5857
Sök

Råd vid köp av S60.

Racer850
13 februari 2013
Trådstartare
Tja på er.

Har tänkt byta bil ev och spanar på en S60 ja sett på blocket. http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … amp;last=1
De ja oroar mej mest för är ju miltalet. Men då antalaet ägare inte är högt så kan man ju tro att den är välskött, ser ju fin ut iaf.
Då den nu gott så här långt, är priset verkligen de rätta, eller kan man pruta ner de en bit till?

Hr tänkt byta in min Saab 9-5 2,3t vector från -02. Då saaben inte står högt i värde men är väl omhändertagen och turbo m.m är bytt och rullat 18200 i skrivande stund, tycker jag att de verkar som ett just byte rakt av.
All el funkar, tvättad och städad varje månad, omlackad vid inköp och fixat skärmar bak, baklucka, bak stöt,
Pixelfel i display är fixad m.m m.m, alla barnsjukdomar är åtgärdade såmin är ju i mkt fint skick.

Vad säger ni här på forat, ska ja baka och leta vidare, eller verkar de ok och som ett just byte?

Tjao

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 februari 2013
Varför vill du byta bil? Känns inte som att du får mer av någonting genom att byta.

Miltalet ska du inte stirra dig blind på. Min har gått exakt lika långt. Dock så kan det förekomma en del lite dyrare reparationer vid högre miltal. T.ex AC-kompressor, generator, servopump mm. Risken att något går sönder blir ju större desto längre det har snurrat. Priset lär du inte kunna göra mycket på. Anledningen till att en sån bil inte blir såld är för att folk är rädda för miltalet.

Men den ser ju fin ut på bilderna. Färgen är ju den klart snyggaste också wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 354 Inlägg
14 februari 2013
Fan hade jag haft plats hade de varit min vinterbil.. Skämt åsido. Ser fin ut på bilderna, kolla serviceboken och jag tror att någon Verkstad kan kolla upp vilka som ägt bilen innan (kunde audi kolla på min iallafall) menar så du kan se åldersgruppen som ägt bilen innan om du är rädd att åldersgruppen varit yngre människor som lekt rallyförare wink (inget att vara orolig för om serviceboken är komplett och oljan är bytt regelbundet o.s.v.) tror att du får mycket bil för pengarna där. Dock så vet jag inte hur turbon är vid det miltalet. Jag svär inte på att den är död eller i bra skick det är jag inte kunnig om men åk och provkör den iallafall! Då kommer känslan om de är rätt eller fel! wink

Edit: alla som är i min åldersgrupp leker inte rallyförare med bilar smile som sagt provkör och jämför hur kurvtagningen känns gentemot din egna bil som. Fjädring, vindrutetorkare. Prova allt som går, du märker om nåt är fel. Därför man får provköra!
Senast redigerat av Mack855 (14 februari 2013)

Racer850
15 februari 2013
Trådstartare
Inte meningen att få mer bil för pengarna, vill ha en bil dom är värd de ja har i lån. Saab dyker ju i pris som fan.
Turbo borde inte va nått problem, Volvo kör väl med td04 turbo och dom är ju hållbara som fan. Därför ja bytte till en sån i min Saab när originalet rasade. Men provköra ska absolut göras. Att av m.m kan behöva översyn hör ju till, så de räknar ja med. Den verkar ha varit firmabil och inte haft många ägare alls.

Tack för svar, ska kolla igenom bilen och se vad man hittar.

Tjao

1 354 Inlägg
15 februari 2013
Som sagt det mesta avslöjar sig självt när du provkör bilen så gör det. Jag hade köpt den om den verkade vara i bra skick:) som min kusin sa när jag visade annonsen "som hittat!" Ifall den verkar må bra smile

Lycka till iallafall!!

Forummoderator
18 531 Inlägg
15 februari 2013
Låter väl bra? "Bra betalt" för din Saab. Sen är vissa handlare luriga och när du väl står där vill de ha 5000:- i mellan trots vad som tidigare sagts... Volvon har dock rullat mer: "Vägmätarställning, km: 322615" (i september, räkna med 33000 mil om någon har kört den på grönskylt.)

#GoodToBeBad
856 Inlägg
15 februari 2013
Fast jag kan faktiskt fråga mig vem som tror att man går och byter in sin bil mot en annan utan mellanskillnad, för oavsett om din Saab är finare och på pappret värd lika mycket så har bilfirmor omkostnader. Nu låter ju inte Auto Olsson som världen vare sig största eller bästa bilhandlare, men ändock - annonsen är inlagt som en försäljningsannons och det står ingenstans i annonsen att byte är aktuellt.

Har du pratat med honom om att byta mot din Saab så visst, men annars är det väldigt ovanligt att firmor gör inbyten på bilar som de säljer för under 50.000kr, då omkostnaderna kontra vinstchanserna är för smala..

Sen kan jag tänka såhär också: Visst, Volvon verkar fin, men det verkar faktiskt din Saab också. Om du har lån som "typ" motsvarar värdet på Saaben - behåll din fina Saab! Med tanke på vilka summor vi pratar om här kan det inte ta någon direkt tid att betala av det lilla lånet ändå och då har du en snyggare bil utan lån sen. Att Saab tappar i värde är bara halva sanningen, för vilket värde har ex. en S60 2.5T med 33k mil på mätarn? Inte mycket den heller...

Lycka till oavsett!
mvh Ola

Forummoderator
18 531 Inlägg
15 februari 2013
Squidspeed skrev:
Fast jag kan faktiskt fråga mig vem som tror att man går och byter in sin bil mot en annan utan mellanskillnad, för oavsett om din Saab är finare och på pappret värd lika mycket så har bilfirmor omkostnader. Nu låter ju inte Auto Olsson som världen vare sig största eller bästa bilhandlare, men ändock - annonsen är inlagt som en försäljningsannons och det står ingenstans i annonsen att byte är aktuellt.

Har du pratat med honom om att byta mot din Saab så visst, men annars är det väldigt ovanligt att firmor gör inbyten på bilar som de säljer för under 50.000kr, då omkostnaderna kontra vinstchanserna är för smala..

Sen kan jag tänka såhär också: Visst, Volvon verkar fin, men det verkar faktiskt din Saab också. Om du har lån som "typ" motsvarar värdet på Saaben - behåll din fina Saab! Med tanke på vilka summor vi pratar om här kan det inte ta någon direkt tid att betala av det lilla lånet ändå och då har du en snyggare bil utan lån sen. Att Saab tappar i värde är bara halva sanningen, för vilket värde har ex. en S60 2.5T med 33k mil på mätarn? Inte mycket den heller...

Lycka till oavsett!
mvh Ola

En intressant tanke. Har han lån som ska lösas kommer handlaren att säga blankt nej då han måste lösa detta kontant. Men å andra sidan: Vem har lån på en så gammal bil?

Racer850
15 februari 2013
Trådstartare
De visade sej att säljaren inte var intresserad av inbyte/byte.
Men som ni säger, min är i fiint skick och för mej är den värd mer än vad ja skulle få om ja sålde den.
Att behålla saaben och göra klart de ja har tänkt göra med den är ju aktuellt fortfarande, men en annan bil vore inte heller fel att prova på. men ur ekonomisk synpunkt är de nog bäst att ha kvar saaben och bygga klart den så den är i top skick när den väl ska säljas.

Tack för alla synpunker och tankar, inte fel med lite råd när man står vid jordens ende wink

Tjao

Sök