Köpråd: Honda Civic type R 2008 vs bmw 120d

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
19 februari 2013 · 2 405 Inlägg

Suttit ett tag och tittat på ny bil åt damen och mig då hon skall ta körkort. Hon vill ha en mindre bil vilket jag kan förstå då st220 är ett flagg skepp på steroider.

Ikväll skall jag åka och provköra en Honda Civic type R 2008 samt en bmw 120d.

Bmwn har jag hyfsat bra koll på men civicen vet jag inte mycket om, gillar den gamla modellen som jag också har en jag tittar på men vad är de för för och nackdelar med nya type r?

Senast redigerat av Dieselsmurfen (20 februari 2013)

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
sebbe88
19 februari 2013 · 11 Inlägg

Det är en Honda, behöver jag säga mer.... Satsa på BMW:n

BMW 740IA (1999)
Richtenb
20 februari 2013 · 1 359 Inlägg

EN kompis har haft just en Type-R som jag åkt mycket i. Motorn är i princip oförstörbar och dricker inte särskilt mycket om man inte ligger på Vtec delen av varvtalet. Relativt plastig, relativt högt vägljud. Men det är en av de roligaste framhjulsdrivna bilarna jag känner till och jag hatar framhjulsdrift. Det finns väl egentligen inga konstruktionsmässiga svagheter men det är ju lite plåtburk över det hela.

Det ska ju sägas att tjejer ofta skiter i om det är fwd eller rwd och en Honda civic tar sig fram betydligt bättre när det börjar bli snö och moddigt än en BMW.

Med det sagt så tror jag din tjej vill ha en 120d smile




psyco skrev:
Suttit ett tag och tittat på ny bil åt damen och mig då hon skall ta körkort. Hon vill ha en mindre bil vilket jag kan förstå då st220 är ett flagg skepp på steroider.

Ikväll skall jag åka och provköra en Honda Civic type R 2008 samt en bmw 120d.

Bmwn har jag hyfsat bra koll på men civicen vet jag inte mycket om, gillar den gamla modellen som jag också har en jag tittar på men vad är de för för och nackdelar med nya type r?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Rquired Allmänt envis
20 februari 2013 · 12 512 Inlägg

BMW 1-serie går och tar sig fram utmärkt i halka som de flesta moderna modeller som driver bak, men eftersom ingen lär ta mig på orden kan till exempel följande test vara lite intressant att läsa:
http://www.teknikensvarld.se/2005/01/04 … pa-dubbar/

BMW kan inte slå Honda på punkten motor däremot så är resten bättre i mina ögon, men kör ni tillräckligt mycket för att köpa en 20d? Om inte så fundera lite på 120i istället, den är mer av en klassisk BMW och närmre varvglada Honda till karaktären även om BMW´s fyra är lite platt och tråkig till karaktären jämfört med den. Fördelen med BMW-motorn är dock Valvetronic vilket ger ordentligt med bottendrag för motortypen och riktigt låg förbrukning.

Så mitt svar blir 120i!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OpelP1
20 februari 2013 · 1 412 Inlägg

sebbe88 skrev:
Det är en Honda, behöver jag säga mer.... Satsa på BMW:n

Ja det tycker jag nog.

Honda är ju inte direkt dåliga bilar.

IceEyes Varningar: För många..
20 februari 2013 · 2 552 Inlägg

sebbe88 skrev:
Det är en Honda, behöver jag säga mer.... Satsa på BMW:n

En motivering kanske vore befogat, annars är det svårt att ta ditt inlägg seriöst.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Busgrabb Rejsa ?
20 februari 2013 · 2 959 Inlägg

OpelP1 skrev:

sebbe88 skrev:
Det är en Honda, behöver jag säga mer.... Satsa på BMW:n

Ja det tycker jag nog.

Honda är ju inte direkt dåliga bilar.

Precis!

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang