Bilrutorna immar igen

victor-93
19 december 2011 · 108 Inlägg

Hej!

Jag har ett ständigt problem med min bil under hösten/vintern/våren, rutorna immar igen hela tiden!

Jag läste någonstans att det kan bero på att någon tidigare ägare har rökt i bilen och det är jag nästan 100 % säker på, så kan det vara det som är problemet? Att rutorna har blivit inkörda med jävla cigarettrök? Eller kan det bero på något annat?

Självklart har jag fläkten på men det fungerar inte ändå. Det enda som inte immar igen är framrutan, och det är ju bra det. tongue

Tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Bilen är fräsch så det ska inte vara något som är sönder, det kan jag inte tänka mig. Men ni får gärna ge lite tips. smile Tack på förhand

Poulsen462 Långtradarchaufför
19 december 2011 · 282 Inlägg

Orsaken att det immar igen är att det tränger in fukt i kupén, kan va allt från att värmepaketet läcker, rosthål i golvet, rutorna tätar inte, helt säker att den är hel undertill??, behöver inte vart stort hål för de ska komma blöta in

BMW - Det stavas som det låter:)
victor-93
19 december 2011 · 108 Inlägg

Poulsen462 skrev:
Orsaken att det immar igen är att det tränger in fukt i kupén, kan va allt från att värmepaketet läcker, rosthål i golvet, rutorna tätar inte, helt säker att den är hel undertill??, behöver inte vart stort hål för de ska komma blöta in

Kan inte svara på alla dina frågor utan får titta närmare på bilen. Men tack för svaret! Ska kolla upp det. Om någon annan har fler tips får ni gärna skriva smile

loow Jävel
19 december 2011 · 2 018 Inlägg

På firmabilen vi har så immar de alltid igen, på alla rutor. Den är sprillans ny, vettefan va de är för lurt.

You got to risk it, to get the biscuit :)
zovix Maskinbefäl
19 december 2011 · 1 038 Inlägg

Ett annat fel som är vanligt är igensatt kupéluftfilter. Då brukar det kunna imma igen duktigt.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Michkijn Tangentbordsriddare
19 december 2011 · 1 825 Inlägg

Kolla så att bilen verkligen är torr i kupén. Om du har tillgång till varmgarage så ställ in bilen med fönstrena/takluckan öppen så att den får vädra ur.

Har du blöta skor så hamnar ju vätan på golvet och det är ju en av orsakerna. Jag köpte en "Torrboll" häromveckan och den funkar magnifikt. Nu slipper jag skrapa rutorna i bilen tongue

Har även hört att, efter din åktur så låt framdörrarna vara öppna någon minut så att bilen vädras ur med korsdrag. Ska tydligen hjälpa lite.

Kör med liststift och kolla om det blir någon skillnad.

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
-Bazz3r- Team Breehäng
19 december 2011 · 1 623 Inlägg

Du är säker på att de inte är dina kläder/skor som är blöta? För de räcker ju med att de är snö på skorna som smälter och de kan börja bli imma på rutorna yikes

R1 3
└┼┤
2 4
Evildan
19 december 2011 ·

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=229219
finns redan en tråd om detta.
här finns det fler tips, både seriösa och några mera så typiska för den genomsnittlige G.org användaren smile

Grabber Dagdrömmare
19 december 2011 · 2 836 Inlägg

Samma syndrom i min E36.
Diskmedel funkar fint men det gäller att torka av riktigt bra efteråt.
Skitig filter är också en vanligt förekommande orsak.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
killercow
20 december 2011 ·

lägg tidningspapper under mattorna i bilen. suger upp den fuktiga luften bra i kupen.
torrboll funkar oxå. men tidningspapper är billigare. byt dom ibland bara.

kennet57
18 januari 2013 · 1 Inlägg

Hej Jag kan rekomendera ett medel som heter OKULAN det är kanon mot imma.
jag har det till mina glasögon och även på bilrutan, köpte det på en mässa men ser att det finns en hemsida på flaskan. www.okulan.se  jag kan verkligen rekomendera Okulan.

caromania Forummoderator
18 januari 2013 · 9 296 Inlägg

kennet57 skrev:
Hej Jag kan rekomendera ett medel som heter OKULAN det är kanon mot imma.
jag har det till mina glasögon och även på bilrutan, köpte det på en mässa men ser att det finns en hemsida på flaskan. www.okulan.se  jag kan verkligen rekomendera Okulan.

Har du provision?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang