intermittens är jo förstås bra att hålla koll på ..
men dem flesta maskiner som är kända märken och har en skaplig prislapp, passar perfekt till större hobbyarbeten ..
det är mer om du har tänk att typ svetsa LÄNGE UTAN avbrott i TJOCK gods, då börjar intermittens spela stor roll ..
( intermittens är nog den största skillnaden mellan billiga biltema svetsar och riktiga telwin, kempi osv svetsar)
sedan 2 fas?! , jag känner bara till 1 fas och 3 fas.., kör du något på 2 fas så blir det snedbelastning( och dåliga saker kan hända ), har jag fel??
sedan begagnad svets..,
1, se till att de är bra märke ( känd märke , kempi, telwin osv..)
2, att slangpaketet är i bra skick ( inge direkta tecken på att den är överkörd, stampad på , smält, eller råkat illa ut..
4, mekaniken som matar fram svetstråd .., den är väldigt känslig.., och ska vara i bra skick !, ( om jag vore du så skulle jag leta efter dubbelmatning .., asso inte 2 rullar som nyper tråden och matar, utan 4 rullar ,)
5, prova maskinen förstås.., funkar elektroniken bra .., för funkar den så brukar jo elektroniken aldrig gå sönder på svetsar ( gamla i alla fall )
6, se till att få med alla tillbehör så sparar du pengar.., som hållare till trådrullen , gasregulator, eventuellt gasflaskan, osv
( lite saker jag fick lära mig nä jag köpte NY svets .., att man behöver i princip direkt byta ut trådledaren i slangpaketet .. då org var plast och bara jävlades , den nya var metall, och håller fortfarande starkt , efter 50+kg svetsmaterial)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a