Bila till holland. att tänka på?

Conceited GARAGET V.D.
27 januari 2013 · 900 Inlägg

vi tänkte bila till Holland.. och jag undrar vad är det man ska tänka på? jag vet att det inte finns vägavgifter och att vägarna är fina etc.

det är ca 1600 km dit, så ska man väl byta oljan, oljefilter och tändstift innan man åker och byta sedan igen när man är framme där eller?
däckslitage?
andra slitagedaler?
ja.. allt man som är viktigt för å slippa få motorstop på vägen.

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Presidento Of World
27 januari 2013 · 3 329 Inlägg

Conceited skrev:
vi tänkte bila till Holland.. och jag undrar vad är det man ska tänka på? jag vet att det inte finns vägavgifter och att vägarna är fina etc.

det är ca 1600 km dit, så ska man väl byta oljan, oljefilter och tändstift innan man åker och byta sedan igen när man är framme där eller?
däckslitage?
andra slitagedaler?
ja.. allt man som är viktigt för å slippa få motorstop på vägen.

MVH

Du kan ju göra service innan du åker med olja-filter ev tändstift sen behöver du nog inte göra det inte då det är 160mil vi pratar om, vanligtvis skulle du byta vid 1000mil (10 000km) eller liknande

bra mönster på däcken kan vara bra om du åker på frifarts vägarna och tänkt köra lite mer än du brukar göra här hemma.

Annars så är det väl de jag brukar kolla (Åker till Italien nästan varje sommar med bil)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
groze
27 januari 2013 · 564 Inlägg

320mil (tur och retur) är ju ingen sträcka alls egentligen, så kolla bara igenom bilen så den funkar som den ska, byt olja ifall det börjar bli dags för service osv.

Conceited GARAGET V.D.
27 januari 2013 · 900 Inlägg

okej tackar för svaren!!

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2013 · 10 280 Inlägg

Tänk på att Tyskland har dubbdäcksförbud (om ni har dubbdäck och tänkt åka dit på vintern...)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Farleykarley
27 januari 2013 · 406 Inlägg

Det är 160mil, inte 1600mil ni skall åka. Ser absolut ingen anledning till att byta olja/oljefilter + tändstift enbart för denna resan. Såvida det nu inte var väldigt längesedan det var bytt - men då borde man ju byta/serva den i vilket fall.

Som sagt, tänk på dubbdäckförbud i Tyskland och se även till att ha ett S-märke på bilen ifall det inte redan sitter på era befintliga skyltar. Dem brukar kunna vara lite hårda på att man skall kunna se bilens nationalitet när man är i utlandet.

Kolla över så att däcken är i bra iordning, att slangar m,m i motorutrymmet ser fräscha ut. Däcktryck, kylarvätskenivå och rätt oljenivå på stickan är en bra början.  Sen kan det väl alltid vara bra att ha med ett riktigt reservhjul och en fräsch varningstriangel plus lite basicverktyg (silvertejp, buntband och skiftnyckel). Alltid tråkigt att bli stående utan rätt utrustning.

Senast redigerat av Farleykarley (27 januari 2013)

Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2013 · 10 280 Inlägg

Reflexväst är väl ett krav att ha med i Tyskland oxå har jag för mig. Minns inte om det även var i Tyskland en uppsättning glödlampor oxå var ett krav.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Farleykarley
27 januari 2013 · 406 Inlägg

Brådhis skrev:
Reflexväst är väl ett krav att ha med i Tyskland oxå har jag för mig. Minns inte om det även var i Tyskland en uppsättning glödlampor oxå var ett krav.

//Brådhis

Japp, om man skall ut på Autobahn och åka. Då är det även obligatoriskt att ha med en soppadunk i bilen.
Går att läsa rätt mycket matnyttigt om vad man bör tänka på här;
http://www.bilaieuropa.se/

Senast redigerat av Farleykarley (27 januari 2013)

Conceited GARAGET V.D.
28 januari 2013 · 900 Inlägg

Brådhis skrev:
Tänk på att Tyskland har dubbdäcksförbud (om ni har dubbdäck och tänkt åka dit på vintern...)!

//Brådhis

vad gör man dårå? sätta på s däck innan man åker?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Jottix
28 januari 2013 · 186 Inlägg

Conceited skrev:

Brådhis skrev:
Tänk på att Tyskland har dubbdäcksförbud (om ni har dubbdäck och tänkt åka dit på vintern...)!

//Brådhis

vad gör man dårå? sätta på s däck innan man åker?

Friktions däck kanske?

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
28 januari 2013 · 900 Inlägg

Farleykarley skrev:

Brådhis skrev:
Reflexväst är väl ett krav att ha med i Tyskland oxå har jag för mig. Minns inte om det även var i Tyskland en uppsättning glödlampor oxå var ett krav.

//Brådhis

Japp, om man skall ut på Autobahn och åka. Då är det även obligatoriskt att ha med en soppadunk i bilen.
Går att läsa rätt mycket matnyttigt om vad man bör tänka på här;
http://www.bilaieuropa.se/

mycket bra info!! tackar!!
men tycker att det e överdrivet me tyska lagar.. snart måste man dra en bil mack/reservdelsbutik bakom bilen bara för å åka genom tyskland.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang