Opel astra - 99 Generator/batteri haveri!

NORRLANDSGOLD
29 januari 2013 · 135 Inlägg

Har då en opel astra 99 1,6 club.

Bilen har betett sig märkligt sedan jag köpte den.

Har jag fläkten på så låter stereon som skit. Så provade att dra nya kablar till batteriet utan effekt.

Sen har jag bytt batteri på den när det andra drogs ut av någon anledning. Mätte då på batterikablarna och den laddade 14,38 någonting sånt.

Men för ett tag sen la styrservon av på bilen (Elektrisk servo) och sedan dess laddar inte bilen alls under belastning.

Om jag kör bilen utan halvljus på och med fläkten på 2 läget. Och styr på ratten laddar bilen 8-9 volt.

Vad kan det vara?

Generatorn, batteriet eller har det blivit någon kortis i styrservon?

Tacksam för snabbt svar!

NORRLANDSGOLD
29 januari 2013 · 135 Inlägg

Laddlampan lyser inte heller ska jag tillägga!

Omega_Ludde
29 januari 2013 · 34 Inlägg

Hej.

Prova att byta generator rem, billigt och ska väll ändå göras någon gång.

Mvh Johan

Roffer
29 januari 2013 · 59 Inlägg

Kolla jordflätan till motorn, sitter i framkant av motorn mot kylaren , den kan gå av och då kan det bli så, det räcker att den börjar gå av.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2013 · 17 476 Inlägg

Roffer skrev:
Kolla jordflätan till motorn, sitter i framkant av motorn mot kylaren , den kan gå av och då kan det bli så, det räcker att den börjar gå av.

Jorda generatorn med en startkabel som du drar till minus på batteriet. Blir det bättre då så är felet lokaliserat enligt ovan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NORRLANDSGOLD
29 januari 2013 · 135 Inlägg

Måste jag ta av minuspolen på generatorn eller räcker det att bara sätta i plåt någonstans på generatorn? Om det nu existerar då den ser ut att vara av aluminium.

Ska kolla det där med jordflätan med.. Tack för snabba svar smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2013 · 17 476 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:
Måste jag ta av minuspolen på generatorn eller räcker det att bara sätta i plåt någonstans på generatorn? Om det nu existerar då den ser ut att vara av aluminium.

Ska kolla det där med jordflätan med.. Tack för snabba svar smile

Sätt den i "chassit" på generatorn eller där den ser ut att ha "bra jord" på denna. Du behöver inte ändra något annat.

Kör man med en bil som inte generatorn har ordentlig jordning/laddning på kan denna ta skada rätt snabbt och behöver bytas. Vi pratar minuter. Så ta det vackert. Den måste ha "något att ladda/jobba mot" annars så: Fuck. Dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NORRLANDSGOLD
29 januari 2013 · 135 Inlägg

Okej , jag gör ett försök i morgon får vi se om det lyckas .. Ska inhandla ett nytt batteri med så ja vet att det inte är det som allt hänger på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2013 · 17 476 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:
Okej , jag gör ett försök i morgon får vi se om det lyckas .. Ska inhandla ett nytt batteri med så ja vet att det inte är det som allt hänger på.

Låter som en god idé. Det kan faktiskt vara det som strular.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang