Jag funderar på att köpa en Alfa Romeo -07 importerad från Spanien. Är det riskabelt? Alfa har ju rykte om sig att vara lite opålitliga överlag, elektronik som strular osv. Är det dumdristigt att köpa begagnad som dessutom är importerad?
En bil blir ju inte automatiskt mindre driftsäker bara för att det är import. Det man däremot ska ge akt på är eventuellt mätarfusk eller fusklagade krockskador. En importerad bil med bra historik är inte sämre än en motsvarande svensksåld. Skicket kan faktiskt vara bättre på den importerade. Dock ska man alltis ställa sig frågan VARFÖR någon importerat bilen från början. För att tjäna pengar? För att det man säker bara finns utomlands?
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
"Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta. Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet."
Jag har hört att det kan vara mindre rost, också är det bra för motorn om den har varit i varmare länder så att det är färre kall-start. Har inte provkört bilen än, men verkar den i bra skick så kanske det är värt att köpa..
Jag funderar på att köpa en Alfa Romeo -07 importerad från Spanien. Är det riskabelt? Alfa har ju rykte om sig att vara lite opålitliga överlag, elektronik som strular osv. Är det dumdristigt att köpa begagnad som dessutom är importerad?
Vad jag hört så är spanska bilar fina. Nu är ju denna Alfa ganska ny, det är gamla Alfor som det kan vara ett helvete med.. men jag vet inte vad det är för merkostnader du ställs inför för att ta in den till Sverige dock. Borde vara samma regler som när man importerar från Tyskland. i Spanien är det mycket sol, så kolla upp om den stått nära havet eller i kraftig sol... vem har varit tidigare ägare och hur han denne förvarat den osv.. viktigt.
"Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta. Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet."
Hah, åfan.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.