket stegrar (går upp i varvtal) ju fortare man åker men helt kraftlös som tusan. OM det har frusit är det alltså i förgasaren, mest troligt i alla fall!? Ser att soppan sprutar ner men mer än så ser jag ju inte utan att skruva loss och titta.

caromania Forummoderator
15 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Det hänger ju ihop med fukt, is och kyla. Testa hårtork på förgasaren i 10 minuter. Annars är det tänddelar. Den verkar ju gå på 1-2 cylindrar. Byt en sak i taget och börja med det billigaste. Det kanske ändå är dags för nya stift etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dif
16 januari 2013 · 44 Inlägg

Stiften är nya sedan en månad men ska testa att värma upp förgasaren och se om det ger något resultat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang