4645
Sök

Etanolkonvertera volvo 240

773 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#1
hej tänkte konventera min 240 då soppan är så dyr. har läst att man kan ta spridarna från v70 turbo och sätta på så går den att köra på etanol går det? tar motorn skada av etanol? mvh Love

edit: såg att man kunde köpa en box som har kallstart grejen måste man byta spridarna ändå fast man köper en box?
Senast redigerat av tvedberg (3 februari 2013)

1 125 Inlägg
4 februari 2013
#2
http://www.etanolexperten.se/

Där finns det en del att läsa.


German Engineering
9 083 Inlägg
4 februari 2013
#3
Kikade i SFROs bygghandbok och såhär står det om etanolkonvertering smile

"Att köra på etanol, eller snarare E85, som är en blandning av 85% etanol och 15% bensin har blivit populärt. Etanolen kan framställas av lite olika varor men i stort sett alltid räknas det som förnyelsebart bränsle och ger inte samma nettotillskott av koldioxid i atmosfären som fossila bränslen (bensin, etc). En av fördelarna med etanol som bränsle är också att det är förhållandevis lätt att få en bensinmotor att fungera med sprit i tanken.

Reglerna som styr etanolkonvertering av bilar för etanoldrift kom i mitten av 2008. Reglerna skiljer sig åt för "vanliga" bilar och för amatörbyggt/ombyggt fordon.

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON Det finns 2 huvudvarianter på laglig konvertering. Den ena är att man använder en typgodkänd konverteringssats, den andra varianten är att man själv sätter ihop en sats enligt vissa krav. Den första varianten kräver ingen djupare förklaring men variant två är värd att reda ut i detalj.

Kraven för en "egen" konvertering skiljer sig åt beroende på årsmodell. Om bilen är tagen i bruk 1/1 1993 eller senare, så måste avgasutsläppen provas enligt ett EG-direktiv (70/220/EEG)

Dessutom skall en OBD-kontroll göras. OBD betyder On Board Diagnostic och är ett system som alla moderna bilar måste ha, med ett standardiserat uttag för kontroll av motorns styrsystem.

Därtill ska ett intyg följa, som styrker att materialet i bilen tål bränslet samt ett jämförande effektprov. Dessa prover är dyra och krångliga och för de flesta privatpersoner knappast möjligt att bekosta.

Om bilen är tagen i bruk före 1/1 1993, är det betydligt enklare. Inget speciellt avgasprov behövs utan det räcker att bilen klarar avgastestet som normalt sett görs vid kontrollbesiktningen.

Det finns ändå en del tekniska krav att ta hänsyn till:

* om bilen är "bränsleflexibel", alltså kan köras på både bensin och E85, så måste bilen själv anpassa sig till bränslet - det får inte krävas någon manuell justering.

* konverteringen får inte påverka diagnossystemet (OBD-systemet)

* motoreffekten får inte ändras med mer än 5%

* man får inte manipulera sensorsignaler utanför styrdatorn - alltså inte använda ett "piggybacksystem"

* om bilen bara kan köras med E85 ska den märkas med en skylt, och den ska inte behöva manuell justering av bränslestyrningen för att fungera.

* bränslesystemet (tank, ledningar, etc.) ska tåla etanol, så att inga läckage uppstår.

Reglerna ger alltså ganska stora möjligheter till "hemkonvertering" av äldre bilar. Man får då byta det som behövs för att klara omställningen till E85, även motorns styrdator, faktiskt. Men det gäller förstås att man justerar in allt så väl att man klarar avgastestet hos Besiktningsorganet.

Man får inte heller byta mer än vad som krävs, det är till exempel inte okej att överladda en sugmotor, alltså att i efterhand montera turbo eller kompressor.

OMBYGGT OCH AMATÖRBYGGT FORDON Ombyggt och amatörbyggt fordon har betydligt enklare regler. Oavsett årsmodell är det egentligen bara två saker att hålla reda på. Motorn ska klara avgasprovet motsvarande en vanlig kontrollbesiktning, och bränslesystemet ska tåla etanolen.

Visserligen får man fortfarande ändra motorn så mycket som krävs för att klara bränslebytet (om bilen inte är så gammal - 1975 eller äldre - att ingen avgascertifiering gäller), men det finns ingen begränsning när det gäller hur ny bil man får konvertera själv. Men ju nyare bil man bygger på, desto svårare är det förstås att ersätta original motorstyrning med eftermarknadsdelar, eftersom systemen är mer och mer integrerade"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

126 Inlägg
4 februari 2013
#4
Eller så gör du som vi andra, bara tanka o köra! Är det kallt bara tanka mer bensin så har du inga problem med att starta den. Kör med bara etanol på sommaren och ca 75% etanol 35% bensin på vintern och jag har inga problem! Kör en Volvo 940 115 hk



Sök