Det är 160mil, inte 1600mil ni skall åka. Ser absolut ingen anledning till att byta olja/oljefilter + tändstift enbart för denna resan. Såvida det nu inte var väldigt längesedan det var bytt - men då borde man ju byta/serva den i vilket fall.
Som sagt, tänk på dubbdäckförbud i Tyskland och se även till att ha ett S-märke på bilen ifall det inte redan sitter på era befintliga skyltar. Dem brukar kunna vara lite hårda på att man skall kunna se bilens nationalitet när man är i utlandet.
Kolla över så att däcken är i bra iordning, att slangar m,m i motorutrymmet ser fräscha ut. Däcktryck, kylarvätskenivå och rätt oljenivå på stickan är en bra början. Sen kan det väl alltid vara bra att ha med ett riktigt reservhjul och en fräsch varningstriangel plus lite basicverktyg (silvertejp, buntband och skiftnyckel). Alltid tråkigt att bli stående utan rätt utrustning.
Senast redigerat av Farleykarley (27 januari 2013)