Någon som vet nått? Vanguard Phase

Kanderss0n
16 juli 2011 · 68 Inlägg

Hej! vet inte om jag lägger upp tråden i rätt kategori men försöker här ilf.

Har fått ett erbjudande att köpa en Vanguard Phase II pickup, som jag förstår är en väldigt ovanlig bil.. Jag har förstått att det är en engelsk bil från runt 53-56.. Har sökt lite på blocket, ebay osv men inte hittat någon eller info!

Det jag undrar är om någon vet något mer om dessa bilar? Vilket värde det är på dom? Om det finns någon hemsida att köpa reservdelar från?

lägger upp en bild och hoppas det hjälper lite på travet!



https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68277/68277-f1ba8db0698f8383232ec0f4e8602ad0.jpg

Den ska tydligen se ut som denna
http://miliblog.co.uk/wp-content/uploads/2009/12/standard-vanguard-phase-1-pick-up-tcv-432.jpg

Senast redigerat av Kanderss0n (19 juli 2011)

Renault Megane Phas II 1.9 dCi "Pendlarbrukis" (2007)
RD_87 Skrotsamlare
16 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Det är inte mycket jag vet men rattväxel, 6V elsystem och rejält ovanlig. Den delar dessutom motorblock med någon liten Triumph sportbil & Ferguson grålle.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
saab_sonett Handledare
16 juli 2011 · 1 481 Inlägg

Sök på standard vanguard. Det är väl en pickup på den vanliga standarden.

Monterades i Nyköping för den svenska marknaden.

Senast redigerat av saab_sonett (16 juli 2011)

Kanderss0n
19 juli 2011 · 68 Inlägg

Okej, tack för lite mer info smile Ska upp i helgen i kolla på den och förhoppningsvis få lite mer information av ägaren smile
Vet att bilen gått som mjölkbil uppe i vemdalen i sina aktiva år .. (:

Renault Megane Phas II 1.9 dCi "Pendlarbrukis" (2007)
Kanderss0n
22 juli 2011 · 68 Inlägg

tack för svar! Någon som har en aning om vad en sån här bil har för värde i ett bra orginalskick? värt att kosta på ?

Renault Megane Phas II 1.9 dCi "Pendlarbrukis" (2007)
caromania Forummoderator
22 juli 2011 · 9 296 Inlägg

Det är aldrig värt att renovera en bil ur en ekonomiskt synvinkel, speciellt inte en engelsk vagn från 50talet som inte smäller så högt i det svenska snobbtänkandet. Renovera en sådan gör man för att bevara ett kulturarv och samtidigt ha roligt. Ska det vara värt något så är det öppet och tvåsitsigt. Då verkar man kunna få 100-150k för vilket skit som helst.

Med andra ord: självklart ska du renovera den!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RD_87 Skrotsamlare
22 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Jag skulle tro att det bästa man kan göra ur ekonomisk synpunkt är att ha den som den är och bara göra iordning det som är nödvändigt för att framföra fordonet. Och jag är inte ens säker på att det är lönsamt.
Gillar man pengar så ska man inte hålla på med gamla bilar....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
tobbelobbe56
2 augusti 2011 · 4 Inlägg

Hallo,jag håller på att renovera en Vanguard -54 Vinröd med röd läderklädsel,väldigt lite sliten.Engelska bilar är billiga att renovera ,motordelar köper man hos olsson i ellös AB,Ferguson standard 85 mm kolvar.o lager,ring killarna så får du rätt grejer.frambromsar är Saab 93 runt -60.Plåten brukar aldrig vara problem,tjock som attan.Värre med elsystemet 12 volt o plus jord.Har inte kollat generator o startmotor,stereon kan bliva ett problemas,någon som vet? Annars är det väl inget specielt.Har en massa delar över,från en extrabil.Allt utom kaross.
tobbelobbe:cool:

tobbelobbe56
9 augusti 2011 · 4 Inlägg

Finns det ingen mer som har en Standard Vanguard som renoveringsobjekt? måste finnas fler,
kontakta mig Tobbe.

RD_87 Skrotsamlare
9 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Det finns nog en del men de flesta Vanguard-ägare har nog knappt hört talas om internet. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kanderss0n
10 augusti 2011 · 68 Inlägg

tobbelobbe56 skrev:
Hallo,jag håller på att renovera en Vanguard -54 Vinröd med röd läderklädsel,väldigt lite sliten.Engelska bilar är billiga att renovera ,motordelar köper man hos olsson i ellös AB,Ferguson standard 85 mm kolvar.o lager,ring killarna så får du rätt grejer.frambromsar är Saab 93 runt -60.Plåten brukar aldrig vara problem,tjock som attan.Värre med elsystemet 12 volt o plus jord.Har inte kollat generator o startmotor,stereon kan bliva ett problemas,någon som vet? Annars är det väl inget specielt.Har en massa delar över,från en extrabil.Allt utom kaross.
tobbelobbe:cool:

Okej intressant ! smile Har du någon projekttråd om den ?
Jag va upp och kollade på bilen för någon vecka sen nu och kikade lite på balkarna under flaket osv och de va faktiskt bättre skick än jag trodde själv, så ska försöka ordna med transport osv först, så åker man upp och hämtar den framöver smile

Renault Megane Phas II 1.9 dCi "Pendlarbrukis" (2007)
tobbelobbe56
4 december 2011 · 4 Inlägg

Hej igen Kandersson,har du hämtat pickuppen än ? ,om man söker på internet så hittar jag bara delar i England, Man kan beställa genom deras klubb,vanguardklubben,det finns lite filmer på youtube,samt en massa på klubbens hemsida.Tobbe

Kanderss0n
4 december 2011 · 68 Inlägg

tobbelobbe56 skrev:
Hej igen Kandersson,har du hämtat pickuppen än ? ,om man söker på internet så hittar jag bara delar i England, Man kan beställa genom deras klubb,vanguardklubben,det finns lite filmer på youtube,samt en massa på klubbens hemsida.Tobbe

HeJ.. nä faktiskt har jag inte varit upp nånting mer till stugan än.. men ska upp runt nyår igen och ska då ta ett ordentligt tag i det hela med vanguarden!
ska kolla runt på lite hemsidor/klubbar och se vad det går att få tag på osv
men tack för visat intresse smile /Kristian

Renault Megane Phas II 1.9 dCi "Pendlarbrukis" (2007)
tobbelobbe56
22 januari 2013 · 4 Inlägg

hej Kandersson ,tiden går,kanske om du känner att du inte orkar ta tag i projektet med standard pickupp ,skicka vart den står, jag kan betala en bra summa för den , Tobbe , flytkraft.tobbe@gmail.com   skicka över min mail om du har tröttnat,jag hugger,vilken reklam för mitt företag om man har en sån,,,,,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang