Vart får jag tag i en Saab 900 t16 aero?

hangman
17 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Tjena!

För några år sen hade jag nog en av dom finaste 900 t16 aero 89a, som jag ångrar grymt att jag sålde.
Men på den tiden fanns det rätt gott om dom så man brydde sig inte så mycket.

Finns en holk för 30 på blocket nån för 45 typ. Fantasi summor då bilarna inte uppfyller kraven riktigt.

Finns det i nått annat land tror ni eller vart får man tag i en fräsh?

Kraven är

Grafit grå

Äkta t16

Taklucka

Självklart aero paket

Coupe modellen

Svarta inredningen.

Priset har ingen stor betydelse om bilen är fin.

Min gamla kördes ner av en ungdom i Stockholm och är så förstörd så den inte går rädda.

Här är en bild på min - http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=262380
Mvh Kim

pontiacen
17 februari 2013 · 1 080 Inlägg

Många säljs väl neråt Tyskland och Belgien, men där kostar det om det ska smaka. Bäst priser är det nog här i Sverige om man har tid att vänta, men man får nog ändå räkna med 50´000kr< om den ska vara fin på riktigt.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
hangman
17 februari 2013 · 2 174 Inlägg

pontiacen skrev:
Många säljs väl neråt Tyskland och Belgien, men där kostar det om det ska smaka. Bäst priser är det nog här i Sverige om man har tid att vänta, men man får nog ändå räkna med 50´000kr< om den ska vara fin på riktigt.

Tack för svar!

Jag hade stora slucher ( stavning ) vingen på min, bytta länkarmsinfästningar, och ordentligt trim. Helt sjukt att man var så dum och sålde den. Men bilarna är ju skräp egentligen, men just denna bil ligger mig varmt om hjärtat så en som uppfyller mina krav är prislös !

pontiacen
17 februari 2013 · 1 080 Inlägg

Schüssler ja, det är stora grejer... Vadå skräp, fantastiska bilar ju smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
hangman
17 februari 2013 · 2 174 Inlägg

pontiacen skrev:
Schüssler ja, det är stora grejer... Vadå skräp, fantastiska bilar ju smile

Hehe det är ingen vidare skön bil åka i, men det är en framtida klassiker. Bara köpa en med bra låda för dom rasar ju bara man tittar på dessa :p

Kolla gärna min gamla smile

jocke_gronberg
17 februari 2013 · 4 586 Inlägg

hittar du en bra bil fast i fel färg så går det ju även att hellacka bilen

pontiacen
17 februari 2013 · 1 080 Inlägg

Nej, det förstås. Ljudnivån är väl lite i överkant. Men de är väldigt roliga att köra och det får plats sanslöst med grejer i bak på dem.

Lådan är nog mer eller mindre omöjligt att avgöra, min visade inga symptom på några konstigheter, men så sa det kras på en motorvägspåfart i höstas och sen gick det inte att köra varken bakåt eller framåt. Brorsan däremot har plågat sin, som är mer trimmad, i 2 hela säsonger med bankörning och lek utan att något strulat smile


Edit:

jocke_gronberg skrev:
hittar du en bra bil fast i fel färg så går det ju även att hellacka bilen

Men då är det inte en äkta originalbil längre, tar lite grann bort poäng med att lägga de pengarna. Ska man hålla på att ändra och modda så kan man lika gärna spara 50 tusen och köpa en fräsch lättryckare smile

Senast redigerat av pontiacen (17 februari 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Esak
18 februari 2013 · 24 Inlägg

Huruvida det är fantasipriser eller ej är ju upp till köparen att avgöra. Den svarta 88:an ägdes tidigare av min far så jag känner till den ganska väl. Även om det inte är nån herrejössespärla så tycker iaf jag att prislappen är rimlig. När såg du en riktigt fin bil senast? De flesta Aeros ligger idag på inom skick- och prisspann 25-50, för svensk marknad, och det är inget konstigt i det med tanke på hur ovanliga de börjar bli.

Din 89 som du visar på bilden ser fin ut. Men det tillför ju inte ett skit i pris att kapa upp kofångaren, smacka dit 9000 IC och trimma. Inga modifieringar som avviker från original är bilens värde till gagn. Får du tag i en fin Aero i orignalskick där dessa modifieringar inte redan är gjorda är det helgerån att göra såna modifieringar, i mitt tycke.

Hade själv en ganska fin Aero tidigare, du hittar den under mina gamla bilar, och där var somliga saker modifierade - vilket jag ångrar idag. När jag köpte en ny og900 kändes det rätt självklart att det INTE skulle vara en Aero för att jag skulle kunna modifiera fritt utan att förvanska värdet på något. Ska du trimma och greja finns det t8 special som med en T16 i inte avviker på en enda punkt från dina krav annat än inredningen och att det står T16 Aero i beviset.

Tiden när man kunde hitta en fin 900 Aero för kaffepengar är förbi. Vet själv om flera bilar som sålts inom Sverige för 80000+, båda med runt 15´mil. Vår framtida klassiker har redan blivit en klassiker.

/I.

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you - Steve Earle
plankan
18 februari 2013 ·

hangman skrev:
Svarta inredningen.

Priset har ingen stor betydelse om bilen är fin.

Du menar väl svarta instrumentbrädan va ............tongue

Sedan kan jag bara hålla med Esak -
Försök hitta ett eksemplar i någonlunda skick idag är bra mycket jobbigare än för bara 5 år sedan.
Tittar man på blocket ser du jo själv att alternativen är inte många neutral

Sedan är det också att inse priset på en OG 900, vare sig det är en Aero eller annan T16 i fint skick -
kommer att stiga,sakta med säkert.

Själv skulle jag aldrig få för mig att sälja min Trubb för under 30K smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang